Na szkoleniu przedstawione i omówione zostaną zmiany w pracy zarządzających transportem, które weszły z życie wraz z Pakietem Mobilności w lutym 2022 r. Ekspert przedstawi nowe obowiązki dla pojazdów o dmc 2,5-3,5: terminy, zezwolenia, powołanie zarządzającego.
Od 21 maja br. zmieni się zakres obowiązków zarządzających transportem. Będą oni nadzorowali przewozy nie tylko pojazdów ciężkich, ale także busów o dmc 2,5 – 3,5 t. Zmieni się także zakres odpowiedzialności zarządzającego. Obejrzyj szkolenie na temat nadchodzących zmian.
Zapraszamy na bezpłatne webinarium pt. Zmiany w pracy zarządzających transportem po wejściu w życie Pakietu Mobilności. Webinar składa się z 45-minutowej prelekcji eksperta oraz 15-minutowej sesji odpowiedzi na pytania uczestników. Termin: 8 marca 2022 r. o godz. 12:00-13:30.
Firma, aby obronić się przed karą, musi przedstawić dowody, że wprowadziła środki zapobiegające powstawaniu właśnie takich naruszeń, jakie stwierdzono podczas kontroli. Ponadto uwolnienie od kary zarządzającego nie przesądza, że przedsiębiorca też nie zostanie ukarany.
Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 czerwca 2021 r. Wyrok zapadł w sprawie przekroczenia dozwolonego czasu prowadzenia bez przerwy. Podczas kontroli ciężarówki okazało się, że kierowca przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu o godzinę i 51 minut – prowadził przez 6 godzin i 21 minut.Kierowca podczas kontroli nie okazał dokumentów uzasadniających odstąpienie od przestrzegania norm czasu prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw lub odpoczynków.W związku z tym Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na firmę karę pieniężną w wysokości 750 zł za przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut.
Z artykułu dowiesz się:
Dlaczego odpowiedzialność przedsiębiorcy jest "obligatoryjna" i niezależna od odpowiedzialności zarządzającego?
Dlaczego kontrolowanie czasu pracy kierowcy programem, to za mało, żeby firma wykazała swoją niewinność?
Czy można świadczyć usługi zarządzania transportem w formie spółki?
Czy CKZ wydawany jest na osobę fizyczną czy prawną?
Zarządzający transportem nie będzie mógł zarządzać w więcej niż w czterech przedsiębiorstwach, niezależnie od formy umowy. Natomiast jeśli jest zatrudniony (np. jako pracownik, dyrektor lub właściciel), to będzie mógł pracować tylko w „swojej” firmie. Taka osoba nie będzie mogą podjąć współpracy z innymi przewoźnikami!
Zmiany planowane w nowelizacji ustawy o transporcie i ustawy o czasie pracy kierowców dotyczą głównie wynagrodzeń, podróży służbowych i dokumentacji kierowców oraz kar ITD.
jakie są wymogi dla prowadzenia firmy transportowej,
na jakich zasadach można współpracować w z zarządzającym,
jakie rozwiązać umowę pomiędzy firmą i zarządzającym oraz gdzie należy ten fakt zgłosić.
Firma, aby obronić się przed karą, musi przedstawić dowody, że wprowadziła środki zapobiegające powstawaniu właśnie takich naruszeń, jakie stwierdzono podczas kontroli. Ponadto uwolnienie od kary zarządzającego nie przesądza, że przedsiębiorca też nie zostanie ukarany. Tak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 czerwca 2021 r.
Wyrok zapadł w sprawie przekroczenia dozwolonego czasu prowadzenia bez przerwy.
Podczas kontroli ciężarówki okazało się, że kierowca przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu o godzinę i 51 minut – prowadził przez 6 godzin i 21 minut.
Kierowca podczas kontroli nie okazał dokumentów uzasadniających odstąpienie od przestrzegania norm czasu prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw lub odpoczynków.
W związku z tym Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na firmę karę pieniężną w wysokości 750 zł za przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut
Z artykułu dowiesz się, że mimo szkoleń oraz kontrolowania przekroczeń czasu pracy kierowców przy pomocy odpowiedniego programu – firma nie uchroniła się przed nałożeniem kary. Jednym z dowodów było niskie wynagrodzenie kierowcy – co wskazywało, że otrzymuje jakieś dodatkowe wynagrodzenie – zapewne uzależnione od liczby przejechanych kilometrów (co jest zabronione)
Jaka jest odpowiedzialność poszczególnych pracowników w przedsiębiorstwie legitymującym się zaświadczeniem przewozowym na potrzeby własne? W firmie nie ma zarządzającego transportem posiadającego CKZ. Czy wynika ona z kart stanowiskowych? Kto może zostać wobec tego ukarany mandatami?
Przedsiębiorca wykonujący przewozy drogowe pomocniczo względem podstawowej działalności gospodarczej nie jest zobowiązany do wyznaczania zarządzającego transportem posiadającego certyfikat kompetencji zawodowych (CKZ).
Nie oznacza to jednak, że taki przedsiębiorca zupełnie nie potrzebuje osoby zarządzającej operacjami transportowymi w przedsiębiorstwie. Jedyną różnicą jest to, że nie ma potrzeby wyznaczania zarządzającego legitymującego się certyfikatem.
Jeżeli do takiego wyznaczenia nie dojdzie, to wtedy sam przedsiębiorca zostanie pociągnięty do odpowiedzialności za naruszenia jak zarządzający transportem.
Z artykułu dowiesz się jakie są korzyści, ale także wady z wyznaczenia zarządzającego transportem w formie realizującej przewozy NPW. Nie zawsze warto wskazywać zarządzającego!
Starosta przesłał do firmy zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli w zakresie weryfikacji spełniania przez przedsiębiorcę wymogów będących podstawą do wydania zezwolenia na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. W jednym z załączników jest „Oświadczenie o fakcie ukarania (bądź nie ukarania) za poważne naruszenia art. 6 ust. 1 lit. b (WE) nr 1071/2009, w tym najpoważniejsze naruszenie określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009”. Są tam załączone dwa oświadczenia, jedno dla zarządzającego transportem, a drugie dla właściciela. W naszej firmie zarówno zarządzający transportem oraz właściciel byli wcześniej ukarani mandatem 500 zł za niewyposażenie kierowcy w wypis z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Czy to mieści się w definicji poważnego naruszenia i najpoważniejszego naruszenia?
Naruszenie kwalifikowane na przedsiębiorcę jako lp. 12 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym (Niewyposażenie kierowcy w dokumenty, o których mowa w art. 87 ustawy o transporcie drogowym - za każdy dokument) oraz na zarządzającego transportem pod lp. 1.1 załącznika nr 4 ww. ustawy) niewyposażenie kierowcy w wypis z zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego) – nie podlegają ocenie dobrej reputacji, czyli nie są kwalifikowane według kategorii naruszeń (NN, BPN, PN).
Wobec tego, jeżeli w określonym okresie czasu, były stwierdzone tyko wskazane w pytaniu naruszenia, w załączonych oświadczeniach należy zaznaczyć rubrykę dotyczącą niekaralności zarówno za naruszenia o kategorii najpoważniejszych naruszeń (NN) jak i pozostałych kategorii (BPN i PN).
Jeśli wspólnik firmy transportowej, działającej jako spółka z o.o., chce pracować w niej jako osoba zarządzająca transportem albo kierowca, to nie ma przeszkód. Jednak trzeba zwrócić uwagę, kto będzie podpisywał taką umowę z ramienia spółki.
Kontrakt menadżerski, zwany też często umową o zarządzanie, jest nienazwaną umową cywilnoprawną. A ponieważ chodzi o umowę cywilnoprawną, nie ma w jego przypadku ograniczeń związanych z czasem pracy.
A zatem w tym przypadku osoba zarządzająca przedsiębiorstwem – czy też po prostu menedżer – może działać tak, jak przedsiębiorca będący osobą fizyczną, czyli elastycznie, bez ustawowych ograniczeń czasowych.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »