Filtruj treść
Filtruj

zarządzający transportem

 Zarządzający odpowiada za naruszenia przepisów, nawet na urlopie

Zarządzający transportem odpowiada za naruszenia przepisów, nawet na urlopie

Zarządzającego transportem nie uwolni od kary fakt, że w dniu, gdy przeprowadzono kontrolę, nie pracował. Musi tak organizować pracę przedsiębiorstwa, by także podczas jego nieobecności wszystko odbywało się zgodnie z prawem. Nie może się uwolnić od odpowiedzialności, twierdząc, że coś nie należało do jego obowiązków - jeśli był jedynym zarządzającym w firmie – tak wynika z wyroku WSA.

W przepisach przewidziano, że zarządzający transportem musi zarządzać operacjami transportowymi w sposób „ciągły i rzeczywisty". To wiąże się z koniecznością zapewnienia takiej organizacji transportu, by warunki wynikające z przepisów były spełnione także podczas nieobecności zarządzającego. Dni wolne od pracy czy też czasowa nieobecność osoby zarządzającej transportem nie powodują, że na ten okres zawieszone są wynikające z przepisów obowiązki i normy dotyczące wykonywania transportu.

Zatrudnienie zarządzającego w dwóch spółkach

Czy zarządzający może nadzorować 150 pojazdów?

Pytanie:  W przypadku mikroprzedsiębiorców jedna osoba zarządzająca może być zatrudniona w czterech firmach o łącznej sumie pojazdów 50 szt. Jak będzie natomiast w przypadku większych firm: pierwsza spółka ma około 120 pojazdów i zajmuje się przewozem osób, a druga spółka ma około 30 pojazdów transportujących towary. Czy jedna osoba (z certyfikatem kompetencji zawodowych zarówno w przypadku przewozu osób, jak i przewozu rzeczy) może być osobą zarządzającą transportem w obu tych firmach? Czy ta osoba musi być zatrudniona na podstawie umów o pracę, czy ewentualnie umowę zlecenia?

Począwszy od 1 marca 2022 r. ustawa o transporcie drogowym nie ogranicza możliwości wyznaczania zarządzającego transportem na podstawie umowy cywilnoprawnej wyłącznie w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców. Ten przepis (art. 7c ustawy o transporcie drogowym) został zmieniony, bowiem był niezgodny z art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE.

Nowość: zarządzający transportem w firmach z autami do 3,5 tony

Do 21 maja br. trzeba wyznaczyć zarządzającego transportem busami do 3,5 tony

Już od 21 maja 2022 r. firma posiadająca pojazdy dostawcze o dmc powyżej 2,5 tony (wartość liczona łącznie z przyczepką) będzie musiała posiadać licencję transportową. Jednak dotyczyć to będzie tylko transportu międzynarodowego. Firmy będą też musiały wyznaczyć zarządzającego transportem. Jaka będzie odpowiedzialność zarządzającego – czy za naruszenia przepisów autem do 3,5 t będzie mógł utracić dobrą reputację? Jakie ograniczenia w zarządzaniu flotą przewidziano dla zarządzającego?

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jakie nowe obowiązki mają firmy transportowe wykorzystujące pojazdy 2,5-3,5 dmc?

Jaka będzie odpowiedzialność zarządzającego za transport do 3,5 t?

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x