Zarządzającego transportem nie uwolni od kary fakt, że w dniu, gdy przeprowadzono kontrolę, nie pracował. Musi tak organizować pracę przedsiębiorstwa, by także podczas jego nieobecności wszystko odbywało się zgodnie z prawem. Nie może się uwolnić od odpowiedzialności, twierdząc, że coś nie należało do jego obowiązków - jeśli był jedynym zarządzającym w firmie – tak wynika z wyroku WSA.
W przepisach przewidziano, że zarządzający transportem musi zarządzać operacjami transportowymi w sposób „ciągły i rzeczywisty". To wiąże się z koniecznością zapewnienia takiej organizacji transportu, by warunki wynikające z przepisów były spełnione także podczas nieobecności zarządzającego. Dni wolne od pracy czy też czasowa nieobecność osoby zarządzającej transportem nie powodują, że na ten okres zawieszone są wynikające z przepisów obowiązki i normy dotyczące wykonywania transportu.
Przeczytaj także:
Zarządzający transportem musi mieć rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem, polegający na przykład na tym, że jest jego: pracownikiem, dyrektorem, właścicielem lub udziałowcem lub nim zarządza lub, jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną - jest tą właśnie osobą (art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia 1071/2009).
Krajowy ustawodawca traktuje ten zakres podmiotowy jako zamknięty katalog osób fizycznych mogących zarządzać operacjami transportowymi przewoźnika, ale jest pewien wyjątek.
Przeczytaj także:
Stan pojazdu – za co odpowiada: kierowca, zarządzający i przewoźnik?
Odpowiedzialność zarządzającego transportem: karę ponosi jeden czy wszyscy zarządzający w firmie?
Zarządzający odpowiada za naruszenia przepisów, nawet na urlopie
Z artykułu dowiesz się:
Już od 21 maja 2022 r. firma posiadająca pojazdy dostawcze o dmc powyżej 2,5 tony (wartość liczona łącznie z przyczepką) będzie musiała posiadać licencję transportową. Jednak dotyczyć to będzie tylko transportu międzynarodowego. Firmy będą też musiały wyznaczyć zarządzającego transportem. Jaka będzie odpowiedzialność zarządzającego – czy za naruszenia przepisów autem do 3,5 t będzie mógł utracić dobrą reputację? Jakie ograniczenia w zarządzaniu flotą przewidziano dla zarządzającego?
Jednym z głównych celów pakietu mobilności było obniżenie dolnego progu dmc, po przekroczeniu którego, należy spełniać dodatkowe wymagania transportowe. Już od 21 maja 2022 r. firma posiadająca dostawczaki o dmc powyżej 2,5 tony (wartość liczona łącznie z przyczepką w przypadku zespołu pojazdów) będzie musiała posiadać licencję transportową.
Zmiana dotyczył szerokiego kręgu firm transportowych, nawet posiadających wyłącznie transport lekki, czyli tylko pojazdów o dmc od 2,5 t do 3,5 t.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Jakie nowe obowiązki mają firmy transportowe wykorzystujące pojazdy 2,5-3,5 dmc?
Jaka będzie odpowiedzialność zarządzającego za transport do 3,5 t?