Rejestracja w nowym systemie poboru myta (e-Toll) pierwotnie miała ruszyć na początku kwietnia. Nowy system miał wystartować niedługo potem. Koniec działania obecnego systemu viaToll został zaś określony na 30 czerwca 2021 r. Dzięki temu użytkownicy dróg mieliby około dwóch i pół miesiąca okresu przejściowego, w którym można byłoby korzystać albo ze starego albo z nowego systemu poboru opłat. Obecnie przesunięto początek terminu rejestracji na maj.
Według zapewnień KAS nowy system przechodzi próby integracyjne i akceptacyjne. Trwa również integracja z dostawcami usług zewnętrznych: operatorami kart flotowych, urządzeń EETS, operatorów OBU i ZSL. Trwają też prace nad integracją danych z CEPiK, CEIDG i KRS. Od początku marca na autostradach A2 i A4 montowane są kamery służące weryfikacji danych o samochodzie.
Niestety KAS poinformowała również o ponad miesięcznym opóźnieniu w dostępności rejestracji w systemie e-Toll. Ma się ona rozpocząć „jeszcze w maju”. Niestety KAS nie wskazuje dokładnej daty.
Zakładając koniec maja jako datę rejestracji w nowym systemie i połowę czerwca jako datę jego uruchomienia widać, że okres przejściowy, w którym przewoźnicy będą mogli oswoić się z obsługą systemu e-Toll ulegnie skróceniu do 2-3 tygodni.
Tak krótki okres przejściowy może spowodować utrudnienia w płynnym przejściu na nowy system opłat. Nie wiadomo np. czy zweryfikowani przez KAS operatorzy zapewnią na czas wystarczającą ilość OBU, a właśnie uiszczanie opłaty za pośrednictwem tego urządzenia będzie najprawdopodobniej najbardziej popularne.
Jeśli uwzględnimy to, że obecny system viaToll ma ponad 1,2 mln użytkowników korzystających z OBU, a możliwości nasycenia rynku nowymi urządzeniami wynoszą kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie, to może okazać się, że nie wszyscy chętni będą mogli nabyć te urządzenia przed wprowadzeniem e-Toll.
Pozytywna wiadomość jest taka, że do korzystania z systemu e-TOLL nie trzeba będzie podpisywać umowy. Konieczne będzie jednak dokonanie rejestracji i utworzenie Internetowego Konta Klienta (IKK). Będzie można tego dokonać na trzy sposoby:
- online przy użyciu Internetowego Konta Klienta systemu e-TOLL dostępnego na stronie
internetowej systemu lub przez e-Urząd Skarbowy,
- osobiście w Miejscach Obsługi Klienta,
- za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych oferujących usługi e-TOLL.
Przy dokonywaniu rejestracji KAS zrezygnowała z podawania m.in. numeru VIN pojazdu oraz numeru rejestracyjnego naczepy.
Naliczenie opłaty elektronicznej za przejazd będzie mogło się odbyć na kilka sposobów:
- poprzez bezpłatną aplikację do pobrania w Google Play lub AppStore (aplikacja ta ma umożliwiać również realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT). Kierowca będzie musiał posiadać tę aplikację w telefonie. Będzie ona działać w tle umożliwiając normalne korzystanie z telefonu.
- poprzez urządzenie pokładowe OBU do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU.
- poprzez zewnętrzny system lokalizacyjny (ZSL) – należy sprawdzić, czy system lokalizacyjny zainstalowany w pojeździe będzie kompatybilny z systemem e-TOLL. Do monitorowania stanu konta konieczne będzie powiązanie urządzenia ZSL z aplikacją lub korzystanie z Internetowego Konta Klienta. Dane geolokalizacyjne mają być przechowywane przez 9 miesięcy.
- e-bilet, który będzie można kupić na stacjach paliw lub w MOP – ma być dostępny od 1 grudnia 2021 r.
- w przyszłości także poprzez EETS, technologię przygotowaną przez Unię Europejską i wykorzystywaną w kilku innych krajach UE.
Nic nie zmieniło się również w kwestii form rozliczenia opłaty. Możliwy będzie wybór konta w trybie przedpłaty albo z odroczoną płatnością.
Wraz z wygaśnięciem systemu viaTOLL przestaną obowiązywać dotychczasowe zabezpieczenia ustanowione do umów zawartych w trybie z odroczoną płatnością. W przypadku gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej, w systemie e-TOLL konieczne będzie złożenie dokumentu na nowym wzorze.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: