Grzywny za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów o dmc do 3,5 tony nakładane są w postępowaniu mandatowym wyłącznie na konto kierującego pojazdem.
Nie ma więc podstaw do ukarania właściciela, posiadacza, czy tym bardziej zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie – chyba, że są oni jednocześnie kierującym tym pojazdem w chwili kontroli.
Podstawą nakładania grzywny w drodze mandatu w odniesieniu do pojazdów o dmc do 3,5 tony, w których przekroczono dopuszczalną masę całkowitą, jest art. 61 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.
Ponadto przepisy zawarte w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń nie przewidują sztywnych ram grzywny z tytułu przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Zatem zastosowanie znajdą przepisy ustawowe regulujące materię stanowiącą o maksymalnej wysokości grzywny wymierzanej w formie mandatu.
W praktyce oznacza to, że grzywna w formie mandatu wymierzana jest w granicach od 20 do 500zł – co wynika z art. 96 § 1 ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Natomiast w przypadku nieprzyjęcia mandatu przez kierowcę, sąd jest uprawniony do wymierzenia grzywny w kwocie do 3000 zł.
Przeczytaj także:
Na mocy pakietu mobilności, w ciągu najbliższych kilku lat, sektor transportu drogowego o dmc od 2,5 t do 3,5 t. przejdzie prawdziwą rewolucję. W praktyce upodobni się do transportu ciężkiego (o dmc powyżej 3,5 t.) w zakresie uzyskiwania licencji oraz przestrzegania czasu pracy przez kierowców. Przedstawiamy istotne zmiany dla przewoźników z sektora pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony.
Zgodnie z pakietem mobilności przewoźnicy wykonujący przewozy popularnymi „dostawczakami” będą musieli posiadać zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową, a co za tym idzie tzw. minimalną zdolność finansową.
Pakiet mobilności został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ponad rok temu. Część jego postanowień już obowiązuje.
Zasady wykonywania zarobkowych przewozów drogowych rzeczy pojazdami o dmc pomiędzy 2,5 a 3,5 tony, wejdą natomiast w życie w życie najwcześniej 21 lutego 2022 r. W tym dniu nowymi regulacjami zostaną objęci przewoźnicy posiadający pojazdy o dmc powyżej 3,5t oraz pojazdy o dmc od 2,5 t do 3,5 t.
Z artykułu dowiesz się:
od kiedy pojazdy ciężarowe o dmc powyżej 2,5 t będą musiały mieć zezwolenie lub licencję,
od kiedy kierowcy busów o dmc powyżej 2,5 t będą musieli używać tachografów,
jakich przewoźników nie obejmą nowe przepisy.
Korzystając z busa od DMC do 3,5 t nie trzeba używać tachografu, jednak podłączając do niego przyczepę – taki obowiązek już występuje. Sprawdź kiedy i jak używać tachografu!
Przepisy dotyczące stosowania tachografów, zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, mówią, że to rozporządzenie ma zastosowanie do przewozu drogowego rzeczy, gdy DMC pojazdów łącznie z przyczepą przekracza 3,5 t.
W związku z tym jeśli wykonujesz przewóz drogowy (transport lub przewóz na potrzeby własne) samym busem o DMC do 3,5 t, nie musisz mieć w pojeździe zainstalowanego tachografu. Jeżeli natomiast dołączasz przyczepę – urządzenie rejestrujące musi być na wyposażeniu pojazdu i kierowca ma obowiązek go używać.
Jednak w przypadku gdy w busie jest zainstalowany tachograf, ale do pojazdu tego nie dołączymy przyczepy, więc DMC nie przekroczy 3,5 t, nie ma potrzeby wymontowywania tachografu, jego wyłączania itp. Można go po prostu nie używać.
Nie ma żadnych podstaw, aby jakikolwiek funkcjonariusz wymagał w takiej sytuacji używania tachografu czy okazania wykresówek bądź danych cyfrowych.
Z artykułu dowiesz sie:
Czy jadąc busem o dmc do 3,5 t z przyczepą trzeba mieć tachograf?
Czy po zainstalowaniu tachografu w busie do 3,5 trzeba go używać jadąc bez przyczepy?
Jakie są opłaty za wjazd do stref Euro6 samochodem dostawczym o dmc do 3,5 tony w krajach UE? Wiem, że w Niemczech trzeba nakleić odpowiednią naklejkę, natomiast w jakich krajach istnieje jeszcze taki wymóg, czy w Anglii? Słyszałem, że mandat może wynieść około 5000 zł, ale można się od tego odwołać on-line, jeśli auto spełnia wymogi Euro6. Jak takiemu mandatowi zapobiec i gdzie należy uiścić opłatę? Proszę również o informacje dotyczące ogólnych opłat za mosty, płatne odcinki dróg, które są ściągane z kont on-line, np. w Norwegii?
Prowadzenie samochodów ciężarowych o dmc do 3,5 tony nie powoduje konieczności monitorowania czasu pracy przy pomocy tachografu. Jednak sytuacja zmienia się, gdy do furgonetki zostaje podłączona przyczepa. Wtedy konieczne staje się zamontowanie tachografu!
Pakiet mobilności wprowadził obowiązek uzyskania licencji na transport busami o dmc do 3,5 tony, a także określił zasady odbierania odpoczynków i obowiązek stosowania tachografów. Sprawdź od kiedy te zasady wchodzą w życie i jakich jeszcze innych przepisów trzeba będzie przestrzegać.
Kierowanie pojazdem od 3,5 do 4,25 tony stanie się możliwe na podstawie prawa jazdy kat. B, jeśli samochód będzie zasilany gazem ziemnym lub prądem. Od kiedy?
Kierowcy pojazdów o DMC od 2,8 do 3,5 t muszą w Niemczech i Francji przestrzegać norm czasu jazdy, przerw i odpoczynków, przewidzianych w rozporządzeniu nr 561/2006 dla kierowców ciężarówek. Muszą też rejestrować swoje aktywności. Jak należy to robić?
We Francji wprowadzony ma być zakaz spania w samochodach ciężarowych o DMC do 3,5 tony. A to oznacza, że nie będzie można już odbywać odpoczynków dziennych w tzw. kurnikach. W praktyce przepis ten celuje w kierowców zagranicznych. Czy to ograniczenie rynku?
W Hiszpanii wprowadzono rejestrację czasu pracy każdego pracownika. Kierowcy pojazdów o DMC do 3,5 t do tej pory nie rejestrowali swojego czasu pracy. Teraz już muszą zacząć prowadzić karty czasu pracy. Za brak dokumentacji grozi kara grzywny od 626 euro do 6 250 euro. Nie wiadomo, czy przepisy dotyczą przewoźników spoza Hiszpanii! Ale Hiszpanie będą dążyć do zaostrzania przepisów dotyczących transportu o dmc poniżej 3,5 tony. Powodem jest wzrost o 41% wypadków z udziałem furgonetek!
Od 2022 roku w UE wszystkie nowe pojazdy osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 tony będą musiały być wyposażone w system hamowania awaryjnego. Jakie warunki będą musiały spełniać?
Czy przedsiębiorca, powinien prowadzić ewidencję czasu pracy zarówno dla siebie, jak i dla zatrudnionych na umowę o pracę i umowy cywilnoprawne, kierowców busa do przewozu do 9 osób z kierowcą?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »