Karta przedsiębiorstwa - oznacza kartę do tachografu wydaną przez organ państwa członkowskiego przedsiębiorstwu transportowemu używającemu pojazdów wyposażonych w tachografy, która identyfikuje to przedsiębiorstwo transportowe i pozwala na wyświetlanie, pobieranie i drukowanie danych zapisanych w tachografie, który został zabezpieczony blokadą przez to przedsiębiorstwo transportowe.
Z artykułu dowiesz się:
Jedną ze zmian wprowadzonych przez pakiet mobilności jest możliwość kontaktowania się kierowcy podczas kontroli drogowej z firmą i zarządzającym transportem (lub inną osobą odpowiedzialną). Nowe uprawnienie ma spowodować, żeby w trakcie kontroli zebrać wszystkie niezbędne dowody. Kierowca może więc poprosić o dosłanie brakujących dokumentów. Jakich?
Dotychczas kontrolerzy nie tylko nie dopuszczali takiej możliwości, a wręcz czasami nawet zabraniali kontaktu kierowcy z firmą. Wcześniej, do oceny stanu faktycznego służyły WYŁACZNIE dokumenty będące w pojeździe lub ewentualne zeznania kierowcy.
Nowy przepis umożliwia dosłanie podczas kontroli niektórych dokumentów, np. mailowo lub na telefon kierowcy. Natomiast - nie wszystkie dokumenty będą mogły zostać dosłane.
Katalog dokumentów, które muszą być w pojeździe określony jest w art. 87 ustawy o transporcie drogowym. Brak tych dokumentów nawet w sytuacji dosłania podczas kontroli - nie będzie zwalniał z odpowiedzialności firmy lub zarządzającego.
Jakie dokumenty firma będzie mogła dosłać kierowcy?
Jakie formularze muszą być zawsze w pojeździe?
Jakie dodatkowe uprawnienia otrzymało ITD w związku z brakiem dokumentacji w aucie?
Obecnie kontrolerzy ITD nie mogą już nakładać kar za naruszenia popełnione za granicą. W ocenie TSUE przepisy umożliwiają nakładanie kar z czasu pracy kierowców, niezależnie od miejsca przekroczenia, ale za naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE), czyli z obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych, już nie. Sprawdź - za jakie naruszenia popełnione za granicą, służby kontrolne w Polsce (ITD, PIP, Policja) – nie mogą już karać: firm i kierowców. Zamieszczamy pełną listę.
W lutym 2022 r. wchodzą w życie kolejne przepisy pakietu mobilności – czyli unijnego pakietu rozporządzeń i dyrektyw, które zmieniają obowiązki przedsiębiorców wykonujących transport drogowy i przewozy na potrzeby własne. Te zmiany zostaną wprowadzone do polskich przepisów w nowelizacji ustawy o transporcie drogowym i ustawy o czasie pracy kierowców. Duże zmiany zajdą m.in. w procedurach, według których Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadza kontrole przewoźników.
Wielu przedsiębiorców po otrzymaniu niekorzystnej decyzji z GITD nie odwołuje się od niej. Od składania skargi do sądu odstrasza przekonanie, że proces sądowy będzie długi i kosztowny. Czy rzeczywiście tak jest?
Wyroki sądów zakazują „sumowania” kar dla kierowców, gdy taryfikator przewiduje poszczególne kary dla każdego pojedynczego naruszenia. ITD przychylając się do wyroków przyjęła więc, bardziej korzystną dla kierowców interpretację przepisów. Jednak uwaga – nowa interpretacja nie jest stosowana przez inne służby kontrolne np. SG, KAS. Co ma zrobić firma, gdy otrzyma „sumowaną” karę? Odwołać się.
Obecne taryfikatory kar za naruszenia transportowe obowiązują już od ponad trzech lat. W tym czasie ulegały częstym zmianom, ale w zakresie naruszeń dotyczących czasu pracy kierowców w zasadzie wiele się nie zmieniało. Natomiast firmy często kwestionowały przyjęty przez ITD sposób naliczania kar polegający na sumowaniu kar za każde naruszenie. Taki system kwestionowały sądy administracyjne, ale inspektorzy konsekwentnie stosowali swój sposób naliczania kar, nie patrząc na niekorzystne rozstrzygnięcia sądowe.
Na czym polega nielegalne "sumowanie" kar przez ITD?
Jakie są wyroki sądów w tej sprawie?
Jak powinno wyglądać prawidłowe naliczanie kar
Właściciel firmy transportowej ma obowiązek zgłosić organowi licencyjnemu każdą zmianę pojazdu w ciągu 28 dni. Jeśli się spóźni, ITD nałoży na niego karę. Sankcja wyniesie 800 zł za każdy pojazd, nawet jeśli kilka pojazdów zostało zgłoszonych naraz na jednym formularzu.
Przepisy zezwalają na jazdę z uszkodzoną kartą przez 15 dni, a z uszkodzonym tachografem przez 7 dni. Czy dotyczy to tylko kierowców, którzy wracają z długiej, międzynarodowej trasy? A jeśli kierowca pracuje lokalnie i codziennie wraca na bazę, to też może jeździć przez 15 (problem z kartą) oraz 7 (uszkodzony tachograf) dni?
Przepisy przewidują możliwość wykonywania przewozów drogowych zarówno w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jak i tachografu. Jednak w każdym z tych przypadków uregulowania są nieco inaczej określone, więc należy ściśle przestrzegać warunków, które to umożliwiają. Dopuszczalne okresy oraz warunki wykonywania takich przejazdów zawarte są w unijnym rozporządzeniu nr 165/2014.
Zarówno karta kierowcy, jak i tachograf są urządzeniami technicznymi, więc w każdym momencie mogą się zepsuć. W przypadku karty uszkodzenia mogą być mechaniczne, np. pęknięcie, złamanie, odkształcenie, lub techniczne – gdy dane nie rejestrują się prawidłowo na karcie, nie da się ich odczytać itd. Natomiast jeśli chodzi o tachograf, najczęściej uszkodzenia mają charakter typowo techniczny.
- czy kierowca może jeździć dłużej niż 15 dni z uszkodzoną kartą,
- jakie kary mogą grozić za jazdę uszkodzoną kartą lub tachografem.
Przedstawienie umowy użyczenia ciężarówki nie wybroni przed karą za brak danych z kart kierowców. GITD wymaga dowodów potwierdzających, które przewozy były wykonywane poza firmą. Właścicielka firmy przedstawiła umowę użyczenia pojazdów z gospodarstwem rolnym, ale z danych wynikało, że ciężarówki przekraczały granicę kraju. Wyjaśnienia, dane i umowa użyczenia – były niewiarygodne i nie tłumaczyły luk w zapisach.
Tak wynika z niedawnego wyroku wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu. Sąd orzekał w sprawie kar nałożonych po kontroli w siedzibie firmie transportowej. W wyniku kontroli inspektorzy nałożyli na właścicielkę przedsiębiorstwa karę za wiele naruszeń przepisów. Między innymi za wykonywanie przewozów, podczas których w tachografie nie było karty kierowcy.
Z analizy danych z tachografów zainstalowanych w pojazdach wynikało, że kierowcy kilkakrotnie wyjmowali swoje karty z tachografu, po czym pojazdy dalej się poruszały.
jak ITD wykrywa sprzeczności w dokumentacji,
jakie jest stanowisko sądów odnośnie tak przedstawionych dowodów.
Gdy zdarzy się awaria tachografu, na jego naprawę mamy 7 dni. Jednak od kiedy należy liczyć ten termin? Czy inspektor może rozpoznać, że naprawdę awaria zdarzyła się wcześniej i nie została usunięta na czas?
Firma, aby obronić się przed karą, musi przedstawić dowody, że wprowadziła środki zapobiegające powstawaniu właśnie takich naruszeń, jakie stwierdzono podczas kontroli. Ponadto uwolnienie od kary zarządzającego nie przesądza, że przedsiębiorca też nie zostanie ukarany. Tak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 czerwca 2021 r.
Wyrok zapadł w sprawie przekroczenia dozwolonego czasu prowadzenia bez przerwy.
Podczas kontroli ciężarówki okazało się, że kierowca przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu o godzinę i 51 minut – prowadził przez 6 godzin i 21 minut.
Kierowca podczas kontroli nie okazał dokumentów uzasadniających odstąpienie od przestrzegania norm czasu prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw lub odpoczynków.
W związku z tym Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na firmę karę pieniężną w wysokości 750 zł za przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas powyżej 15 minut do 30 minut oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut
Z artykułu dowiesz się, że mimo szkoleń oraz kontrolowania przekroczeń czasu pracy kierowców przy pomocy odpowiedniego programu – firma nie uchroniła się przed nałożeniem kary. Jednym z dowodów było niskie wynagrodzenie kierowcy – co wskazywało, że otrzymuje jakieś dodatkowe wynagrodzenie – zapewne uzależnione od liczby przejechanych kilometrów (co jest zabronione)
Śląska ITD testuje prototyp systemu zdalnej kontroli tachografów. W przypadku jednej z ostatnich kontroli system poinformował o kierowcy jadącym bez karty w tachografie. Konsekwencje kontroli to mandat dla kierowcy (2000 zł), oraz wszczęte postępowania w sprawie nałożenia kar na przewoźnika (6500 zł) oraz na osobę zarządzającą transportem (500 zł).
Czy rozporządzenie 2016/403/WE daje prawo inspektorom w UE do przeprowadzenia kontroli kierowcy na drodze z okresu dłuższego niż 28 dni wstecz?
Nasza firma sprzedała niedawno ciągnik siodłowy i jeszcze nie zgłosiła tego do ITD ( mamy dodatkowy wypis z licencji). Obecnie jednak testujemy nowy ciągnik, który otrzymaliśmy na umowę użyczenia. Pojazd będziemy testować przez dwa tygodnie. Czy trzeba to zgłosić do ITD – jak i do kiedy?
Powodem kontroli ITD w firmie są: losowanie z rejestru firm transportowych, donos dokonany przez kierowcę lub inną osobę albo wykrycie ciężkiego naruszenia podczas kontroli drogowej. A czego szukają inspektorzy podczas kontroli? Jak się do niej przygotować? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »