Przepisy zezwalają na jazdę z uszkodzoną kartą przez 15 dni, a z uszkodzonym tachografem przez 7 dni. Czy dotyczy to tylko kierowców, którzy wracają z długiej, międzynarodowej trasy? A jeśli kierowca pracuje lokalnie i codziennie wraca na bazę, to też może jeździć przez 15 (problem z kartą) oraz 7 (uszkodzony tachograf) dni?
Przepisy przewidują możliwość wykonywania przewozów drogowych zarówno w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jak i tachografu. Jednak w każdym z tych przypadków uregulowania są nieco inaczej określone, więc należy ściśle przestrzegać warunków, które to umożliwiają. Dopuszczalne okresy oraz warunki wykonywania takich przejazdów zawarte są w unijnym rozporządzeniu nr 165/2014.
Zarówno karta kierowcy, jak i tachograf są urządzeniami technicznymi, więc w każdym momencie mogą się zepsuć. W przypadku karty uszkodzenia mogą być mechaniczne, np. pęknięcie, złamanie, odkształcenie, lub techniczne – gdy dane nie rejestrują się prawidłowo na karcie, nie da się ich odczytać itd. Natomiast jeśli chodzi o tachograf, najczęściej uszkodzenia mają charakter typowo techniczny.
Z artykułu dowiesz się:
- czy kierowca może jeździć dłużej niż 15 dni z uszkodzoną kartą,
- jakie kary mogą grozić za jazdę uszkodzoną kartą lub tachografem.
Zyskaj dostęp i korzystaj z:
Mam już dostęp
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: