AsstrA-Associated Traffic AG, przedsiębiorstwo z branży logistycznej z siedzibą w Zurychu poinformowało, że wraz z Renault Trucks Polska i Grupą UNIMOT przeprowadziło pomyślne tankowanie ciągnika Renault Trucks paliwem HVO100 w naszym kraju. Innowacyjne rozwiązanie według zapewnień firmy pozwala znacząco obniżyć emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z olejem napędowym. Czy to alternatywa dla ciężarówek elektrycznych w transporcie?
Kierowcy z branży transportowej często krytykują w sieci ciężarówki elektryczne. Wśród ich głównych wad wskazuje się wysoki koszt zakupu, ograniczoną podaż, długi czas ładowania oraz ograniczony zasięg. Ekologiczną alternatywą dla elektrycznych ciężarówek może być paliwo HVO100. Z początkiem stycznia na stacji AVIA w Myszęcinie, AsstrA wspólnie z Renault Trucks Polska przetestowała HVO100, tankując je do ciężarówki Renault Trucks T Diesel Turbo Compound. To kolejny krok w stronę jego popularyzacji w Polsce.
"AsstrA-Associated Traffic AG we współpracy z Renault Trucks Polska i Grupą UNIMOT konsekwentnie wdraża HVO w codziennych operacjach transportowych. – Stawiamy na innowacje, które realnie przyczyniają się do redukcji śladu węglowego naszych klientów. Korzystając z nowego ekologicznego paliwa, nie tylko minimalizujemy zanieczyszczenie środowiska, ale również wspieramy transformację branży logistycznej" – skomentował Dmitri Krolov, Sustainable Development Manager w AsstrA.
Dystrybutor z paliwem HVO100. | Źródło: Grupa Unimot
Paliwo HVO100 pozyskuje się z m.in. oleju posmażalniczego (UCO), rzepakowego (RSO) oraz innych mieszanek. Tłuszcze zwierzęce i inne źródła odnawialne pozwalają realizację celów związanych ze zrównoważonym rozwojem bez konieczności inwestowania w nową flotę. W Polsce nadal trwają prace legislacyjne, mające określić wymagania jakościowe i objęcie go monitoringiem przez Inspekcję Handlową. Na ten moment paliwo HVO100 w Polsce to nadal ciekawostka.
Można je tankować do aut z silnikiem diesla i mieszać z olejem napędowym w dowolnej proporcji.
Orlen informuje, że w Płocku prace nad budową instalacji do produkcji HVO100 o wydajności 300 tysięcy ton biokomponentu rocznie są na zaawansowanej fazie. Grupa Orlen chce, aby na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku powstała także infrastruktura na potrzeby biokomponentu HEFA do paliwa lotniczego SAF.
W Europie paliwo HVO100 można zatankować m.in. w Belgii, Danii, Estonii, Finlandii, Holandii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Szwecji, Słowacji, na Węgrzech i Włoszech. W październiku minionego roku Grupa Orlen informowała o rozpoczęciu sprzedaży tego biopaliwa II generacji na dwóch pierwszych stacjach w Niemczech - w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy.
Obejrzy filmik z tankowania na Orlenie w Czechach tutaj>>>
AsstrA podaje, że do 90 procent niższa emisyjność gazów cieplarnianych, w tym dwutlenku węgla, kalkulowana jest z uwzględnieniem całego cyklu życia paliwa – od produkcji, przez transport, po spalanie.
Niestety, wady ekologicznego paliwa HVO100 istnieją i tą podstawową wydaje się być cena. Cena litra paliwa HVO100 na stacji paliwa AVIA w Myszęcinie wynosiła w czerwcu ubiegłego roku 8,99 złotych za litr. Diesel kosztował wtedy 6,10 złotych za litr.
Źródło: AsstrA, Grupa Orlen
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: