Doradca do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych to osoba, która pomaga w działalności przedsiębiorstwa związanej z nadawaniem i przewozem towarów niebezpiecznych oraz czynnościami towarzyszącymi, takimi jak: pakowanie, załadunek, napełnianie czy rozładunek. Wyjaśniamy: jakie zadania ma doradca, jakie podmioty są zwolnione z obowiązku jego wyznaczenia oraz jakie kary może ponieść przedsiębiorca za niewyznaczenie doradcy DGSA.
Obowiązek wyznaczenia doradcy DGSA w firmie wynika z umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) i ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Doradca winien czuć się w obowiązku dążenia do ułatwienia prowadzenia działalności przewozowej zgodnie z odpowiednimi wymaganiami oraz w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Obowiązki doradcy określają odpowiednio ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Cel – dążenie do ułatwienia działalności
Najważniejszym zadaniem doradcy DGSA (zgodnie z umową ADR) powinno być dążenie - poprzez zastosowanie wszystkich niezbędnych środków i działań oraz w granicach określonych zakresem działalności przedsiębiorstwa - do ułatwienia prowadzenia tej działalności zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Z artykułu dowiesz się:
jaka jest rola doradcy przy wypadku,
jakie są obowiązki nadawcy towaru - który obecnie również musi mieć dosradcę DGSA,
jakie podmioty są zwolnione z obowiązku wyznaczenia doradcy.
Z artykułu dowiesz się jak długo należy przechowywać dokumenty transportowe zarówno z punktu widzenia przepisów ADR, jak i prawa podatkowego.
Najnowsza nowelizacja przepisów obowiązująca od 1 stycznia br., posiada przejściowy umożliwiający dalsze stosowanie poprzedniej wersji ADR (2019) do 30 czerwca 2021 roku. Od 1 lipca będą obowiązywały następujące zmiany – sprawdź.
Od 1 lipca, jak co dwa lata, obowiązkowo trzeba już zacząć stosować zmiany w przepisach regulujących przewozy towarów niebezpiecznych, które weszły w życie od początku roku. Co się zmieniło?
Świadectwo dopuszczenia pojazdu ADR do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych wymagane jest dla pojazdów EX/II, EX/III, FL, AT i MEMU i potwierdza ono zgodność wymienionych pojazdów z wymaganiami części 9 umowy ADR. Świadectwo to jest wystawiane przez właściwą władzę państwa rejestracji dla każdego pojazdu, którego badanie zostało zakończone wynikiem pozytywnym, lub dla którego wydano deklarację zgodności z wymaganiami działu 9.2 zgodnie z 9.1.2.1 umowy ADR. W Polsce właściwymi władzami są Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego w przypadku pojazdów cywilnych i Szef Wojskowego Dozoru Technicznego w przypadku pojazdów będących własnością lub w dyspozycji Sił Zbrojnych.
Szczegółowe warunki, tryb wydawania i przedłużania ważności świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR oraz wydawania jego wtórnika a także wzór i sposób wypełniania świadectwa oraz wysokość opłat za wydanie tego świadectwa, przedłużenie jego ważności i wydanie jego wtórnika - określa rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 15 lutego 2012 roku w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR, które zostało zmodyfikowane rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 16 czerwca 2021 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR i wchodzącym w życie z 1 lipca 2021 r.
Z artykułu dowiesz się jakie zmiany wprowadzono w świadectwie dopuszczenia pojazdu ADR. Wyjaśniamy:
Dowiesz się także jakie są aktualne opłaty za jego wydanie.
Od 1 lipca zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 16 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR. Zmiany dotyczą głównie dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie świadectwa.Wzrosły też stawki opłat!
Zasady uzyskania świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych - reguluje rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR. Czy świadectwo można uzyskać posiadając tylko tymczasowy-przedłużony dowód rejestracyjny?
Jak powinien wyglądać dokument przewozowy przy transporcie gazów technicznych i propan-butanu w butlach przy zastosowaniu wyłączenia 1.1.3.6 ADR. Zgodnie z ostatnią nowelizacją należy podać „wartość obliczoną”. Co w przypadku, jeżeli podczas jednego wyjazdu kierowca zaopatruje kilku odbiorców? Czy do każdego z nich musi być wystawiony osobny dokument przewozowy? Czy po dostarczeniu pełnych butli i zabraniu pustych od odbiorcy należy od nowa przeliczyć wartość punktową ładunku i wpisać ją do dokumentu przewozowego. Jak przygotować taki dokument, żeby był czytelny?
To nadawca ma obowiązek określić, czy przewożona substancja jest niebezpieczna. W przypadku przewozów na potrzeby własne – przewoźnik jest jednocześnie nadawcą – i to on musi sklasyfikować towar pod kątem ADR.
Ważność zaświadczeń ADR kierowców oraz świadectw przeszkolenia doradców ADR, która kończy się między 1 marca 2020 r. a 1 września 2021 r., została przedłużona do 30 września.
Kierowca otrzymał mandat za nieprawidłowe instrukcje pisemne. Jakie obecnie obowiązują instrukcje i od którego roku? Czy coś się w tej kwestii ostatnio zmieniło? Jeżeli nie, to czy można się odwołać, gdy kierowca przyjął mandat?
Przepisy umowy ADR nie odnoszą się do DMC pojazdu, który ma przewozić towary niebezpieczne. Jednak ograniczenia z tym związane są przewidziane w innych przepisach. Dotyczy to np. transportowania tylko określonej ilości danego towaru. Jakie ponadto istnieją dwa wyjątki w przepisach o dmc dla towarów niebezpiecznych? Sprawdź.
Europejska Komisja Gospodarcza przy ONZ (UNECE) przygotowała przepisy, które przedłużają ważność zaświadczeń ADR na czas epidemii koronawirusa. Jeśli kierowca powinien teraz odbyć szkolenie, nie musi tego robić. Polska właśnie dziś podpisała umowę.
Gdy przewożone są towary podlegające pod przepisy ADR, odpowiednia instrukcja dla kierowcy musi znajdować się w pojeździe. Jak się upewnić, że instrukcja jest zgodna z aktualną wersją umowy ADR?
- jak szybko sprawdzić czy instrukcje ADR są zgodne z aktualnymi przepisami?
- co musi wiedzieć kierowca transportując towary ADR?
- jak odwołać się od kary za nieprawidłową dokumentację ADR?
Od 10 grudnia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie formularza listy kontrolnej i formularza protokołu kontroli. Rozporządzenie wprowadziło nowy wzór formularza: listy kontrolnej oraz protokołu kontroli – stosowane przy kontroli przewozu towarów niebezpiecznych. Sprawdź szczegóły.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »