Umowa ADR przewiduje papierową formę dokumentacji z zastrzeżeniem jednak, że dopuszcza się stosowanie technik elektronicznego przetwarzania danych (EPD) lub elektronicznej wymiany danych (EDI) jako uzupełnienia dokumentacji papierowej lub zamiast tej dokumentacji. Warunkiem jest jednak, że procedury użyte do zbierania, przechowywania i przetwarzania danych elektronicznych odpowiadają wymaganiom prawnym dotyczącym ich wartości dowodowej oraz dostępności tych danych podczas przewozu w stopniu co najmniej równoważnym dokumentacji papierowej.
Przeczytaj także:
Weszły w życie (27 stycznia 2024 r.) n owe wymogi dla zdających egzamin na doradcę ADR. Doprecyzowano w nich warunki oceny opisowego zadania praktycznego (które były dotychczas lakoniczne i nieprecyzyjne) oraz przygotowano szczegółowe klucze odpowiedzi do opisowych zada ń praktycznych. Sprawd ź nowe zasady przeprowadzania egzaminów na doradców ADR.
Przeczytaj tak że:
Umowa ADR dotyczy międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. W myśl tejże umowy jednostki transportowe, czyli pojazdy samochodowe bez przyczepy lub zespoły pojazdów składające się z pojazdów samochodowych i dołączonych do nich przyczep, przewożące towary niebezpieczne, powinny być odpowiednio oznakowane. W związku z różnorodnością zagrożeń stwarzanych przez towary niebezpieczne na kontenerach, kontenerach do przewozu luzem, cysternach, kontenerach cysternach, cysternach przenośnych, MEGC, MEMU oraz na pojazdach umieszcza się różne nalepki ostrzegawcze. Ponadto niektóre zagrożenia obrazowane są także znakami (dla materiałów o podwyższonej temperaturze czy materiałów zagrażających środowisku). Dodatkowo jednostki transportowe zaopatruje się w prostokątne tablice barwy pomarańczowej, a w każdej jednostce transportowej umieszcza się dokumenty przewozowe, które obejmują wszystkie przewożone towary niebezpieczne.
Niemieckie służby kontrolne nakładają kary za nieodpowiednie osłony otworów kanalizacyjnych przy przewozach ADR. Niektóre ciężarówki przewożące towary ADR muszą być wyposażone w osłony otworów kanalizacyjnych. Mają one zabezpieczać przed przedostaniem się substancji niebezpiecznych do kanalizacji ulicznej. Typowe wymiary osłon to 80 x 80 cm, ale w Niemczech czasami są szersze studzienki. Stąd możliwe kary.
Najważniejsze zmiany w umowie ADR w 2023 roku
Jak ustalić, czy odpady są wyłączone spod ADR
Czy towary ADR podlegają specjalnym ograniczeniom ciężaru?
Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) aktualizowana jest w cyklach dwuletnich. Zmiany wchodzą więc w życie w każdym nieparzystym roku. Od 2023 r. zmienione zostały załączniki A i B Umowy ADR. Okres przejściowy, na dostosowanie się do nowych przepisów trwał do 30 czerwca 2023 roku. Uwaga: część przepisów (dział 1.6 „Przepisy przejściowe) ma inny termin wejścia w życie. Sprawdź zmiany w umowie ADR obowiązujące od 1 lipca 2023 r.
Doradca DGSA u nadawców
Przypominamy, że przedsiębiorstwa, które uczestniczą w przewozie towarów niebezpiecznych wyłącznie jako nadawcy – musiały wyznaczyć doradcę do spraw bezpieczeństwa nie później niż 31 grudnia 2022 roku.
Naczynia ciśnieniowe wielokrotnego napełniania
W części 1 pojawił się nowy podrozdział 1.1.4.7 (Naczynia ciśnieniowe wielokrotnego napełniania autoryzowane przez Departament Transportu Stanów Zjednoczonych Ameryki), który stanowi wdrożenie do przepisów ADR zapisów Umowy Wielostronnej M318, podpisanej przez Polskę 22.08.2019 roku. Umowa obowiązuje do 01.06.2023 roku.
Import gazów
1.1.4.7.1 (Import gazów) dopuszcza przywóz do Państw – Stron ADR naczyń ciśnieniowych wielokrotnego napełniania spełniających wymagania części 178, tytuł 49, Przepisów Federalnych USA z miejsca tymczasowego składowania do użytkownika końcowego. W dokumencie przewozowym należy umieścić zapis: „Przewóz zgodny z 1.1.4.7.1”
Jakie zmiany w ADR należy stosować od 1 lipca 2023 r.?
Jak prawidłowo oznakować kontenery z punktu widzenia ADR przy przewozach drogowych krajowych. Kontenery wyjeżdżają z kopalni, następnie są transportowane do bazy naczepą podkontenerową, gdzie po zatankowaniu olejem napędowym będą wracały z powrotem. Kontenery nie są naszą własnością. Jakich dokumentów technicznych kontenerów możemy żądać od klienta, a jakie należy okazać podczas kontroli ITD lub innych uprawnionych służb? W jaki sposób kontenery muszą być oznakowane aby spełniały wymogi prawa o ruchu drogowym i ADR? Jak oznakować naczepę i ciągnik przewożące takie kontenery?
W przedstawiony zagadnieniu poruszone są dwie zasadnicze kwestie: pierwsza dotycząca oznakowania wymaganego przepisami umowy ADR oraz druga związana z dokumentacją wymaganą na kontrolach drogowych.
I. OZNAKOWANIE
W pierwszej kwestii wyjaśniam, iż podczas przewozu oleju napędowego (numer UN 1202) wymagane jest oznakowanie zarówno jednostki transportowej (ciągnik i naczepa) oraz oznakowanie samego kontenera.
Elementami oznakowania pojazdów, cystern oraz kontenerów używanych do przewozu materiałów niebezpiecznych są nalepki ostrzegawcze, tablice barwy pomarańczowej oraz znaki. Wymagania w zakresie oznakowania zawarte są w dziale 5.3 umowy ADR, gdzie w podrozdziale 5.3.2.2 wskazano wymagania dotyczące tablic barwy pomarańczowej, natomiast w podrozdziale 5.3.1.7 wskazano wymagania dotyczące nalepek.
Jednostki transportowe zawierające cysternę/kontener-cysternę przewożącą materiały niebezpieczne powinny być zaopatrzone na bokach cysterny lub na bokach każdej komory cysterny w tablice barwy pomarańczowej z numerem rozpoznawczym zagrożenia i numerem UN (w rozpatrywanym przewozie numer zagrożenia: 30, numer UN: 1202). Tablice powinny być umieszczone w sposób równoległy do osi podłużnej pojazdu. Zprzodu i z tyłu jednostki transportowej należy umieścić tablice pomarańczowe „gładkie” (5.3.2.1.1 ADR).
Z artykułu dowiesz się:
W 2023 roku wejdą w życie zmiany dotyczące przewozów towarów niebezpiecznych. Jak zawsze, do 30 czerwca będzie trwał okres przejściowy, podczas którego dalej można stosować poprzednią wersję ADR (2021).
Przewozy drogowe, w tym towarów niebezpiecznych, muszą odbywać się w sposób bezpieczny i efektywny. Poszczególni uczestnicy przewozu powinni podejmować środki bezpieczeństwa odpowiednie do zakresu dających się przewidzieć zagrożeń. Przedstawiamy najczęstsze naruszenia w przewozach ADR, jakie stwierdzone zostały w trakcie kontroli drogowych. Wyjaśniamy też, jakie są podstawowe obowiązki przewoźników w zakresie organizacji tych przewozów.
Z artykułu dowiesz się:Jakie zwolnienia z ADR obowiązują do końca 2022 r.
Wymagania i obowiązki dla kierowców przewożących towary niebezpieczne określają ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych. Przedstawiamy wymagane r odzaje kursów ADR dla kierowców, a także wyjaśniamy co zrobić, gdy kierowca musi przewieźć towar niebezpieczny, a nie przeszedł szkolenia?
Towary niebezpieczne oznaczają materiały i przedmioty, których przewóz na podstawie ADR jest zabroniony, albo jest dopuszczony wyłącznie na warunkach podanych w ADR.
Wymagania i obowiązki dla kierowców przewożących towary niebezpieczne określają ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Zwolnienia spod przepisów umowy ADR polegają na niestosowaniu wszystkich lub tylko niektórych wymagań ADR i ułatwiają realizację transportu oraz obniżają jego koszty (tanie opakowania, nieoznakowane pojazdy czy kierowcy bez zaświadczeń ADR). Niniejsze opracowanie dotyczyć będzie zwolnień dotyczących towarów ładowanych (1.1.3.6 ADR) i pakowanych (3.4 ADR) w ilościach ograniczonych i oparte będzie na kilku scenariuszach, które pomogą zrozumieć zasady stosowania poszczególnych wyłączeń.
Wyłączenie 1.1.3.6 skutkuje tym, że towary niebezpieczne mogą być przewożone w sztukach przesyłek w jednej jednostce transportowej bez stosowania następujących wymagań:
Umieszczania nalepek ostrzegawczych i oznakowania jednostki transportowej tablicami barwy pomarańczowej;
Posiadania instrukcji pisemnych zgodnych z 5.4.3 ADR;
Przepisów działu 7.2 ADR dotyczących przewozu w sztukach przesyłek z wyjątkiem przepisów szczególnych V5 i V8 z rozdziału 7.2.4;
Przepisu CV1 z rozdziału 7.5.11 umowy ADR związanego z powiadamianiem lub zawiadamianiem właściwej władzy w przypadku konieczności załadunku lub rozładunku towarów w miejscu publicznym;
Posiadania dokumentów umożliwiających identyfikację wszystkich członków załogi pojazdu (dokumentów tożsamości ze zdjęciem);
Szkolenia kursowego kierowcy zakończonego uzyskaniem przez kierowcę zaświadczenia ADR;
Posiadania świadectwa dopuszczenia pojazdu w przypadku pojazdów do przewozu materiałów wybuchowych klasy 1;
Posiadania kopii świadectwa dopuszczenia przez właściwą władzę dla przedziału ładunkowego lub osłony w przypadku przewozu razem materiałów wybuchowych klasy 1 o grupach zgodności B i D;
Dodatkowego wyposażenia jednostki transportowej za wyjątkiem co najmniej jednej gaśnicy przenośnej o minimalnej pojemności całkowitej 2 kg proszku gaśniczego dla grup pożarów A, B i C;
Zakazu przewozu pasażerów;
Ograniczeń przejazdu przez tunele.
Z artykułu dowiesz się, że:
Istnieją wyłączenia z przepisów ADR, które umożliwiają transport niewielkich towarów bez rygorów ADR.
Jakie przepisy o ADR nie obowiązują, gdy przewozimy towary ADR, ale w ilościach ograniczonych.
Jakie towary w ilościach ograniczonych można przewozić - bez wymogów ADR.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »