- to proces umieszczania ładunku lub towarów na pojazd lub środek transportu, takie jak samochód, statek, samolot, wagon kolejowy lub inny nośnik. Jest to jedna z kluczowych operacji w logistyce i transporcie, która ma na celu umożliwienie przemieszczenia towarów z jednego miejsca do drugiego.
W mojej ocenie ładunek został rozmieszczony nieprawidłowo. Sposób załadunku wpływa negatywnie na zachowanie pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym (tym bardziej, że masa ładunku jest znaczna). Już same zdjęcia (naprężenia plandeki) wskazują, że w momencie kontroli towar był przesunięty naprężając powierzchnie plandeki. Co więcej, na podstawie zdjęć, nie sposób ocenić poprzecznego rozmieszczenia ładunku i zachowania proporcji w tym zakresie. Ponadto, zważywszy na brak zabezpieczenia ładunku, podczas manewrów związanych z uczestnictwem w ruchu drogowym ładunek mógł zmieniać swoje położenia, tak poprzecznie jak również wzdłużnie.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Zakaz pracy kierowcy przy załadunku ma obowiązywać w Portugalii od września 2021 r., a kara za jego naruszenie będzie wynosić do 15 tys. euro. Celem wprowadzenia nowelizacji jest poprawienie warunków pracy kierowców. Sprawdź jakie będą wyjątki od tej zasady oraz jak do tego pomysłu podchodzą inne państwa.
Zakaz będzie dotyczył w takim samym zakresie kierowców portugalskich, jak i tych z zagranicy. Zamiast kierowcy, wszystkie czynności przy załadunku i rozładunku towarów mają wykonywać pracownicy firmy wydającej lub odbierającej ładunek.
Z artykułu dowiesz się m.in. jakie będą wyjątki - od września 2021 r. - od zakazu dokonywania załadunku przez kierowców.
Czynności załadunkowe spoczywają na nadawcy lub odbiorcy. Nadawca towaru może uregulować tę kwestię w umowie inaczej i przenieść odpowiedzialność na inne podmioty. Zwykle i tak końcową odpowiedzialność za skutki wynikłe z nieprawidłowo załadowanego towaru ponosi przewoźnik. Jak się bronić przed wciąż rosnącą odpowiedzialnością przewoźników?
Prawo przewozowe w art. 43 ust. 1 wskazuje jasno – jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowią inaczej, czynności ładunkowe należą odpowiednio do obowiązków nadawcy lub odbiorcy. Oznacza to, że strony mogą się umówić w zupełnie inny sposób, przenosząc te obowiązki na inne osoby, niezwiązane z samym procesem przewozu. W takiej sytuacji pojawia się jednak pytanie: jeśli załadunku dokonuje inny podmiot niż nadawca lub odbiorca, to na kim spoczywa odpowiedzialność za poprawne rozmieszczenie towaru w pojeździe? Czy można tą odpowiedzialnością obciążyć na przykład przewoźnika poprzez odpowiedni zapis w liście przewozowym?
Z artykułu dowiesz się: jak przewoźnik (kierowca) powinien bronić się, a raczej pilnować procesu załadunku - żeby później nie ponosić odpowiedzialności - za uszkodzenie towaru z powodu jego nieprawidłowego załadunku.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »