Filtruj treść
Filtruj

instrukcja ADR dla kierowcy

Czy instrukcje ADR dla kierowcy mogą być w formie aplikacji lub pdf?

Czy dokument przewozowy ADR dla kierowcy może być w formie aplikacji lub pdf?

Cysterny wracające na pusto a oznakowanie ADR

Czy cysterny wracające "na pusto" muszą być oznakowane ADR?

Zmiany ADR 2023

Najważniejsze zmiany w umowie ADR w 2023 roku

Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) aktualizowana jest w cyklach dwuletnich. Zmiany wchodzą więc w życie w każdym nieparzystym roku. Od 2023 r. zmienione zostały załączniki A i B Umowy ADR. Okres przejściowy, na dostosowanie się do nowych przepisów trwał do 30 czerwca 2023 roku. Uwaga: część przepisów (dział 1.6 „Przepisy przejściowe) ma inny termin wejścia w życie. Sprawdź zmiany w umowie ADR obowiązujące od 1 lipca 2023 r.

Doradca DGSA u nadawców

Przypominamy, że przedsiębiorstwa, które uczestniczą w przewozie towarów niebezpiecznych wyłącznie jako nadawcy – musiały wyznaczyć doradcę do spraw bezpieczeństwa nie później niż 31 grudnia 2022 roku.

Naczynia ciśnieniowe wielokrotnego napełniania

W części 1 pojawił się nowy podrozdział 1.1.4.7 (Naczynia ciśnieniowe wielokrotnego napełniania autoryzowane przez Departament Transportu Stanów Zjednoczonych Ameryki), który stanowi wdrożenie do przepisów ADR zapisów Umowy Wielostronnej M318, podpisanej przez Polskę 22.08.2019 roku. Umowa obowiązuje do 01.06.2023 roku.

Import gazów

1.1.4.7.1 (Import gazów) dopuszcza przywóz do Państw – Stron ADR naczyń ciśnieniowych wielokrotnego napełniania spełniających wymagania części 178, tytuł 49, Przepisów Federalnych USA z miejsca tymczasowego składowania do użytkownika końcowego.
W dokumencie przewozowym należy umieścić zapis: „Przewóz zgodny z 1.1.4.7.1”

Jak oznakować kontenery pod kątem ADR

Jak należy oznakować kontenery pod kątem ADR?

Jak prawidłowo oznakować kontenery z punktu widzenia ADR przy przewozach drogowych krajowych. Kontenery wyjeżdżają z kopalni, następnie są transportowane do bazy naczepą podkontenerową, gdzie po zatankowaniu olejem napędowym będą wracały z powrotem. Kontenery nie są naszą własnością. Jakich dokumentów technicznych kontenerów możemy żądać od klienta, a jakie należy okazać podczas kontroli ITD lub innych uprawnionych służb? W jaki sposób kontenery muszą być oznakowane aby spełniały wymogi prawa o ruchu drogowym i ADR? Jak oznakować naczepę i ciągnik przewożące takie kontenery?

W przedstawiony zagadnieniu poruszone są dwie zasadnicze kwestie: pierwsza dotycząca oznakowania wymaganego przepisami umowy ADR oraz druga związana z dokumentacją wymaganą na kontrolach drogowych.

I. OZNAKOWANIE

W pierwszej kwestii wyjaśniam, iż podczas przewozu oleju napędowego (numer UN 1202) wymagane jest oznakowanie zarówno jednostki transportowej (ciągnik i naczepa) oraz oznakowanie samego kontenera.

Elementami oznakowania pojazdów, cystern oraz kontenerów używanych do przewozu materiałów niebezpiecznych są nalepki ostrzegawcze, tablice barwy pomarańczowej oraz znaki. Wymagania w zakresie oznakowania zawarte są w dziale 5.3 umowy ADR, gdzie w podrozdziale 5.3.2.2 wskazano wymagania dotyczące tablic barwy pomarańczowej, natomiast w podrozdziale 5.3.1.7 wskazano wymagania dotyczące nalepek.

Jednostki transportowe zawierające cysternę/kontener-cysternę przewożącą materiały niebezpieczne powinny być zaopatrzone na bokach cysterny lub na bokach każdej komory cysterny w tablice barwy pomarańczowej z numerem rozpoznawczym zagrożenia i numerem UN (w rozpatrywanym przewozie numer zagrożenia: 30, numer UN: 1202). Tablice powinny być umieszczone w sposób równoległy do osi podłużnej pojazdu. Zprzodu i z tyłu jednostki transportowej należy umieścić tablice pomarańczowe „gładkie” (5.3.2.1.1 ADR).

Przeczytaj także:

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak prawidłowo oznakować kontenery ADR?
  • Czy kontener powinien być oznakowany ADR również po rozładunku?
Zwolnienia z ADR dla towarów ładowanych i pakowanych w ilościach ograniczonych

Zwolnienia z ADR dla towarów w ilościach ograniczonych

Zwolnienia spod przepisów umowy ADR polegają na niestosowaniu wszystkich lub tylko niektórych wymagań ADR i ułatwiają realizację transportu oraz obniżają jego koszty (tanie opakowania, nieoznakowane pojazdy czy kierowcy bez zaświadczeń ADR). Niniejsze opracowanie dotyczyć będzie zwolnień dotyczących towarów ładowanych (1.1.3.6 ADR) i pakowanych (3.4 ADR) w ilościach ograniczonych i oparte będzie na kilku scenariuszach, które pomogą zrozumieć zasady stosowania poszczególnych wyłączeń.

Wyłączenie 1.1.3.6 skutkuje tym, że towary niebezpieczne mogą być przewożone w sztukach przesyłek w jednej jednostce transportowej bez stosowania następujących wymagań:

  • Przepisów dotyczących ochrony towarów niebezpiecznych z wyjątkiem towarów klasy 1 o numerach UN: 0029, 0030, 0059, 0065, 0073, 0104, 0237, 0255, 0267, 0288, 0289, 0290, 0360, 0361, 0364, 0365, 0366, 0439, 0440, 0441, 0455, 0456, 0500, 0512 i 0513 oraz z wyjątkiem sztuk przesyłek wyłączonych o numerach UN 2910 i 2911, jeżeli poziom ich aktywności przekracza wartość A2;
  • Umieszczania nalepek ostrzegawczych i oznakowania jednostki transportowej tablicami barwy pomarańczowej;

  • Posiadania instrukcji pisemnych zgodnych z 5.4.3 ADR;

  • Przepisów działu 7.2 ADR dotyczących przewozu w sztukach przesyłek z wyjątkiem przepisów szczególnych V5 i V8 z rozdziału 7.2.4;

  • Przepisu CV1 z rozdziału 7.5.11 umowy ADR związanego z powiadamianiem lub zawiadamianiem właściwej władzy w przypadku konieczności załadunku lub rozładunku towarów w miejscu publicznym;

  • Posiadania dokumentów umożliwiających identyfikację wszystkich członków załogi pojazdu (dokumentów tożsamości ze zdjęciem);

  • Szkolenia kursowego kierowcy zakończonego uzyskaniem przez kierowcę zaświadczenia ADR;

  • Posiadania świadectwa dopuszczenia pojazdu w przypadku pojazdów do przewozu materiałów wybuchowych klasy 1;

  • Posiadania kopii świadectwa dopuszczenia przez właściwą władzę dla przedziału ładunkowego lub osłony w przypadku przewozu razem materiałów wybuchowych klasy 1 o grupach zgodności B i D;

  • Dodatkowego wyposażenia jednostki transportowej za wyjątkiem co najmniej jednej gaśnicy przenośnej o minimalnej pojemności całkowitej 2 kg proszku gaśniczego dla grup pożarów A, B i C;

  • Zakazu przewozu pasażerów;

  • Ograniczeń przejazdu przez tunele.


Korzyści 

Z artykułu dowiesz się, że:

Istnieją wyłączenia z przepisów ADR, które umożliwiają transport niewielkich towarów bez rygorów ADR.

Jakie przepisy o ADR nie obowiązują, gdy przewozimy towary ADR, ale w ilościach ograniczonych.

Jakie towary w ilościach ograniczonych można przewozić - bez wymogów ADR.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x