Na szkoleniu przedstawione i omówione zostaną zmiany w pracy zarządzających transportem, które weszły z życie wraz z Pakietem Mobilności w lutym 2022 r. Ekspert przedstawi nowe obowiązki dla pojazdów o dmc 2,5-3,5: terminy, zezwolenia, powołanie zarządzającego.
Międzynarodowe przewozy pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą mogli wykonywać tylko przewoźnicy posiadający zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego lub licencję wspólnotową. Żeby je dostać, trzeba wykazać tzw. minimalną zdolność finansową.
Samochody osobowe w tym busy, będzie można czasowo wycofać z ruchu. Będzie to dotyczyło tylko samochodów uszkodzonych w wypadku. Dzięki tej zmianie właściciel pojazdu nie będzie musiał ponosić kosztów ubezpieczenia pojazdu w okresie czasowego wycofania z ruchu. Obecnie czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 31 stycznia 2022 r.
Z badań wynika, że im większe zmęczenie, tym większa skłonność u kierowców do podejmowania ryzyka dalszej jazdy. Dlatego od maja 2022 r. każdy pojazd kategorii M1 (pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) i N1 (pojazdy do przewozu ładunków i mające dmc nieprzekraczającą 3,5 t) będzie musiał być wyposażony w kilka zaawansowanych układów np. badających poziom senności, czy awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. Najwięcej kontrowersji budzą tzw. „czarne skrzynki” rejestrujące parametry jazdy.
Celem tego doposażenia pojazdów jest poprawa bezpieczeństwa drogowego. Ma to być osiągnięte stosunkowo niskim kosztem. Szacuje się, że wszystkie dodatkowe systemy nie mają kosztować więcej niż 70-80 euro.
Wyposażenie pojazdów kategorii M1 i N1 będzie musiało zawierać:
- inteligentny system kontroli prędkości, który poinformuje kierowcę o jej przekroczeniu poprzez wprowadzenie pedału gazu w wibracje. System ten nie będzie jednak ingerował w jazdę (nie zredukuje prędkości pojazdu) i możliwe będzie jego wyłączenie.
- awaryjny sygnał stopu (pulsacyjne światło stopu informujące o intensywnym hamowaniu),
Z artykułu dowiesz się:
jakie nowe czujniki zostaną montowane w busach do 3,5 t,
ile będą kosztowały dodatkowe systemy,
jakie systemy będą montowane w pojazdach o dmc powyżej 3,5 t.
Firmy posiadające pojazdy do i powyżej 3,5 tony
Przedsiębiorstwa wykonujące zawód przewoźnika drogowego o dmc do 3,5 tony oraz powyżej 3,5 tony, wykonujące wyłącznie przewozy krajowe - będą musiały legitymować się zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Zostaną oni jednak zwolnieni z pewnych obowiązków administracyjnych w odniesieniu do części taboru którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony.
Taki przewoźnik będzie musiał wyznaczyć osobę zarządzającą transportem.
Z artykułu dowiesz się od kiedy firmy transportujące busami o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą musiały posiadać zezwolenie lub licencję międzynarodową oraz zatrudnić zarządzającego transportem.
Od początku lipca chcąc zarejestrować samochód ciężarowy o dmc do 3,5 tony trzeba będzie przedłożyć dokument z US potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy. Ma to wyeliminować proceder rejestrowania aut jako ciężarowe, a następnie przerejestrowywanie ich na osobowe – w celu uniknięcia zapłaty akcyzy. Sprawdź, co ze złożonymi już wnioskami!
Zatem aby zarejestrować pojazd po tej dacie, trzeba będzie przedłożyć potwierdzenie zapłaty akcyzy lub zaświadczenie zwalniające z tej zapłaty, względnie dokument potwierdzający brak obowiązku opłaty akcyzy.
Zmiany są odpowiedzią na proceder związany z wykorzystywaniem luki w przepisach, zwalniających od podatku akcyzowego m.in. pojazdy ciężarowe i specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Wykorzystywały to na dużą skalę niektóre podmioty sprowadzające pojazdy z zagranicy.
Z artykułu dowiesz się, jak zmienią się zasady rejestracji samochodów ciężarowych o dmc do 3.5 tony, oraz jakie dokumenty będą wymagane przy rejestracji.
Kierowcy pojazdów o DMC od 2,8 do 3,5 t muszą w Niemczech i Francji przestrzegać norm czasu jazdy, przerw i odpoczynków, przewidzianych w rozporządzeniu nr 561/2006 dla kierowców ciężarówek. Muszą też rejestrować swoje aktywności. Jak należy to robić?
Od 1 września 2019 r. wszystkie nowe pojazdy dostawcze o dmc do 3,5 tony rejestrowane na terenie krajów Unii Europejskiej podlegają nowemu cyklowi pomiaru emisji spalin WLTP. Spowoduje to ograniczenie typów zabudów aut oferowanych przez producentów. Jak to możliwe?
We Francji wprowadzony ma być zakaz spania w samochodach ciężarowych o DMC do 3,5 tony. A to oznacza, że nie będzie można już odbywać odpoczynków dziennych w tzw. kurnikach. W praktyce przepis ten celuje w kierowców zagranicznych. Czy to ograniczenie rynku?
W Hiszpanii wprowadzono rejestrację czasu pracy każdego pracownika. Kierowcy pojazdów o DMC do 3,5 t do tej pory nie rejestrowali swojego czasu pracy. Teraz już muszą zacząć prowadzić karty czasu pracy. Za brak dokumentacji grozi kara grzywny od 626 euro do 6 250 euro. Nie wiadomo, czy przepisy dotyczą przewoźników spoza Hiszpanii! Ale Hiszpanie będą dążyć do zaostrzania przepisów dotyczących transportu o dmc poniżej 3,5 tony. Powodem jest wzrost o 41% wypadków z udziałem furgonetek!
W Hiszpanii wprowadzono obowiązek ewidencjonowania czasu pracy kierowców pojazdów ciężarowych o dmc do 3,5 tony. Uwaga: na razie nie wiadomo czy wymóg ten dotyczy pracowników zagranicznych np. z Polski. Najprawdopodobniej będzie dotyczyło to wszystkich kierowców. Trzeba będzie więc wyposażyć ich w karty czasu pracy!
Od 2022 roku w UE wszystkie nowe pojazdy osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 tony będą musiały być wyposażone w system hamowania awaryjnego. Jakie warunki będą musiały spełniać?
Wszystkie systemy opłat drogowych w Unii Europejskiej będą takie same. Winiety zostaną zlikwidowane, a samochody dostawcze też mają podlegać opłatom. Od kiedy zaczną obowiązywać takie zasady?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »