Kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL będą się odbywać w oparciu o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu – wyjaśniła Magdalena Rzeczkowska, szef KAS.
Od 1 października 2021 r. przewoźnicy mogą korzystać wyłącznie z systemu e-TOLL.
Pismo szefowej KAS to efekt interwencji Rzecznika MŚP w sprawie o przedłużenie okresu przejściowego w zakresie równoczesnego działania systemu viaTOLL oraz e-TOLL dla branży transportowej.
Adam Abramowicz w skierowanym do Sekretarza Stanu Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Magdaleny Rzeczkowskiej piśmie z 29 września 2021 r. zwrócił się z prośbą o przedłużenie okresu przejściowego w zakresie równoczesnego działania systemu viaTOLL oraz e-TOLL.
Zdaniem Rzecznika MŚP przedłużenie terminu rejestracji w systemie e-TOLL pozwoli nie tylko na płynną migrację danych wielu użytkowników z dotychczasowego systemu viaTOLL, ale także zapewni służbom informatycznym Krajowej Administracji Skarbowej więcej czasu na dostosowanie systemu e-TOLL do potrzeb przewoźników.
– Proponuję, aby dotychczasowy okres przejściowy został przedłużony lub apeluję o odstąpienie od karania, w początkowym okresie działania systemu e-TOLL – pisał w piśmie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Szefowa KAS podzieliła argumentację Rzecznika MŚP.
Przeczytaj także:
Rzecznik MŚP prosi o zawieszenie lub niekaranie przewoźników za e-TOLL
W odpowiedzi na list Rzecznika MSP, szefowa KAS napisała że „kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL, które od 1 października będą przeprowadzane przez Inspektorów GITD oraz Służbę Celno-Skarbową będę odbywać się w oparciu przede wszystkim o działania prewencyjne, których podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu”.
Szefowa KAS uwzględniła postulat Rzecznika MŚP o odstąpieniu od karania przewoźników, informując, że „w sprawach, dla których ustawa przewiduje nakładanie mandatów na kierujących stosowane będą pouczenia. Natomiast w sprawach kar pieniężnych nakładanych przez GITD, z wyłączeniem braku rejestracji w e-TOLL, w pierwszej kolejności inspektorzy skorzystają z przewidzianej w przepisach prawa instytucji „odstąpienia” od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej”.
Branża transportowa będzie miała dłuższy czas na dostosowanie się do nowego systemu e-TOLL.
Źródło: rzecznikmsp.gov.pl