Od 1 października w Niemczech weszły w życie nowe stawki e-myta. Przewoźnicy, którzy jeździli po Niemczech, będą mogli złożyć wniosek o zwrot części opłat drogowych za ubiegły rok. Zwolnienie z e-myta przestanie przysługiwać pojazdom na gaz, które nie mają instalacji fabrycznej.
Obniżone zostaną opłaty za korzystanie z autostrad i dróg federalnych w Niemczech. Przyczyną obniżki jest orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z 28 października 2020 r. Trybunał stwierdził w nim, że niemieckie opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych były niesłusznie zawyżone, ponieważ jedną z ich składowych były koszty utrzymania drogi, czego nie powinno się doliczać.
Z artykułu dowiesz się:
Inspektorzy ITD od 12 września br. mogą dokonywać kontroli e-myta tylko w oparciu o ściśle określoną procedurę. W zmienionych przepisach wskazano jakie czynności musi podjąć inspektor podczas przeprowadzenia kontroli. Sprawdź!
Minister Infrastruktury zmienił rozporządzenie dotyczące kontroli uiszczania opłaty elektronicznej. Celem nowelizacji było dostosowanie przepisów rozporządzenia do ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych w zakresie obowiązków użytkowników dróg płatnych, które podlegają kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej.
Czasowa obniżka opłaty elektronicznej ma przyspieszyć rejestrację w systemie e-Toll. Przyspieszeniu rejestracji ma służyć 25% obniżka opłat za przejazd. Przepisy wprowadzające ten bonus zostały przyjęte bez poprawek przez Senat 6 sierpnia 2021 r. i czekają już tylko na podpis prezydenta. Ustawa wejdzie w życie dzień po ogłoszeniu.
Rząd obawia się paraliżu nowego systemu poboru opłat, bo chociaż dzień ostatecznego wyłączenia systemu viaTOLL zbliża się wielkimi krokami, to w nowym systemie zarejestrowało się jak dotąd, niewielu użytkowników.
Z artykułu dowiesz się: jakie ułatwienia dla przewoźników (oprócz obniżki opłaty) przygotował rząd w systemie e-TOLL.
Przedstawiciele Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie opłat drogowych mających zastąpić system eurowiniet. System ten uznano za niesprawiedliwy. Opłaty mają być pobierane zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, a więc zostaną uzależnione od liczby przejechanych kilometrów i wyemitowanych zanieczyszczeń.
Porozumienie dotyczy sieci dróg TEN-T, którą tworzą najważniejsze z punktu widzenia rozwoju UE połączenia. Na podstawie nowych przepisów państwa członkowskie będą stopniowo wycofywać winiety czasowe od 2029 r. dla ciężarówek i autobusów, zastępując je opłatami drogowymi zależnymi od odległości.
Co stanie się z dotychczasowymi winietami?
Czy państwa będą musiały wprowadzić winiety jednodniowe?
Na jakie zniżki mogą liczyć pojazdy zeroemisyjne?
Od 1 października 2021 r. w Niemczech zwolnienie z opłat drogowych przestanie obejmować pojazdy ciężarowe niefabrycznie doposażone w instalację gazową i zbiorniki na gaz ziemny. Ulga będzie przysługiwała tylko pojazdom z fabryczną instalacją.
Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) uruchamiają nowy system poboru opłat za przejazd pojazdem ciężkim (powyżej 3,5 tony) po płatnych drogach krajowych oraz za przejazd po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) zarówno dla pojazdów ciężkich jak i lekkich.
Prezydent 31 maja podpisał ustawę z 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja wprowadza nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r. Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.
System e-TOLL to korzyści dla kierowców, w tym:
Ministerstwo Finansów poinformowało, że 25 maja br. w godzinach wieczornych uruchomiona zostanie rejestracja w systemie e-TOLL oraz Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Kolejnym etapem wdrożenia nowego systemu, będzie uruchomienie w czerwcu br. poboru opłat w systemie e-TOLL.
Komisja Europejska chce ujednolicenia systemów opłat drogowych, działających w poszczególnych krajach UE. Stawki opłat dla pojazdów ciężkich mają być uzależnione od emisji CO2 pojazdu.
Ministerstwo Finansów planuje przewoźnikom przyznać ulgę podatkową za zakup urządzenia do poboru opłat drogowych. W grę wchodzi kwota 500 zł. Przewoźnicy uważają, że operator systemu powinien udostępniać OBU za kaucją. Obawiają się zakupu urządzeń od zewnętrznych podmiotów.
Rejestracja w nowym systemie poboru myta (e-Toll) pierwotnie miała ruszyć na początku kwietnia. Nowy system miał wystartować niedługo potem. Koniec działania obecnego systemu viaToll został zaś określony na 30 czerwca 2021 r. Dzięki temu użytkownicy dróg mieliby około dwóch i pół miesiąca okresu przejściowego, w którym można byłoby korzystać albo ze starego albo z nowego systemu poboru opłat. Obecnie przesunięto początek terminu rejestracji na maj.
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego, które zastąpi dotychczasowy system viaTOLL. System będzie nadzorowany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Obecnie trwają testy oprogramowania dla e-TOLL.
Na jakiej stronie i do kiedy należy się zarejestrować do nowych opłat drogowych?
Czeskie władze planują podwyżkę myta od 1 stycznia 2021 r. Szczegółowe stawki opłat mają być dopiero opublikowane. Nowa wysokość opłat ma uwzględniać liczbę osi i masę pojazdu oraz normę spalin. Opłaty będę różne w dzień i w nocy!
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Niemcy pobierali zawyżone opłaty drogowe. W stawce opłat zawierano koszty utrzymania policji drogowej. Nadpłata nie będzie przez niemieckie władze zwracana automatycznie. Konieczne jest złożenie wniosku o jej zwrot. Szacunkowo można będzie otrzymać ok. 6% uiszczonego e-myta. Sprawdź jak?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »