Filtruj treść
Filtruj

cysterna

Jaki jest dopuszczalny stopień napełnienia cysterny?

Dopuszczalny stopień napełnienia przy transporcie cysterną

Ocena ryzyka pracy na cysternie

Ocena ryzyka pracy na wysokości na cysternie

Jak oceniać ryzyko zawodowe podczas pracy na cysternie w trakcie rozładunku i załadunku towaru. Jakie zabezpieczenia obniżające poziom ryzyka należy stosować?

Polskie prawo pracy zobowiązuje pracodawcę do przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego na wszystkich stanowiskach pracy w firmie i do jej udokumentowania. Wymagania prawne odnoszące się do oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy zawarte są w następujących przepisach:

  • Kodeksie pracy,

  • rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przez ryzyko zawodowe rozumie się prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy.

Ocena ryzyka zawodowego polega na analizowaniu ryzyka i wyznaczeniu jego dopuszczalności, a celem oceny ryzyka jest możliwość podjęcia przez pracodawcę odpowiednich kroków, które zapewnią pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • jak zidentyfikować zagrożenia związane z przebywaniem na cysternie,
  • jak oszacować zagrożenie związane z upadkiem z wysokości,
  • na czym polega znaliza ryzyka metodą PHA,
  • jakie są zabezpieczenia obniżające poziom ryzyka,
  • dlaczego praca na cysternie zaliczana jest do szczególnie niebezpiecznych.
Czy kierowca cysterny musi zdać egzamin przed TDT?

Czy kierowca cysterny musi zdać egzamin przed TDT?

Czy osoba, która przewozi cysterną i obsługuje cysternę z np. mąką musi mieć ukończone szkolenie i zdany egzamin przed TDT na nalewaki UNO. Czy wynika to wprost z przepisów? Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych – wyjaśnia jedynie kto powinien odbyć szkolenie, ale czy dotyczy to wszystkich czy tylko przewożących materiały niebezpieczne? Czy Klasa 9 o której mowa w przepisach o przewozie materiałów niebezpiecznych - Różne materiały i przedmioty - dotyczy również wszystkich przewożących towary niezaliczane jako niebezpieczne, które są pod ciśnieniem napełniane, opróżniane lub przewożone (np. mąka, cement, nawozy, płyn petrygo, oleje, asfalt, masy bitumiczne i inne), a zarazem wymaga stosownych uprawnień?

Na początku w odpowiedzi na skierowane pytanie należy wyjaśnić, że warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy
i modernizacji urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych, w tym:

  1. Portowych ramion przeładunkowych;

  2. Urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych, w tym ramion przeładunkowych dla stałych, ciekłych i gazowych towarów niebezpiecznych;

  3. Urządzeń, w tym ramion przeładunkowych, do napełniania i opróżniania pod ciśnieniem wyższym niż 0,5 bara i zaklasyfikowanych do I, II lub III kategorii, przeznaczonych do płynów zaliczonych do grupy 2 zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2014 r. poz. 1645 i 1662) dotyczącymi zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych

- ograniczonych z jednej strony zaworem odcinającym od instalacji technologicznej lub przesyłowej (przykład – rysunek 1), a z drugiej elementem łączącym z napełnianym lub opróżnianym zbiornikiem transportowym (przykład – rysunek 2), zwanych dalej „urządzeniami NO” określa rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych.

Korzyści 
zakup i legalizacja cysterny

Jak przebiega procedura zakupu i legalizacji cystern?

Firma planuje zakup dwóch cystern: jedna będzie przewoziła tylko olej hydrauliczny i nie będzie podlegała przepisom ADR, natomiast druga będzie służyła do przewozu oleju napędowego jako ADR. Jak wygląda proces załatwiania wszystkich formalności zarówno przez producenta i kupującego? Czy do TDT należy zgłosić tylko cysternę podlegającą ADR czy obie? Czy nowe naczepy trzeba zgłosić do licencji transportowej?

Pojazdy do przewozu oleju napędowego tj. FL (przeznaczony do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 60oC) lub AT (przeznaczony do przewozu oleju napędowego zgodnego z normą EN590:2013 + A1:2017 albo przewozu oleju napędowego o temperaturze zapłonu wyższej niż 60oC, lecz nie wyższej niż 100oC) powinny być poddane pierwszemu badaniu technicznemu przeprowadzonemu przez właściwą władzę zgodnie z wymaganiami działu 9.1 umowy ADR, w celu potwierdzenia ich zgodności z wymaganiami technicznymi działów 9.2 do 9.8.

Uzyskanie deklaracji zgodności

Jeśli wymaga się, aby pojazdy były wyposażone w układ hamowania długotrwałego, to producent pojazdu lub upoważniony przedstawiciel producenta powinien wystawić deklarację zgodności ze stosowanymi przepisami Załącznika 5 Regulaminu ONZ Nr 13. Deklaracja ta powinna być przedłożona podczas pierwszego badania technicznego.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się w jaki sposób uzyskać deklarację zgodności, jak wygląda złożenie wniosku o określenie warunków oraz czy cysterny trzeba zgłosić do licencji. 

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x