Wielu przedsiębiorców ma przekonanie, że w pojazdach WUKO albo specjalistycznych samochodach pogotowia technicznego wykorzystywanych w spółce wodociągowej nie trzeba montować tachografów ani używać kart kierowców. Nie zawsze tak będzie.
Służby kontrolne w krajach Unii Europejskiej rozpoczęły testowanie urządzeń, które wykorzystują DSRC (Dedicated Short-Range Communication). Jest to technologia zdalnego sczytywanie najważniejszych parametrów ze smart tachografów. W praktyce dotyczy do ciężarówek wyprodukowanych pod czerwca 2019 roku, ze smart tachografami pierwszej generacji. Inspekcje drogowe mają czas do sierpnia 2024 r. na wyposażenie się w urządzenia umożliwiające zdalny odczyt.
Technologia DSRC ma zastosowanie w praktyce od czerwca 2019 roku, kiedy zaczęto montować w nowych pojazdach ciężarowych smart tachografy pierwszej generacji. Od tego czasu każda nowa ciężarówka ma antenę, która umożliwia zdalne pobranie danych z tachografu przez służby kontrole wyposażone w odpowiednie urządzenia i oprogramowanie komunikację z urządzeniem używanym przez służby kontrolne i pobieranie danych.
Jak zostanie potraktowany przez służby kontrolne brak sczytania danych z karty kierowcy w terminie 28 dni? Otóż, obowiązujące przepisy przewidują możliwość odstąpienia od sankcjonowania w przypadku wystąpienia wyjątkowych okoliczności. Za taką wyjątkową okoliczność może być uznana sytuacja zagrożenia koronawirusem.
Zeznania kierowców czy innych osób nie mogą ani zastąpić ani podważyć danych rejestrowanych na bieżąco na wykresówkach i kartach pracy. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 13 listopada 2019 r. Co wynika z tego orzeczenia? Sprawdź.
Przepisy w kilku sytuacjach zwalniają kierowców i pracodawców z obowiązku sczytywania danych z karty kierowcy do tachografu. Jednak nawet w takiej sytuacji pracodawca może to nakazać swoim pracownikom.
Zdarza się dość często, że kierowca przed wyjściem z pracy do domu zapomni przełączyć tachograf na „łóżko”. W takiej sytuacji na karcie zamiast odpoczynku zapisuje się praca. Co można zrobić, żeby uniknąć kary?
Część przedsiębiorców wykonuje na zmianę przewozy podlegające rozporządzeniu nr 561/2006 i takie, przy których nie trzeba używać tachografu. Jak w takich sytuacjach obliczyć termin na sczytanie danych?
Dokonanie opisu na wydruku, po wystąpieniu nieprzewidzianej sytuacji, może uchronić przed otrzymaniem kary. Warto wtedy sfotografować smartfonem ten opis. Dlaczego? Sprawdź.
Czy kierowca obsługujący linię regularną do 50 kilometrów autobusem z tachografem cyfrowym ma obowiązek rejestrowania jazdy na karcie kierowcy? Czy przewoźnik powinien sczytywać dane z tej karty i tego tachografu?
Pierwszy inteligentny tachograf otrzymał homologację, co oznacza, że może być sprzedawany i montowany w samochodach. Jest to tachograf VDO DTCO 4.0 firmy Continental. W jakie funkcje został wyposażony?
Tachografy cyfrowe przy wyborze miejsca rozpoczęcia lub zakończenia pracy pokazują m.in. opcję „EC – Wspólnota Europejska”. Czy kierowca powinien wybierać tę opcję, skoro wszystkie kraje członkowskie mają własne kody?
Inteligentne tachografy będą sposobem na walkę z nieuczciwą konkurencją w transporcie drogowym. Wyposażone w moduł GPS rozpoznają lokalizację pojazdu w momencie rozpoczęcia i zakończenia jazdy. Pozwolą też na skontrolowanie kursu bez zatrzymywania samochodu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »