Przeczytaj także:
Cechą wyróżniającą tachografów inteligentnych drugiej generacji (G2V2) jest ich wyposażenie w odbiornik GNSS (Global Navigation Satellite System), czyli urządzenie, które dostarcza informacji m.in. o lokalizacji pojazdu i jego prędkości. Informacje dotyczące prędkości pobrane z systemu GNSS i czujnika ruchu są porównywane między sobą. W przypadku, gdy wystąpią znaczące odchylenia dochodzi do rejestracji tzw. „konfliktu ruchowego pojazdu”. To może natomiast stanowić dla służb kontrolnych sygnał do przeprowadzenia kontroli pojazdu.
Przepisy pakietu mobilności dopuszczają możliwość wydłużenia jazdy o 1 lub -2 godz. w celu dotarcia do bazy. Jednak warunkiem skorzystania z tego odstępstwa jest dokonanie wydruku oraz sporządzenie na nim odpowiedniego opisu. Jak powinien wyglądać opis wydruków po skorzystaniu z odstępstwa, jakim jest wydłużeniu jazdy o 1 lub 2 godz.?
Przepisy tzw. pakietu mobilności pozwalają na wydłużenie dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 1 lub 2 godz. oraz na naruszenie 24-godzinnego okresu rozliczeniowego.
Jak prawidłowo opisać wydruk z tachografu?
Jednym z warunków skorzystania z tego odstępstwa jest sporządzenie wydruku oraz odpowiednego opisu. Jest to jedyna metoda obrony przed karami nakładanymi przez różne służby kontrolne za naruszenia norm czasu pracy kierowców.
Obecnie istnieją trzy podstawowe sytuacje wymagające sporządzenia wydruku oraz opisu:
Dwie pierwsze sytuacje są do siebie podobne i w niniejszym opracowaniu wyjaśnię różnice między nimi oraz przesłanki ich zastosowania. Natomiast trzeci powód, ze względu na obecną sytuację, pominę.
Kierowca pracuje w trybie mieszanym tzn. zarówno busem do 3,5 tony, a także ciężarówkami z tachografem analogowym oraz cyfrowym. Jak należy wypełnić urlopówkę, żeby zapewnić ciągłość zapisu danych?
Prowadzenie pojazdów z różnymi tachografami, jak również jazda bez tachografu, wymaga szczególnej uwagi. Z jednej strony muszą tu być zachowane zasady używania wykresówek, z drugiej zaś przestrzegane muszą być zasady korzystania z karty kierowcy.Podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie ciągłości zapisów. Ten element jest podstawowym zagadnieniem, który jest weryfikowany podczas każdej kontroli.Na każdej kontroli kierowca musi posiadać przy sobie dane potwierdzające swoją aktywność z dnia kontroli oraz 28 dni wstecz. Oznacza to, iż przy każdym zakończeniu pracy na jednym pojeździe dokumenty kierowcy przechodzą wraz z nim do kolejnego.Wykresówki są przypisane do kierowcy, a nie do pojazdu. Wobec tego zmiana pojazdu powoduje automatycznie wyjęcie wykresówki z tachografu analogowego i wożenie jej ze sobą podczas pracy na tachografie cyfrowym.Warto pamiętać, że przy zmianie pojazdów wystąpi naturalna przerwa (np. trwająca 1-2 minuty), która musi być uzupełnione wpisami ręcznymi (manualnymi). W związku z tym – zegary na obydwu tachografach muszą być zsynchronizowane. Ponadto może pojawić się problem rejestracji w trybie ręcznym na wykresówce tych kilkuminutowych braków. Skala na tylnej stronie wykresówki jest określona co pół godziny i trudno jest precyzyjnie wykreślić brakujące kilka minut. W tachografie cyfrowym będzie już łatwiej wprowadzić te kilka brakujących minut, potrzebnych na przesiadkę.
Obejrzyj także:
Kwestię prawidłowej obsługi urządzeń kontrolo – pomiarowych, w tym między innymi pobierania danych z tachografu cyfrowego regulują przepisy europejskie.
Podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest Rozporządzenie Komisji (UE) nr 581/2010 z 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców, które określa minimalną częstotliwość czynności dotyczących wczytywania danych zarówno z karty kierowcy jak i tachografu cyfrowego.
Już od 21 sierpnia 2023 r. w nowo rejestrowanych pojazdach będą montowane inteligentne tachografy II generacji. Są to urządzenia, które automatycznie rejestrują przekraczanie granic. Co jeszcze potrafią? Jakie konsekwencje dla przewoźników będzie miała ta zmiana?
Pakiet mobilności przewiduje, że od 21 sierpnia 2023 r. w nowo zarejestrowanych pojazdach będą instalowane tachografy rejestrujące załadunki i granice. Bez takiego tachografu nie będzie można korzystać ze zwolnienia z delegowania przy dodatkowych załadunkach i rozładunkach.
Pakiet mobilności zobowiązał firmy transportowe do wymiany tachografów na inteligentne II generacji. Na szkoleniu wyjaśnimy - kto i kiedy będzie musiał wymienić obecny tachograf na nowy. Wskażemy także co inspektorzy będą widzieli podczas zdalnej kontroli przejeżdżających pojazdów i co trzeba wdrożyć w firmie, żeby przygotować się do nowych wymagań. Omówimy także kwestie związane z kartami do nowych tachografów. Wyjaśnimy także od kiedy nowe tachografy będą musiały być stosowane w busach oraz jak na przedsiębiorców wpłynie wydłużenie okresu kontrolnego. Po szkoleniu będziesz przygotowany do wprowadzenia do swojej floty pojazdów z nowymi tachografami.
'
Program szkolenia:
Korzyści ze szkolenia:
Adresaci szkolenia:
Prowadzący:
Adam Gorgol - prawnik, pracownik służb kontrolnych transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem, doradca DGSA w przewozie towarów niebezpiecznych (ADR), ekspert z problematyki transportu drogowego, w tym czasu pracy kierowców. Doświadczony szkoleniowiec kierowców, kadry zarządzającej firm i funkcjonariuszy różnych organów kontrolnych transportu drogowego. Autor licznych publikacji dotyczącej tematyki transportowej, w szczególności obejmującej problematykę tachografów i czasu pracy kierowców.
W weekend tj. w nocy z 29 na 30 października przestawiamy zegarki na czas zimowy (z godziny 3 na godzinę 2). Co w sytuacji zmiany czasu letniego na zimowy powinni zrobić kierowcy, aby mieć pewność, że ewidencja czasu pracy będzie poprawna, a co najważniejsze zgodna z prawem? Czy w nocy z soboty na niedzielę mogą jechać o godzinę dłużej? Do kiedy będziemy przestawiać zegarki? Sprawdź.
Zmiana czasu z letniego na zimowy wydaje się mało istotną sprawą, ale brak jej zaznaczenia na wykresówce może stać się podstawą dla Inspekcji Transportu Drogowego do nałożenia mandatu na kierowcę (100 zł za każdą wykresówkę, ale nie więcej niż 1000 zł). Warto, aby osoby zarządzające firmą transportową i spedytorzy uświadamiali swoich kierowców o konieczności wprowadzenia ewentualnych zmian. W szczególności dotyczy to pojazdów, które są wyposażone tachografy analogowe.
Z artykułu dowiesz się:
Ile lat jeszcze będziemy zmieniać czas w zegarach?
Co ma zrobić kierowca, który w nocy jest akurat w trasie?
Jak zmienić czas na tachografie analogowym?
Czy trzeba zmieniań ustawienia czasu na tachografie cyfrowym?
Kupiliśmy samochód z tachografem cyfrowym, a kierowca przejechał po zakupie ok. 400 km do siedziby naszej firmy oraz później do serwisu oddalonego o ok. 10 km bez legalizowanego tachografu i bez karty kierowcy. Czy możemy być za to ukarani? Drugie pytanie dotyczy tego, że tachograf mamy już po legalizacji, ale nie wyjeżdżamy autem poza teren firmy. Czy możemy jeździć po naszym zakładzie bez karty kierowcy w tachografie?
Przedmiotowe zagadnienie składa się z dwóch kwestii: pierwsza dotycząca sprawdzenia okresowego/kalibracji pojazdu (potocznie legalizacji tachografu cyfrowego) zaś druga dotyczy możliwości wykonywania przejazdów po zamkniętym terenie bez karty kierowcy (tylko po terenie firmy). W celu usystematyzowania odpowiedzi wyjaśnijmy najpierw pierwszą kwestię.
Kiedy wykonać kalibrację tachografu po zakupie ciężarówki?
Czy można jeździć po terenie zamkniętym bez tachografu?
Jeśli kierowca wykonuje tylko przewozy zwolnione z obowiązku stosowania tachografu, nie musi także wykonywać wpisów manualnych za aktywności przypadające przed przewozem. Uwaga: inaczej będzie, gdy czasem jeździ z tachografem.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »