Przewozy drogowe, w tym towarów niebezpiecznych, muszą odbywać się w sposób bezpieczny i efektywny. Poszczególni uczestnicy przewozu powinni podejmować środki bezpieczeństwa odpowiednie do zakresu dających się przewidzieć zagrożeń. Przedstawiamy najczęstsze naruszenia w przewozach ADR, jakie stwierdzone zostały w trakcie kontroli drogowych. Wyjaśniamy też, jakie są podstawowe obowiązki przewoźników w zakresie organizacji tych przewozów.
Weryfikację stanowiącą kontrolę przewozu drogowego towarów niebezpiecznych przeprowadzają następujące, upoważnione do tego organy:
Najczęstsze naruszenia podczas przewozów ADR
Wagi naruszeń:
PN – poważne naruszenie;
BPN – bardzo poważne naruszenie,
NN – najpoważniejsze naruszenie.
Zapamiętaj…
Waga naruszenia ma większe znaczenie niż wysokość kary ponieważ może wpłynąć na utratę dobrej reputacji:
Przewoźnik musi być świadomy skutków ewentualnych naruszeń. W celu unikania naruszeń należy spełniać obowiązki w zakresie bezpieczeństwa podczas przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.
Przeczytaj także:
Przewoźnik ma obowiązek przedsięwziąć niezbędne środki bezpieczeństwa w celu zapobieżenia zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska.
W przypadku zaistnienia wypadku lub awarii ma niezwłocznie powiadomić osoby znajdujące się w strefie zagrożenia oraz centrum zawiadamiania ratunkowego lub jednostkę ochrony przeciwpożarowej.
I. Zgodnie z ustawą o przewozie towarów niebezpiecznych - uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych jest obowiązany wyposażyć osobę wykonującą przewóz towarów w wymagane dokumenty, o których mowa w ustawie, oraz umowie ADR. Z kolei umowa ADR, wprost wskazuje na przewoźnika jako tego uczestnika, który powinien upewnić się, że wszystkie informacje wymagane w ADR, dotyczące towarów niebezpiecznych przeznaczonych do przewozu, zostały przed jego rozpoczęciem dostarczone przez nadawcę, że wymagana dokumentacja znajduje się w jednostce transportowej.
W przypadku użycia zamiast dokumentacji papierowej technik elektronicznego przetwarzania danych (EDP) lub elektronicznej wymiany danych (EDI), należy upewnić się, że zapewniona jest dostępność do tych danych podczas przewozu.
W zależności od określonych wymagań w jednostce transportowej powinny znaleźć się następujące dokumenty:
Rys. 1. Przykład prawidłowo sporządzonego dokumentu przewozowego
II. Przewoźnik jest obowiązany przeszkolić osoby wykonujące czynności związane
z przewozem drogowym, w zakresie odpowiednim do odpowiedzialności i obowiązków tych osób, zgodnie z przepisami działu 1.3 ADR.
Szkolenie to nie zastępuje wymogu ukończenia odpowiedniego kursu ADR przez kierującego pojazdem przewożącym towary niebezpieczne (kursu początkowego dla kierowców nieposiadających ważnego zaświadczenia ADR: podstawowego/podstawowego i specjalistycznego gdy jest wymagany oraz kursu doskonalącego dla kierowców z ważnym zaświadczeniem ADR mającego na celu uaktualnienie wiedzy kierowców).
Wspomniane kursy ADR dotyczą kierowców przewożących towary niebezpieczne w ilościach wymagających oznakowania jednostki transportowej tablicami barwy pomarańczowej;
III. Przewoźnik jest obowiązany wyznaczyć na swój koszt co najmniej jednego doradcę do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.
Zobowiązany jest także wysłać jeden egzemplarz rocznego sprawozdania (przygotowanego przez doradcę) z działalności w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych oraz czynności z nim zwiazanych w terminie do dnia 28 lutego każdego roku następującego po roku którego dotyczy sprawozdanie wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przewoźnika w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.
Drugi egzemplarz sprawozdania musi być przechowywany przez przewoźnika w siedzibie jego firmy przez okres 5 lat od daty jego wysłania.
Obowiązek wyznaczenia doradcy a więc i wysłania sprawozdania nie dotyczy uczestników (a więc też przewoźników) wykonujących przewozy towarów niebezpiecznych w ilościach mniejszych niż określone w ADR.
IV. Jeżeli w związku z przewozem towarów niebezpiecznych miał miejsce poważny wypadek lub awaria w rozumieniu ADR to uczestnik przewozu, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia zdarzenia, przekazuje raport powypadkowy (przygotowany przez doradcę) właściwemu ze względu na miejsce wystąpienia zdarzenia wojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego w przypadku przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.
Zdarzenie, po zaistnieniu którego wymagane jest sporządzenie raportu, ma miejsce wówczas, gdy doszło do uwolnienia towarów niebezpiecznych lub bezpośredniego zagrożenia takim uwolnieniem, zranienia osób, szkody materialnej, zniszczenia środowiska lub gdy konieczne było zaangażowanie władz np. kiedy zamknięto publiczny szlak komunikacyjny – drogę kołową na okres co najmniej 3 godzin z powodu zagrożenia stwarzanego przez towary niebezpieczne. Szczegóły powstania obowiązku sporządzenia raportu powypadkowego określa przepis 1.8.5.3 umowy ADR;
V. Przewoźnik, biorący udział w przewozie towarów niebezpiecznych dużego ryzyka, powinien wdrożyć i stosować plan ochrony zgodny z przepisem 1.10.3.2 umowy ADR;
VI. Przewoźnik powinien upewnić się, że towary niebezpieczne przeznaczone do przewozu są dopuszczone do przewozu zgodnie z ADR;
Transport cysternami
Przewożąc towary niebezpieczne np. w cysternach należy pamiętać, że przewóz taki jest możliwy, gdy:
-- w kolumnie (10) tabeli A wykazu towarów niebezpiecznych wskazano instrukcję T – dozwolony jest przewóz w cystenie przenośnej;
-- w kolumnie (10) tabeli A wykazu towarów niebezpiecznych umieszczono symbol (M) - wówczas można przewozić w MEGC ceryfikowanym ze znakiem „un”;
-- w kolumnie (12)tabeli A wykazu towarów niebezpiecznych wskazano kod cysterny – dozwolony jest przewóz w cysternach stałych, kontenerach-cysternach lub cysternach odejmowalnych;
-- w kolumnie (12) tabeli A wykazu towarów niebezpiecznych wskazano kod cysterny
z symbolem (M) – dozwolony jest przewóz również w pojazdach-bateriach i MEGC;
VII. Przewoźnik powinien upewnić się wzrokowo, czy pojazdy i ładunek nie mają oczywistych wad oraz czy nie występują wycieki lub nieszczelności, braki
w wyposażeniu, itp. Jeżeli takie występują (jak na rysunku 2) – wówczas kierowca powinien odmówić załadunku sztuk przesyłek.
Rys 2. DPPL z pozostałościami towaru niebezpiecznego na jego zewnętrznej powierzchni
VIII. Przewoźnik powinien upewnić się, że nie upłynął nieprzekraczalny termin następnego badania dla pojazdów-cystern, pojazdów-baterii, cystern odejmowalnych, cystern przenośnych, kontenerów-cystern i MEGC. W tym przypadku pomocne mogą być oznaczenia na tabliczce znamionowej (rysunek 3) zawierające m.in. datę i rodzaj ostatniego badania;
Rys. 3. Tabliczka znamionowa cysterny
Rys. 4. Przykład prawidłowego oznakowania jednostki transportowej
XI. Przewoźnik powinien upewnić się, że w jednostce transportowej znajduje się wyposażenie wymagane w ADR dla jednostki transportowej, załogi pojazdu
i określonych nalepek ostrzegawczych. Wyposażenie to stanowią:
- wyposażenie przeciwpożarowe (gaśnice) zgodne z przepisem 8.1.4 umowy ADR – rysunek 5;
Rys.5. Wyposażenie przeciwpożarowe
- co najmniej jeden klin pod koła, dla każdego pojazdu;
- dwa stojące znaki ostrzegawcze;
- płyn do płukania oczu (nie jest wymagany w przypadku nalepek ostrzegawczych
o numerach 1, 1.4, 1.5, 1.6, 2.1, 2.2, 2.3;
- kamizelka ostrzegawcza dla każdego członka załogi pojazdu;
- przenośne latarki, zgodne z przepisami 8.3.4 umowy ADR dla każdego członka załogi pojazdu;
- para rękawic ochronnych dla każdego członka załogi pojazdu;
- ochrona oczu np. okulary ochronne dla każdego członka załogi pojazdu;
- maska ucieczkowa dla każdego członka załogi pojazdu w przypadku przewozu towarów o właściwościach trujących, oznakowanych nalepkami 2.3 lub 6.1;
- łopata, osłona otworów kanalizacyjnych i pojemnik do zbierania pozostałości
w przypadku przewozu materiałów stałych lub ciekłych oznakowanych nalepkami 3, 4.1, 4.3, 8, 9.
Weryfikacja większości przedstawionych obowiązków powinna odbywać się w oparciu
o dokumenty przewozowe i dokumenty towarzyszące oraz sprawdzenie wzrokowe pojazdu lub kontenerów i w razie potrzeby ładunku.
1. Jeżeli przewoźnik stwierdzi naruszenie wymagań ADR przed rozpoczęciem przewozu to nie powinien go rozpoczynać do czasu usunięcia stwierdzonych naruszeń.
2. Jeżeli podczas przewozu stwierdzone zostanie naruszenie wymagań ADR zagrażające bezpieczeństwu tego przewozu, to powinien być on niezwłocznie przerwany, przy zachowaniu wymagań dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpiecznego unieruchomienia przesyłki oraz bezpieczeństwa publicznego. Przewóz może być kontynuowany wyłącznie w przypadku, gdy zapewniono jego zgodność z obowiązującymi przepisami. Pozwolenie na kontynuowanie przewozu może być udzielone przez właściwą władzę dla pozostałej części przewozu.
3. W przypadku, gdy nie można zapewnić wymaganej zgodności z przepisami i nie zostało udzielone pozwolenie na kontynuowanie przewozu, właściwa władza powinna zapewnić przewoźnikowi niezbędną pomoc administracyjną. Wymaganie to stosuje się również w przypadku, gdy przewoźnik poinformuje właściwą władzę o tym, że nie został powiadomiony przez nadawcę o niebezpiecznych właściwościach przewożonych towarów i w związku z tym, na podstawie obowiązujących przepisów, w szczególności dotyczących umowy przewozu, przewoźnik zamierza towary te rozładować, zniszczyć lub unieszkodliwić.
Źródło:
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: