Już od 21 sierpnia 2023 r. w nowo rejestrowanych pojazdach będą montowane inteligentne tachografy II generacji. Są to urządzenia, które automatycznie rejestrują przekraczanie granic. Co jeszcze potrafią? Jakie konsekwencje dla przewoźników będzie miała ta zmiana?
Przeczytaj także:
Inteligentne tachografy II generacji (G2V2) różnią się od dzisiaj stosowanych inteligentnych tachografów głównie trzema funkcjami:
Funkcja automatycznego przekraczania granic zdejmie z kierowców konieczność zatrzymywania się po przekroczeniu granicy, żeby odnotować jej przejechanie. Teraz trzeba to zrobić na pierwszym bezpiecznym miejscu postoju po przekroczeniu granicy.
Funkcja przekazywania służbom kontrolnym zdalnie informacji o przekroczeniu limitów czasu jazdy to duża rewolucja dla kierowców i firm transportowych. Do tej pory służby kontrolne miały zdalnie dostęp głównie do danych o tym, czy tachograf działa prawidłowo, m.in. czy kierowca jedzie bez karty włożonej do tachografu, czy jest rejestrowana prędkość i jazda, czy tachograf zarejestrował błędy sugerujące manipulacje, czy w jadącym pojeździe tachograf rejestruje jazdę, a nie np. odpoczynek.
Tachografy II generacji dodatkowo poinformują kontrolera, że kierowca powinien już zrobić przerwę albo odpoczynek dzienny bądź tygodniowy.
Zasady kontroli będą takie same, jak dziś. Jeśli kontroler ITD zauważy, że w przejeżdżającym pojeździe tachograf zarejestrował przekroczenie limitu jazdy bez przerwy, limitu jazdy dziennej albo tygodniowej, zatrzyma pojazd do kontroli i zbada dane zarejestrowane na karcie kierowcy, żeby potwierdzić, że doszło do naruszenia przepisów.
Nie będzie nakładał kary tylko na podstawie danych pobranych zdalnie.
Z kolei wprowadzenie funkcji odnotowywania załadunków i rozładunków będzie miała dla firm dwie konsekwencje.
Po pierwsze, kierowcy będą musieli ustawiać opcję załadunku i rozładunku na czas wykonywania tych czynności.
Po drugie, jeśli przewóz będzie wykonywany pojazdem bez tachografu, pozwalającego na odnotowanie rozładunków i załadunków, kierowca nie będzie podlegał wyjątkom przewidzianym w przepisach o delegowaniu.
Obecnie kierowca nie podlega przepisom o delegowaniu, jeśli podczas dwustronnego przewozu rzeczy wykona dodatkowo jedną czynność załadunku lub rozładunku w drodze „tam” i drugą w drodze powrotnej. Takie same zasady obowiązują, jeśli podczas przewozu w jedną stronę kierowca nie wykona żadnych dodatkowych załadunków ani rozładunków, a w drodze powrotnej wykona dwie takie czynności.
Od 21 sierpnia, żeby skorzystać z tego przywileju, trzeba mieć tachograf, który odnotowuje rozładunki i załadunki.
Gdy urządzenie zamontowane w pojeździe nie ma takiej funkcji, kierowca jest uważany podczas przewozów z dodatkowymi załadunkami i rozładunkami za delegowanego.
Ponadto nowe tachografy będą też zapisywać pozycję pojazdu za pomocą sygnału satelitarnego GNSS. Na razie sygnał ten nie będzie uwierzytelniony poprzez usługę OSNMA, ponieważ technologia nie jest jeszcze, wbrew planom, dostępna, ale nie będzie to wpływało na użytkowanie urządzeń ani na wymogi służb kontrolnych.
Gdy technologia OSNMA zostanie udostępniona, oprogramowanie tachografów można będzie zaktualizować, ale nie będzie to obowiązkowe.
Za 2 lata inteligentne tachografy II generacji będzie trzeba zamontować we wszystkich pojazdach wykonujących międzynarodowe przewozy towarów, w których teraz są używane tachografy analogowe i cyfrowe, montowane przed 2019 r.
Przewoźnicy mają czas na wymianę do 31 grudnia 2024 r.
Potem, do 19 sierpnia 2025 r., będzie trzeba wymienić na inteligentne tachografy II generacji wszystkie tachografy używane w pojazdach do przewozu towarów na trasach międzynarodowych, także tachografy inteligentne I generacji, zamontowane przed 2019 rokiem.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: