Hiszpania rozważa wprowadzenie powszechnego systemu opłat drogowych. W ten sposób hiszpański rząd chce zebrać dodatkowe środki na utrzymanie i rozbudowę dróg.
Od 1 grudnia 2019 r. system poboru opłat drogowych w Czechach przejmie od Kapsch czesko-słowackie konsorcjum CzechToll i SkyToll. Będzie się to wiązać z koniecznością wymiany urządzeń pokładowych, bo po uruchomieniu nowego systemu urządzenia dotychczasowego operatora przestaną działać.
System viaTOLL przy średnim tempie rozwoju ok. 600 km rocznie mógłby być większy o ponad 2 tys. km niż obecnie i przynosić do budżetu nawet 1 mld zł rocznie więcej z poboru opłat od przejazdów pojazdów ciężkich. Każdy nowy 1 km drogi płatnej to średnio dodatkowe 0,5 mln zł rocznie – wskazuje w najnowszym raporcie Instytut Staszica. na drogach niemieckich polskie firmy płacą ok. 3,5 mld zł, czyli więcej niż przychód z polskiego systemu opłat!
Minister infrastruktury będzie mógł wskazać podmiot, który będzie zarządzał i rozbudowywał system viaTOLL. Będzie to jednak wyłącznie podmiot publiczny. Dlaczego wprowadzono taką zmianę przepisów?
Rada Unii Europejskiej przegłosowała projekt dyrektywy, która ma ujednolicić system poboru elektronicznych opłat drogowych. Kierowcy będą mogli uiszczać e-myto na wszystkich unijnych drogach płatnych za pomocą jednego urządzenia pokładowego, na podstawie jednej umowy i jednej faktury.
Niemcy planują od 2023 roku wprowadzić nowy system opłat drogowych. Będzie on uzależniał opłaty, od poziomu emisji dwutlenku węgla przez pojazd.
Zgodnie z zapowiedziami, od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe stawki opłat drogowych na terenie Niemiec. Sprawdź ile wynoszą!
Unia Europejska chce ujednolicić systemy opłat za drogi we wszystkich krajach członkowskich. Zakazane będą winiety, a opłatom zaczną podlegać pojazdy poniżej 3,5 tony. Od kiedy?
Od nowego roku w Belgii, do sieci dróg płatnych zostanie dodanych łącznie 39 kilometrów nowych odcinków. Planowana jest też podwyżka stawek.
Przypominamy, że Niemcy od lipca obejmą opłatami drogowymi wszystkie drogi federalne. Opłaty zaczną więc obowiązywać na 40 tys. kilometrów dróg. Czy trzeba zmieniać urządzenie pokładowe?
E-myto ma być pobierane na terenie całej Unii Europejskiej za pomocą jednego urządzenia. Jednak nim to się stanie, w Polsce potrzebne są zmiany w sposobie płatności za drogi koncesyjne.
Kary za nieuiszczenie e-myta będą mniejsze. Ponadto będą nakładane tylko raz w ciągu doby, bez względu na liczbę przejechanych odcinków.
Jeśli kierowcy nie stać na zapłatę kar za brak e-myta, przysługuje mu ulga.
Poszerzenie zasięgu e-myta odbędzie się w dwóch etapach, wprowadzonych 1 września i 1 października 2014 r. Obejmie 165 km autostrad, 87 km dróg ekspresowych oraz 12 km dróg krajowych innych klas i odbędzie się w dwóch etapach.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »