Amazon złożył rekordowe zamówienie na ciężarówki elektryczne eHGV. Jeszcze przed końcem bieżącego roku flota tego podmiotu zostanie zwiększona o ponad 200 pojazdów marki Mercedes-Benz Trucks. Gigantyczne zamówienie na pojazdy Mercedes-Benz eActros 600 ma pomóc zrealizować deklarację klimatyczną, w ramach której Amazon chce do 2040 roku osiągnąć zerową emisję netto dwutlenku węgla we wszystkich swoich operacjach.
Korporacje z całego świata chwalą się elektryfikacją swojej floty ciężarówek. PepsiCo przedpremierowo zamówiło ciągniki siodłowe Tesla Semi, Coca-Cola postawiła na Freightlinery eCascadia, a polski oddział AccelorMittal romansował z przewozem stali realizowanym ciężarówkami Volvo FH Electric. Teraz firma Amazon złożyła rekordowo duże zamówienie na ciężarówki elektryczne Mercedes-Benz eActros 600. Obsługują one technologię wyjątkowo szybkiego ładowania.
Jak podaje Amazon, 140 ciężarówek elektrycznych trafi do Wielkiej Brytanii, a ponad 50 do Niemiec. Będą odpowiadały za transport do i z centrów realizacji zamówień, centrów sortowania i stacji dostaw Amazon. Ciężarówki zeroemisyjne Amazon mają transportować ponad 350 milionów paczek rocznie.
Liczba ładowarek dla samochodów elektrycznych w Polsce jest skromna, nie mówiąc już o infrastrukturze do ładowania aut ciężarowych. Amazon ma świadomość tego, jak istotna jest gęsta sieć ładowarek, w związku z czym zapowiedziano budowę 360-kilowatowych punktów ładowania w kluczowych lokalizacjach. Te będą w stanie naładować akumulatory 40-tonowych ciężarówek elektrycznych Amazon od 20 do 80 procent w nieco ponad godzinę.
Ciężarówka Mercedes-Benz eActros 600 od Amazon. | Źródło: Amazon
Ciężarówki elektryczne Mercedes-Benz eActros 600 według deklaracji producenta mają zasięg 500 km bez doładowywania. Czas ładowania od 20 do 80 procent w idealnych warunkach wynosi 30 minut za sprawą nietypowego ładowania megawatowego. Pojazd wykorzystuje akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), nie zawierające niklu i kobaltu.
Przypominamy, że Mercedes-Benz eActros 600 w ramach próby bicia rekordu pokonał odległość 1000 km po jednym doładowaniu z niemieckiego miasta Stuttgart do Bolzano we Włoszech. Ta sama ciężarówka elektryczna w 2024 była ładowana z rekordową mocą 1000 kW, czyli 1 megawata w miejscowości Wörth am Rhein. Było to możliwe dzięki specjalnej technologii opracowanej z myślą o transporcie ciężkim i złączu Megawatt Charging System (MCS).
Ciekawostka: produkcja jednej ciężarówki Mercedes-Benz eActros 600 wiąże się z wytworzeniem ekwiwalentu 98 845 kilogramów CO2.
Więcej informacji na jej temat można przeczytać na oficjalnej stronie internetowej Mercedes-Benz Trucks, tutaj.
Na łamach naszego serwisu pisaliśmy niedawno, że wytwarzane także w Polsce ekopaliwo HVO100 (Hydrogenated Vegetable Oil) stanowi ciekawą alternatywę dla elektryfikacji flot ciężarówek. Paliwo ekologiczne nie jest tanie, ale można je tankować także do ciężarówek z silnikami diesla bez dodatkowych przeróbek.
Inni czytają: HVO100 - paliwo przyszłości? Olej roślinny i posmażalniczy zamiast ciężarówek elektrycznych
Na koniec 2024 roku w sieci transportowej Amazon w Europie znajdowało się 38 pojazdów eHGV. Oprócz pojazdów eHGV, Amazon i partnerzy dostawczy mają ponad 3000 elektrycznych furgonetek rozwożących przesyłki klientom w całej Europie. Liczba ta ma wzrosnąć do ponad 10 000 pojazdów do końca 2025 roku.
Źródło: Amazon, zdj. tyt. Amazon
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: