Zapraszamy na szkolenie poświęcone zagadnieniom czasu pracy kierowcy. Z webinaru dowiesz się jakie są zasady odbierania przerw przez kierowców oraz jak powinny być odbierane odpoczynki dzienne oraz tygodniowe. Poznasz podstawowe błędy przy odbieraniu przerw, a także co zmieniło się od czasu wprowadzenia pakietu mobilności. Poszerzysz też swoją wiedzę nt. rekompensowania skróconych odpoczynków. Zapraszamy na szkolenie
W jaki sposób należy podzielić odpoczynki dłuższe niż regularne odbierane na przełomie tygodni. Zgodnie z opracowaniem TRACE (które wyjaśnia treść rozporządzenia 561/2006) na s. 45 czytamy – „tygodniowy okres odpoczynku, który obejmuje dwa tygodnie, można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu. Okres odpoczynku trwający minimum 69 godzin MOŻE być uznany za dwa następujące po sobie odpoczynki tygodniowe (czyli jeden regularny a drugi skrócony)”. Czy użyte słowo „MOŻE" pozwala kontrolującemu na dowolność uznaniową? Dlaczego ten wyjaśniający zapis w TRACE nie jest udostępniony w jakimś akcie prawnym dostępnym dla przedsiębiorców? Czy w praktyce TRACE może być uznaną podstawą prawną na okoliczność odwołania przedsiębiorcy od nałożonej kary?
Przepisy unijnego rozporządzenia 561/2006 (WE) w zakresie odpoczynków tygodniowych podają tylko minimalne założenia. Oznacza to, wykorzystanie ich w dłuższym wymiarze jest jak najbardziej prawidłowe. Przepisy rozporządzenia nie definiują okresów nieobecności w pracy takich jak: urlopy kierowcy, zwolnienia lekarskie lub inne absencje. Takie jednak nieobecności przewidziane są w przepisach krajowych, co nie zmienia faktu, że spełniony jest podstawowy warunek czyli swobodne dysponowanie swoim czasem. Inaczej mówiąc - w sytuacji gdy kierowca nie jest w dyspozycji firmy, czas ten traktowany jest jako odpoczynek kierowcy bez względu na to czy jest to zwykły odpoczynek tygodniowy, czy też inna nieobecność w pracy.
Warto w tym miejscu dodać, iż w tym zakresie mogą wystąpić spore rozbieżności w zależności od charakteru przewozu tj. inaczej jest w przypadku przewozu osób i przewozu rzeczy – do wyjaśnienia założyłem, że chodzi o przewóz towarów.
Przeczytaj także:
Komisja Europejska wyjaśniła, jak należy odbierać rekompensaty za odpoczynki skrócone w dwóch kolejnych tygodniach. Przewoźnicy mieli wątpliwości, czy rekompensaty muszą być dołączone do odpoczynku regularnego, czy mogą być dołączone do innego odpoczynku, byle wypadały przed odpoczynkiem regularnym. Doprecyzowano też, że wydłużenie czasu jazdy o 1 lub 2 godziny, nie może spowodować naruszenia dwutygodniowego limitu czasu prowadzenia pojazdu, który wynosi 90 godzin. Sprawdź czy opóźniania w załadunku lub rozładunku uprawniają do przedłużenia czasu jazdy!
Komisja Europejska przygotowała wyjaśnienia w zakresie niektórych spornych przepisów pakietu mobilności. Przedstawiamy omówienie jak odbierać odpoczynki 45 godz. poza kabiną kierowcy. Sprawdź czy służby kontrolne mogą wymagać od kierowców przedstawiania dokumentów – gdzie spędzili odpoczynek? Czy liczy się tylko kontrola „na gorącym uczynku”? Co jeśli część odpoczynku kierowca spędza na promie?
Pakiet mobilności zabronił, w wielu sytuacjach, odbierania odpoczynków w kabinie. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby jednak taki odpoczynek został zaakceptowany przez służby kontrolne? Sprawdź jak obecnie brzmią przepisy.
Kierowca zrobił dwa odpoczynki tygodniowe skrócone trwające odpowiednio 43 i 44 godziny. Zrekompensował je na drugi dzień dodając brakujące części odpowiednio: 9 + 2 godz. i 11 + 1 godz. Trzeci odpoczynek ma być odbierany jako tygodniowy regularny więc kierowca zjeżdża na bazę na 45 godz. Czy taki „plan” jest zgodny z obowiązującym pakietem mobilności? Zaznaczam, że kolejny tygodniowy odpoczynek będzie regularny, stosownie do wymogu, że w czterech kolejnych tygodniach muszą być przynajmniej 2 tygodniowe odpoczynki regularne i 2 skrócone.
Przewoźnikowi, który nie zapewni kierowcy pojazdu dostawczego noclegu w higienicznych, bezpiecznych i komfortowych warunkach, grozi we Francji wysoka kara. Noclegi w pojeździe nie są już dozwolone. Dotyczy to dostawczaków o dmc do 3,5 tony.
We Francji do taryfikatora dodano karę, za naruszenia związane z czasem pracy kierowców. Dotyczy ona opóźnienia w odebraniu tygodniowego odpoczynku – po sześciu dziennych okresach jazdy.
Prawidłowe odbieranie odpoczynków tygodniowych sprawia problemy, nawet doświadczonym zarządzającym transportem. Sprawdź, czy możliwe jest odbieranie dwóch skróconych odpoczynków pod rząd?
Załóżmy, że kierowca w poprzednim tygodniu miał skrócony odpoczynek tygodniowy, a teraz znowu odpoczywa tylko 35 godzin. Sądzisz, że takie rozłożenie odpoczynków jest niezgodne z przepisami? Nie zawsze.
Z porady dowiesz się:
W ubiegłym tygodniu komisja Transportu i Turystyki PE (TRAN) zakończyła prace nad pierwszym pakietem mobilności. Jak wszyscy wiemy, pakiet ten ma ogromne znaczenie dla przyszłości sektora transportu UE i dotyczy szerokiego zakresu tematów, takich jak kabotaż, opłaty drogowe, dostęp do rynku, interoperacyjność europejskich usług opłat elektronicznych, jak i czasu prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku a także warunki społeczne kierowców ciężarówek.
Władze Austrii poinformowały, że na terenie tego kraju regularny odpoczynek tygodniowy w kabinie pojazdu jest zabroniony. Jaka kara za to grozi?
Hiszpania będzie kolejnym krajem, w którym spędzanie tygodniowych odpoczynków regularnych w kabinie będzie zabronione. Kary będą płacić kierowcy, jednak wysokość sankcji nie została na razie podana.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »