Obecnie kontrolerzy ITD nie mogą już nakładać kar za naruszenia popełnione za granicą. W ocenie TSUE przepisy umożliwiają nakładanie kar z czasu pracy kierowców, niezależnie od miejsca przekroczenia, ale za naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE), czyli z obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych, już nie. Sprawdź - za jakie naruszenia popełnione za granicą, służby kontrolne w Polsce (ITD, PIP, Policja) – nie mogą już karać: firm i kierowców. Zamieszczamy pełną listę.
Kontrolerzy w Polsce (ITD, PIP, Policja) nie mogą już nakładać kar za niektóre naruszenia popełnione za granicą. Wszystkie pozycje określone w:
- mogą być sankcjonowane wyłącznie w sytuacji, gdy kierowca popełnił naruszenia na terenie kraju.
Za co więc mogą, a za co nie mogą karać?
Przepisy pakietu mobilności spowodowały, że za niektóre naruszenia, popełnione z granicą – nie może już karać krajowa Inspekcja transportu Drogowego. Naruszenia te odnoszą się do firm i są zawarte w załączniku nr 3, lp.6. Oto one:
6. |
NARUSZENIE PRZEPISÓW O STOSOWANIU TACHOGRAFÓW13) |
||||||
6.1. |
Naruszenie zasad i warunków wyposażenia pojazdu w tachograf |
||||||
6.1.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem |
niewyposażonym |
10 000 |
2.1 NN |
||||
w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu |
|||||||
6.1.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w |
10 000 |
2.1 NN |
|||||
tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS |
|||||||
lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające |
|||||||
świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element |
|||||||
składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony |
|||||||
6.1.3. Podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu |
10 000 |
2.9 NN |
|||||
wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania |
|||||||
danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub |
|||||||
przedmiotu |
|||||||
6.1.4. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w |
3000 |
||||||
tachograf niewyposażony w drugi niezależny sygnał dotyczący ruchu pojazdu |
|||||||
lub z odłączonym niezależnym sygnałem dotyczącym ruchu pojazdu, o ile jest |
|||||||
wymagany |
|||||||
6.1.5. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w |
1000 |
2.2 BPN |
|||||
tachograf, który nie został sprawdzony lub poddany przeglądowi przez warsztat |
|||||||
posiadający zezwolenie |
|||||||
6.1.6. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem |
wyposażonym w |
1000 |
2.7 BPN |
||||
nieprawidłowo działający tachograf, z wyjątkiem przypadków, o których mowa |
|||||||
w lp. 6.1.1–6.1.5. |
|||||||
6.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego z ingerencją w działanie tachografu lub dane rejestrowane przez tachograf |
||||||
6.2.1. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego |
5000 |
2.8 BPN |
|||||
i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na |
|||||||
wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu |
|||||||
lub przebytej drogi |
|||||||
6.2.2. Ukrywanie, likwidowanie, niszczenie, podrabianie lub przerabianie |
10 000 |
2.10 NN |
|||||
danych zarejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i pobranych |
|||||||
z tachografu lub karty kierowcy |
|||||||
6.3. |
Naruszenie zasad i warunków użytkowania tachografu |
||||||
6.3.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w |
2000 |
2.4 NN |
|||||
tachograf cyfrowy przez kierowcę nieposiadającego własnej, ważnej karty |
|||||||
kierowcy |
|||||||
6.3.2. Posiadanie lub posługiwanie się przez kierowcę więcej niż jedną własną, |
3000 |
2.3 BPN |
|||||
ważną kartą kierowcy |
|||||||
6.3.3. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego |
3000 |
2.5 NN |
|||||
własną kartą |
|||||||
6.3.4. Jednoczesne używanie kilku wykresówek przez kierowcę |
3000 |
2.13 BPN |
|||||
6.3.5. Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ |
3000 |
2.14 BPN |
|||||
na rejestrację danych |
|||||||
6.3.6. Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na |
3000 |
2.15 BP |
|||||
który jest przeznaczona, skutkujące utratą danych zapisanych na wykresówce |
|||||||
lub na karcie kierowcy, bądź uniemożliwiające odczyt aktywności zapisanych |
|||||||
na wykresówce |
|||||||
6.3.7. Okazanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty kierowcy, |
100 |
2.16 BPN |
|||||
z nieczytelnymi danymi – za każdą kartę lub każdą wykresówkę |
|||||||
6.3.8. Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych na wykresówkę |
50 |
2.17 BPN |
|||||
lub kartę kierowcy – za każdy wpis |
|||||||
6.3.9. Niezaznaczenie przez kierowcę na wykresówce lub wykresówce |
100 |
2.26 BPN |
|||||
dołączanej do karty kierowcy wszystkich wymaganych informacji dotyczących |
maksymalnie |
||||||
okresów, które nie są rejestrowane, gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie |
2000 |
||||||
– za każdy dzień |
|||||||
6.3.10. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej z |
1000 |
2.18 PN |
|||||
włożeniem wykresówki lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy |
|||||||
w nieodpowiednie czytniki tachografu |
|||||||
6.3.11. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym |
100 |
2.19 BPN |
|||||
zmianę rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień |
maksymalnie |
||||||
1000 |
|||||||
6.3.12. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym |
2000 |
2.25 BPN |
|||||
zezwolenie |
|||||||
6.3.13. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym |
2000 |
||||||
zezwolenie po upływie dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) |
|||||||
nr 165/201414) okresu prowadzenia pojazdu |
|||||||
6.3.14. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub |
50 za każdy brak |
2.17 BPN |
|||||
umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych |
wpisu |
||||||
nie |
więcej |
niż |
|||||
500 |
za jedną |
||||||
wykresówkę |
lub |
||||||
jeden wydruk |
|||||||
6.3.15. Nieprzechowywanie przez co najmniej rok wykresówek, wydruków |
500 |
2.11 BPN |
|||||
oraz pobranych danych lub dokumentów potwierdzających fakt nieprowadzenia |
2.12 BPN |
||||||
pojazdu – za każdy dzień |
|||||||
w odniesieniu do każdego kierowcy |
|||||||
6.3.16. Nieudostępnienie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówek |
500 |
2.12 BPN |
|||||
oraz pobranych i przechowywanych danych |
|||||||
z karty kierowcy i tachografu cyfrowego – za każdy dzień |
|||||||
w odniesieniu do każdego kierowcy |
|||||||
6.3.17. Naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych |
500 |
||||||
z karty kierowcy – za każdego kierowcę |
|||||||
6.3.18. Naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych |
500 |
||||||
z tachografu – za każdy pojazd |
|||||||
6.3.19. Niepoprawne stosowanie wykresówek lub karty kierowcy, |
2000 |
2.13 BPN |
|||||
z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lp. 6.3.1–6.3.10 i 6.3.14 |
Podobnie ITD nie ma już uprawnień do karania kierowców – za naruszenia dokonane za granicą z załącznika nr 1, lp 7. Oto one:
7. |
Naruszenie przepisów o używaniu tachografów, wykresówek lub kart kierowców |
||||||||||
7.1. Nierejestrowanie za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy |
2000 |
2.14 BPN |
|||||||||
wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi |
|||||||||||
7.2. Posiadanie przez kierowcę co najmniej dwóch własnych, ważnych kart |
2000 |
2.3 BPN |
|||||||||
kierowcy lub posługiwanie się nimi |
|||||||||||
7.3. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę |
100 |
nie |
2.19 BPN |
||||||||
rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień |
więcej |
niż |
|||||||||
1000 |
|||||||||||
7.4. Wykonywanie przez kierowcę przewozu drogowego |
1000 |
||||||||||
z niedziałającym lub niewłaściwie działającym tachografem po upływie okresu |
|||||||||||
dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/20145) |
|||||||||||
7.5. Wykonywanie przez kierowcę przewozu drogowego bez ważnej karty |
500 |
||||||||||
kierowcy lub z kartą uszkodzoną po upływie okresu dopuszczalnego w art. 29 ust. |
|||||||||||
5 rozporządzenia (UE) nr 165/20145) |
|||||||||||
7.6. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym |
2000 |
2.8 BPN |
|||||||||
w tachograf, który został odłączony |
Nowe brzmienie pkt 5.7 w lp. 5 wejdzie w życie z dn. 1.03.2022 r.
7.7. Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego |
100 |
2.13 BPN |
||
24-godzinnego okresu – za każdy dzień |
||||
7.8. Używanie wykresówki powyżej okresu, na jaki jest przeznaczona, wraz |
100 |
nie |
2.15 BPN |
|
z utratą danych – za każdą wykresówkę |
więcej |
niż |
||
1000 |
||||
7.9. Zastosowanie wykresówki nieposiadającej świadectwa homologacji typu lub |
200 |
2.18 PN |
||
nieprzeznaczonej dla danego typu tachografu – za każdą wykresówkę |
||||
7.10. Okazanie podczas kontroli brudnej lub uszkodzonej wykresówki lub karty |
200 |
2.16 BPN |
||
kierowcy, z nieczytelnymi danymi – za kartę lub każdą wykresówkę |
||||
7.11. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub |
50 za każdy |
2.17 BPN |
||
umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych – za |
brak |
wpisu |
||
każdą wykresówkę lub za każdy wydruk |
nie więcej |
|||
niż 200 za |
||||
jedną |
||||
wykresówkę |
||||
lub |
jeden |
|||
wydruk |
||||
[7.12.17) Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu lub karty |
100 |
2.23 BPN |
||
kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź automatycznie |
||||
wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności kierowcy lub |
||||
symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy, w |
||||
ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni – za każdy dzień] |
||||
<7.12. Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu lub |
100 |
2.23 BPN |
||
karty kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź auto- |
||||
matycznie wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności |
||||
kierowcy lub symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia |
||||
dziennego okresu pracy lub symbolu państwa, którego granicę kierowca |
||||
przekroczył – za każdy dzień podlegający kontroli> |
||||
7.13. Jednoczesne używanie kilku wykresówek |
2000 |
2.13 BPN |
||
7.14. Niezgodność oznaczenia czasowego na wykresówce |
100 |
nie |
||
z urzędowym czasem kraju rejestracji pojazdu – za każdą wykresówkę |
więcej |
niż |
||
1000 |
||||
7.15. Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę nieposiadającego |
200 |
2.26 BPN |
||
wymaganych zapisów odręcznych i wydruków |
||||
z tachografu w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jej niesprawności lub |
||||
nieposiadania – za każdy brakujący wydruk |
||||
7.16. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego |
1500 |
2.8 BPN |
||
i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce |
||||
lub karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi |
||||
7.17. Używanie cudzej karty kierowcy |
2000 |
2.5 NN |
||
7.18. Używanie cudzej wykresówki |
2000 |
2.13 BPN |
||
7.19. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na |
500 |
2.6 NN |
||
podstawie fałszywych oświadczeń lub podrobionych lub przerobionych |
||||
dokumentów |
||||
7.20. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej z włożeniem |
200 |
2.18 PN |
||
wykresówki lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy w |
||||
nieodpowiednie czytniki tachografu |
Nowe brzmienie pkt 7.12 w lp. 7 wejdzie w życie z dn. 1.03.2022 r.
Niewątpliwe w znaczący sposób utrudni to pracę kontrolerów, ponieważ będą musieli nie tylko stwierdzić naruszenie, ale też ustalić gdzie zostało one popełnione. Oczywiście w większości przypadków nie będzie żadnych wątpliwości, ponieważ na podstawie zapisów na tachografie będzie można to ustalić. Natomiast niektóre kwestie nie będą już tak oczywiste.
Brak symbolu kraju po przekroczeniu granicy będzie można sankcjonować wyłącznie w tym kraju, w którym zostało popełnione naruszenie.
Brak symbolu kraju
Jeżeli kierowca wyjeżdża do Niemiec i nie wprowadzi po przekroczeniu granicy symbolu kraju D – to niemieckie służby będą mogły za to ukarać. Natomiast krajowa ITD już nie i odwrotnie: przy wjeździe do kraju braku symbolu PL, zagraniczne służby nie będą miały prawa sankcjonować, ale krajowe tak.
Omawiana tematyka nie dotyczy tylko ITD, ale wszystkich służb kontrolnych z całej UE.
Nie wynika to ze zmiany przepisów, tylko z nieprawidłowego działania kontrolerów, co zostało wytknięte przez TSUE. Sąd ten w jednym z wyroków stwierdził, że służby kontrole mogą nakładać kary tylko za naruszenia popełnione w ich kraju.
W ocenie TSUE przepisy prawne umożliwiają nakładanie kar z czasu pracy kierowców, niezależnie od miejsca przekroczenia, ale za naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE), czyli z obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych, już nie.
Na chwilę obecną nie wiadomo, czy ta sytuacja wynika z luki w przepisach, czy też celowego działania ustawodawcy europejskiego. Aczkolwiek jak się wydaje - takie jest chyba zamierzenie UE, ponieważ na etapie zmian przepisów w ramach pakietu mobilności tych zapisów nie zmieniono.
Obecnie w zakresie czasu pracy kierowców oraz obsługi tachografów funkcjonują równolegle dwa reżimy prawne czyli:
rozporządzenie 561/2006 (WE) i 165/2014 (UE) dotyczące przewozów krajowych i po terenie UE oraz
umowa AETR, która z kolei obowiązuje przy wyjazdach poza teren Unii.
Ten ostatni akt prawny już nie zawiera takiego ograniczenia jak przepisy unijne. Oznacza to, że w przypadku jazdy, na podstawie przepisów AETR, możemy zostać ukarani, nie tylko za czas pracy, ale też za tachograf - niezależnie od miejsca popełnienia naruszenia.
Jak widać sytuacja jest mocno skomplikowana, a ewentualna możliwość sankcjonowania musi być za każdym razem precyzyjnie zweryfikowana. Często się przecież zdarza, że krajowi przewoźnicy wykonują cześć przewozów na ternie Unii, a część zgodnie z AETR.
Warto też dodać, iż podobne zasady będą obowiązywały zarówno przy kontrolach drogowych jak też na kontrolach w firmach. W taki sam sposób muszą więc interpretować przepisy nie tylko kontrolerzy ITD, ale też wszystkie inne służby kontrolne.
Niestety te zasady nie mają zastosowania wstecznego, ale musimy pamiętać o nich na przyszłość. Musimy też być przygotowani na takie sytuacje również za granicą.
W przypadku wszczęcia postępowania z tytułu naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE) popełnione za granicą, możemy śmiało powołać się na omawiany wyrok TSUE. Kontrolujący muszą go uwzględnić! Jeśli tego nie zrobią, będzie to przesłanka do wniesienia odwołania od ewentualnie nałożonej kary.
Przeczytaj także:
Obecnie nie są prowadzone żadne prace nad zmianą omawianych przepisów. Zapewne więc zasady te będą obowiązywały jeszcze przez długi czas.
Niestety nie wszystkie przypadki będą tak oczywiste, ponieważ nie zawsze da się ustalić miejsca popełnienia naruszenia – przez kontrolujących z pewnością będzie to traktowane na naszą niekorzyść.
Brak legalizacji tachografu
Brak legalizacji tachografu nie wskazuje jednoznacznie, gdzie to naruszenie zostało popełnione. Będzie się to więc wiązało ze wszczęciem podstępowania, ponieważ kontrolerzy będą czekali na ewentualne zajęcie stanowiska przez organ odwoławczy lub orzecznictwo sądowe.
Można jednak w tym aspekcie dopatrywać się pewnych niebezpiecznych skutków braku karalności za takie naruszenia w innych krajach. Kierowcy mogą próbować wykorzystywać te luki i dopuszczać się różnego rodzaju niedozwolonych działań, za które mogą nie podlegać karze.
Podsumowując - może rodzić się pytanie - co będzie w przypadku stwierdzenia naruszeń, które będą popełnione na terenie innego kraju?
Teoretycznie istnieje możliwość wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi krajami UE. Ale w praktyce jest to nierealne, ponieważ służby kontrole zakorkowałyby się, z powodu dużej ilości zgłoszeń.
Oczywiście będą sytuacje, gdzie zajdzie konieczność przesłania informacji o naruszeniach. Jednak raczej będzie to odnosiło się tylko do najpoważniejszych naruszeń, w szczególności związanych z różnego rodzaju manipulacjami.
Należy przypomnieć, że naruszenia z czasu pracy kierowców będą sankcjonowane jak dotychczas, czyli niezależnie od miejsca jego popełniania.
Opracowano na podstawie wyroku TSUEz dnia 9 września 2021 r., sprawa C-906
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: