Filtruj treść
Filtruj

Kary za przeładowanie pojazdu o dmc do 3,5 tony

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

Dodano: 21 maja 2024
Kary za przeciążenie busa o dmc do 3,5 tony
Pytanie:  Jakie są regulacje prawne w kwestii naruszenia przepisów mówiących o masie pojazdów o dmc do 3,5 t.? Czy obowiązuje tu taryfikator za tego rodzaju wykroczenia (dla kierowcy, firmy, zarządzającego)?

Grzywny za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów o dmc do 3,5 tony nakładane są w postępowaniu mandatowym wyłącznie na konto kierującego pojazdem.

Nie ma więc podstaw do ukarania właściciela, posiadacza, czy tym bardziej zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie – chyba, że są oni jednocześnie kierującym tym pojazdem w chwili kontroli.

Podstawą nakładania grzywny w drodze mandatu w odniesieniu do pojazdów o dmc do 3,5 tony, w których przekroczono dopuszczalną masę całkowitą, jest art. 61 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.

Ponadto przepisy zawarte w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń nie przewidują sztywnych ram grzywny z tytułu przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Zatem zastosowanie znajdą przepisy ustawowe regulujące materię stanowiącą o maksymalnej wysokości grzywny wymierzanej w formie mandatu.

W praktyce oznacza to, że grzywna w formie mandatu wymierzana jest w granicach od 20 do 500zł – co wynika z art. 96 § 1 ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Natomiast w przypadku nieprzyjęcia mandatu przez kierowcę, sąd jest uprawniony do wymierzenia grzywny w kwocie do 3000 zł.

Korzyści 
  • Jakie grożą kary za przekroczenie dmc i kierowanie przeładowanym busem?
  • Jaka jest wysokość kary za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu do 3,5 t?
  • Co będzie musiał zrobić kierowca busa przeładowanego?

Przeczytaj także:

Pozostało jeszcze 61% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Zyskaj dostęp do wszystkich płatnych treści na portalu

  • Aktualności o zmianach przepisów transportowych zawsze będziesz na bieżąco
  • Interpretacji przepisów zawsze z komentarzem, z którego wszystko jasno wynika
  • Konsultacji z ekspertami pytasz i otrzymujesz odpowiedzi
  • Dobrych praktyk transportowych rekomendowanych przez kancelarie sposobów postępowania, które warto naśladować
  • Telefonicznego dyżuru eksperta osobiście zadaj pytanie a natychmiast otrzymasz rozwiązanie
  • Edytowalnych wzorów dokumentów każdy przygotujesz w kilka minut
  • E-biblioteki z najnowszymi e-raportami branżowymi do pobrania

Logowanie

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym, prelegent szkoleń dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw transportowych, absolwent studiów podyplomowych z zakresu prawa gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (praca dyplomowa na temat statusu prawnego kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym), a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własna praktyka doradcza - Prawnik w transporcie

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x