Od początku marca br. nie obowiązują przepisy określające ryzyko wystąpienia naruszeń w firmach transportowych. Stanowiły one podstawę do wytypowania podmiotów, które będą kontrolowane stacjonarnie w firmie. Czy oznacza to, że ITD nie może już przeprowadzać takich kontroli?
Od 3 marca 2023 r. przestało obowiązywać rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 października 2019 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy. Tym samym organy kontrolne nie mogą typować nowych firm do przeprowadzenia kontroli w ich siedzibie.
Przepisy europejskie zobowiązały państwa członkowskie do wprowadzenie wspólnego wzoru służącego obliczaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń w firmach transportowych.
Ustalono, że dotychczasowe wzory zostaną zastąpione jednym wspólnym. Obecnie minął termin na przyjęcie do porządku prawnego nowego rozporządzenia, a dotychczasowy wzór zawarty we wspomnianym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury - utracił moc obowiązującą.
Prace nad krajowym rozporządzeniem wprowadzającym jednolity wzór unijny do polskiego porządku prawnego, trwają co najmniej od 11 stycznia 2023 r. Wtedy to na stronie legislacja.gov.pl pojawił się projekt stosownego rozporządzenia.
Pisaliśmy o nim tutaj:
Niestety do dnia dzisiejszego projekt ten nie został podpisany przez Ministra Infrastruktury. Obecnie znajduje się on w Komisji Prawodawczej przy KPRM. Został już też zaopiniowany w ramach konsultacji publicznych.
Zapewne więc w najbliższych dniach, czy tygodniach - zostanie podpisany i opublikowany.
Przepisy rozporządzenia w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy – nie dotyczą bezpośrednio kontroli.
Określają one zasady wyliczania prawdopodobieństwa wystąpienia naruszenia przepisów w firmach. Na podstawie zawartego w nich – jednolitego dla całej UE wzoru - organy kontrolne będą typować firmy do zbadania.
Nie wpłynie to więc na bieżącą działalność kontrolną ITD – będzie ona nadal kontynuowana na podstawie dotychczasowych „typowań”.
Natomiast same kontrole opierają się na zasadach opisanych tutaj:
Projektowane rozporządzenie odnosić się będzie natomiast do wybrania firm do kontroli na rok 2024 r. Ponieważ zawarty tam wzór, w oparciu o dane z 2023 r. – będzie wskazywał firmy „wylosowane” do kontroli na rok następny.
Najważniejsza dla przewoźników zmiana polega na tym, że firmy które podczas transportu drogowego często łamią przepisy dotyczące czasu pracy kierowców - będą kontrolowane w pierwszej kolejności.
Przy obliczaniu stopnia ryzyka będą brane pod uwagę wyniki wszystkich kontroli: zarówno drogowych jak i w siedzibie przedsiębiorcy.