Pakiet mobilności wydłużył kontrolowany na drodze okres pracy kierowcy. Inspektorzy będą sprawdzać dane z dwa razy dłuższego czasu, więc zyskają możliwość nakładania kar, których dziś nie mogą zastosować. Od kiedy należy przechowywać na karcie kierowcy dane z 56 dni?
Przeczytaj także:
W Hiszpanii opracowano rządową aplikację umożliwiającą załączenie w formacie cyfrowym dokumentów, które należy przedstawić podczas kontroli przewozu przeprowadzanej na drodze.
Od początku marca br. nie obowiązują przepisy określające ryzyko wystąpienia naruszeń w firmach transportowych. Stanowiły one podstawę do wytypowania podmiotów, które będą kontrolowane stacjonarnie w firmie. Czy oznacza to, że ITD nie może już przeprowadzać takich kontroli?
Przepisy pakietu mobilności w zakresie odpoczynków tygodniowych obowiązują już od ponad dwóch lat. Niestety niektórzy kontrolerzy pomimo wcześniejszych wytycznych, w dalszym ciągu żądają od kierowców potwierdzenia odpoczynku trwającego co najmniej 45 godzin poza pojazdem. Kierowcy natomiast nie mają już obowiązku przedstawiać np. faktur za hotel. To w firmie musi być przechowywana dokumentacja o odpoczynku trwającym 45 godzin. Ale uwaga jest wyjątek: jeśli złapią kierowcę na gorącym uczynku czyli na odbieraniu odpoczynku 45 w kabinie.
Jak wynika z przytoczonego przepisu to w firmie musi być przechowywana dokumentacja potwierdzająca prawidłowe zasady odpoczynku tygodniowego trwającego co najmniej 45 godzin.
Dane z samej karty kierowcy nie są dokumentem wystarczającym w tym zakresie, z uwagi chociażby na fakt, iż na karcie kierowcy nie rejestrują się dane w zakresie lokalizacji.
Na karcie kierowcy odnotować można tylko symbol kraju rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy, co jednak nie pokrywa się ze ścisłą lokalizacją firmy.
Co prawda niektóre tachografy rejestrują położenie pojazdu (tachografy inteligentne) natomiast również te informacje nie będą wystarczające, ponieważ dotyczą pojazdu, a nie kierowcy.
Z artykułu dowiesz się:
Okres kontrolowany na drodze zostanie – zgodnie z pakietem mobilności – wydłużony z 28 do 56 dni. Zmiana ta spowoduje, że ujawnione zostaną naruszenia, które obecnie pozostają bez kary. Przepisy te wejdą w życie od 2025 r. ale już warto wiedzieć co się zmieni. Uwaga, wydłużony okres kontroli będzie narzędziem w rękach kontrolerów np. niemieckich i francuskich - do „uporządkowania” (czy też wyeliminowania polskich firm) kabotażu, na swoich rynkach.
Obecnie na drodze można zweryfikować dzień kontroli i 28 dni poprzednich, ale przepisy pakietu mobilności wprowadzają w tym zakresie znaczącą zmianę.Okres kontrolny od początku 2025 roku zostanie dwukrotnie wydłużony – z 28 do 56 dni. Dlaczego dopiero za 4 lata? Wtedy tachografy analogowe będą już rzadko stosowane, a kontrola danych cyfrowych jest o wiele szybsza.Po wejściu w życiu przepisów o wydłużeniu kontrolowanego okresu o wiele częściej będą odnotowywane nieprawidłowości w zakresie rekompensaty za skrócenia odpoczynków tygodniowych.Teraz inspektor nie ma możliwości weryfikacji rekompensat podczas kontroli drogowych, ponieważ przy normalnym skróceniu odpoczynku (na starych zasadach) kierowca ma czas na rekompensatę do końca trzeciego tygodnia następującego po tym, w którym było skrócenie. Zazwyczaj okres kontroli tego nie obejmuje.
Zapis w protokole niemieckiej kontroli drogowej brzmi: „Tagliche Arbeitzeit von max. 10 Std. uberschritten par. 22+23 ArbZG”. W tym dniu kierowca zaliczył 8:40 „Jazdy” i 1:23 „Innej pracy”. Przerwy i odpoczynki były prawidłowe. Jaki więc przepis obowiązujący w Unii Europejskiej zastosował niemiecki kontroler naliczając mandat? Jeżeli jest to przepis wewnętrzny państwa unijnego, to gdzie można znaleźć jego treść opublikowaną w języku polskim?
Pół tysiąca stwierdzonych naruszeń i kary dla wszystkich przewoźników. Zakończyła się kontrola krzyżowa wszczęta przez Inspekcję Transportu Drogowego po wypadkach z udziałem autobusów stołecznej komunikacji miejskiej.
W ocenie NSA limit czasu na kontrolę mikroprzedsiębiorcy musi wynosić 12 kolejno następujących po sobie dni roboczych. Funkcjonariusze organu kontrolnego nie mogą więc wliczać do tego limitu tylko tych dni, w których wykonywali czynności w siedzibie firmy. Jest to precedensowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie kontroli mikroprzedsiębiorców.
Krajowa Administracja Skarbowa poinformowała, że 2019 rok był kolejnym, w którym rzadziej kontrolowała podatników. Liczba kontroli celno-skarbowych zmniejszyła się o 14,5%, a kontroli podatkowych o 11,6% w porównaniu do 2018 roku. Prawdopodobnie w tym roku też będzie ich mniej.
Kontrole polskich przewoźników we Francji są często szczegółowe. Wynika to z zalecenia francuskich władz - inspekcje zagranicznych ciężarówek muszą odstraszać przewoźników od wykonywania zleceń przewozowych na terenie Republiki. W związku z tym podczas kontroli rodzi się wiele pytań, m.in. o możliwości odmowy przyjęcia czy też nanoszenia poprawek do protokołu kontroli.
Znajomość lokalnego prawa przewozowego jest podstawą wykonania bezpiecznego transportu za granicą. W przypadku Francji, gdzie prawo transportowe i drogowe jest bardzo rygorystyczne, należy też znać uprawnienia poszczególnych służb kontrolnych.
Warto przechowywać dowody z kontroli ITD, które potwierdzają, że nałożona została na kierowcę lub firmę kara. Przy kolejnych kontrolach nie można ukarać za to samo. Uwaga: dotyczy to zarówno polskich służb, jak i zagranicznych.
Ubiegłoroczna duża nowelizacja ustawy o transporcie drogowym określiła, że przepisy wykonawcze do niej, muszą zostać znowelizowane w przeciągu roku. Co to oznacza? Że musi być przygotowane nowe rozporządzenie o kontroli ITD. Do kiedy? Do 3 września 2019 r. Z projektu wynika, że najważniejszą zmianą jest wprowadzenie możliwości przeprowadzenia podczas jednej kontroli - kilku postępowań kontrolnych (np. czasu pracy, ADR) skutkujących wydaniem dwu lub więcej protokołów. Sprawdź inne proponowane zmiany w nowym rozporządzeniu o kontroli ITD.!
W zakresie działalności PSP szczególne znaczenie ma prewencja. Niemniej jednak wachlarz zadań PSP jest bardzo szeroki i obejmuje również czynności kontrolno-rozpoznawcze. O co należy szczególnie zadbać w zakresie ppoż., aby później nie mieć kłopotów z prawem?
Planowanie w przedsiębiorstwie jest sformalizowanym procesem podejmowania decyzji dotyczących rozwoju firmy. Głównym Twoim zadaniem w procesie planowania jest rozpoznanie przyszłości oraz zadań i środków potrzebnych do realizacji założonych celów. Planowanie w firmie odpowiada na pytanie „Co robimy?” Planując działania, trzeba z góry ocenić problemy, stworzyć zbiór działań, które dają szansę dojścia w sposób najbardziej efektywny i pewny do pożądanych wyników.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »