Wczoraj 8 czerwca 2020 r. Komisja Transportu i Turystyki TRAN odrzuciła wszystkie poprawki złożone do drugiego czytania Pakietu Mobilności. Poprawki te złożone przez Polskę oraz inne kraje „podobnie myślące” łagodziły zapisy pakietu. Odrzucenie oznacza, że 8-10 lipca pakiet trafi pod głosowanie plenarne. Wejście pakietu w życie zbliża się wielkimi krokami. Sprawdź jakie rewolucyjne zmiany nastąpią w obsłudze tachografów.
Strona Polska zwraca uwagę na niektóre niekorzystne zapisy w Pakiecie mobilności. Krytykowane są m.in.: rozszerzenie delegowania o cross-trade, wprowadzenie obowiązku odpoczynku poza pojazdem (mimo braku moteli z parkingami), czy obowiązek powrotu ciężarówki do kraju co 8 tygodni. Takich, godzących polską branżę transportową zapisów jest więcej. Sprawdź.
Wejście w życie pakietu mobilności spowoduje rewolucję, jeśli chodzi o używanie tachografów. Kierowcy będą musieli rejestrować za pomocą wpisów manualnych wszelkiego rodzaju aktywności poza jazdą. Obecnie rejestrują, poza jazdą, tylko odpoczynki.
Z powodu epidemii koronawirusa prace nad pakietem mobilności, a w konsekwencji także wejście w życie zawartych w nim przepisów, mogą się opóźnić o kilka miesięcy. Jednak, wbrew nadziejom stowarzyszeń przewoźników i ministrów transportu krajów „nowej Unii”, UE nie rezygnuje z wdrożenia pakietu.
Ministrowie ds. transportu Polski, Węgier, Litwy, Łotwy, Bułgarii, Rumunii, Malty i Cypru wystosowali do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Przewodniczącej Komisji Europejskiej i Prezydencji Chorwackiej w Radzie UE list z apelem o zawieszenie prac nad częścią socjalną i rynkową Pakietu Mobilności do czasu zakończenia pandemii COVID-19.
Koronawirus może mocno ograniczyć prace nad procesami legislacyjnymi w Unii Europejskiej. Jednym z takich przypadków jest pakiet mobilności, czyli zmiany w prawie transportowym. Do tej pory prognozowano, że zostaną one przyjęte finalnie jeszcze przed wakacjami. Głosowanie w Radzie UE teoretycznie zaplanowane jest na koniec marca. Opóźnienie prac nad zmianami prawnymi dla transportowców wydaje się być realne.
Pakiet Mobilności to zbiór przepisów, które mają regulować transport drogowy w UE. Został już przegłosowany w Parlamencie Europejskim, a teraz trwają ustalenia na jego temat pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Europejską a Komisją Europejską. Obecnie rozważana wersja jest bardzo niekorzystna dla polskich firm transportowych. Na co musisz się przygotować?
Jeżeli Pakiet Mobilności wejdzie w życie w takim kształcie, w jakim został uchwalony przez Parlament Europejski, świadczenie usług w przewozach międzynarodowych przez polskich przewoźników będzie droższe i bardziej utrudnione.
W dniu 20 lutego br. na spotkaniu Rady UE ds. Edukacji została zatwierdzona tzw. Umowa Polityczna dot. Pakietu Mobilności, która jest stanowiskiem Rady UE przyjętym w tzw. pierwszym czytaniu.
W ubiegłym tygodniu Rada UE potwierdziła porozumienie polityczne pakietu mobilności. Jednak nie było to oficjalne pierwsze czytanie, na które z niepokojem czeka branża transportowa. Oznacza to, że wciąż przed nami dwa ostatnie kroki do przyjęcia pakietu mobilności. Najprawdopodobniej europejskie regulacje w prawie transportowym niekorzystne dla polskich przewoźników zostaną przyjęte w perspektywie najbliższych czterech miesięcy.
Podczas kolejnego posiedzenie Forum do spraw tachografów, zaprezentowano między innymi nowy model tachografu inteligentnego oraz omówiono najważniejsze kwestie dotyczące obecnych jak i planowanych rozwiązań. W spotkaniu uczestniczyli urzędnicy Komisji Europejskiej, delegacje państw członkowskich i stowarzyszeń przewoźników oraz producenci tachografów i oprogramowania do analizy danych cyfrowych.
Do zatwierdzenia pakietu mobilności, czyli nowych zmian w prawie transportowym niekorzystnych dla polskich przedsiębiorców, pozostały dwa główne kroki. Czekamy jeszcze na pierwsze czytanie w Radzie UE i drugie czytanie w Parlamencie Europejskim. Najprawdopodobniej już w pierwszej połowie 2020 roku prace nad unijnymi przepisami dla przewoźników będą zakończone. Jak przygotować się na wejście w życie kłopotliwej dyrektywy?
Po dziesięciu godzinach nocnych obrad Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska oraz Parlament Europejski ustaliły kształt pakietu mobilności, co umożliwi jego wejście w życie. Najpewniej procedura uchwalania pakietu zakończy się za około dwa miesiące. Nie oznacza to jednak, że już wtedy wszystkie zawarte w nim regulacje wejdą od razu w życie. Większość z nich została bowiem objęta 18-miesięcznym okresem przejściowym. Niektóre przepisy zaczną obowiązywać jeszcze później – chodzi tu o obowiązkowe tachografy w busach, co stanie się konieczne dopiero od 2026 r. oraz o zezwolenia na wykonywanie przewozów pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony – w tym przypadku okres ten ma wynosić 21 miesięcy od dnia publikacji pakietu.
Z artykułu dowiesz się:
Komisja transportu w Parlamencie Europejskim miała dwie możliwości: skierować pakiet do dalszych prac, albo przekazać z powrotem projekt do Komisji Europejskiej w celu przygotowania nowych propozycji. Zdecydowano się na tę pierwszą opcję.
Komisja Europejska zaproponowała poprawki do pakietu mobilności, który czeka na przegłosowanie przez członków Rady UE. Być może jest to nadzieja dla polskich firm transportowych na złagodzenie niektórych nowych zasad funkcjonowania transportu w UE. Jakie są najnowsze ustalenia odnośnie pakietu mobilności? Sprawdź.
Europejski Urząd ds. Pracy (EUP) to kolejny krok w kierunku egzekwowania przepisów odnośnie pracowników delegowanych, w tym kierowców zawodowych. W praktyce będzie on kontrolował m.in. czas pracy i płacę kierujących ciężarówkami. Gdy pakiet mobilności wejdzie w życie, przepisy o pracownikach delegowanych staną się numerem jeden – jeśli chodzi o ilość kontroli.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »