Czynności załadunkowe spoczywają na nadawcy lub odbiorcy. Nadawca towaru może uregulować tę kwestię w umowie inaczej i przenieść odpowiedzialność na inne podmioty. Zwykle i tak końcową odpowiedzialność za skutki wynikłe z nieprawidłowo załadowanego towaru ponosi przewoźnik. Jak się bronić przed wciąż rosnącą odpowiedzialnością przewoźników?
Prawo przewozowe w art. 43 ust. 1 wskazuje jasno – jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowią inaczej, czynności ładunkowe należą odpowiednio do obowiązków nadawcy lub odbiorcy. Oznacza to, że strony mogą się umówić w zupełnie inny sposób, przenosząc te obowiązki na inne osoby, niezwiązane z samym procesem przewozu. W takiej sytuacji pojawia się jednak pytanie: jeśli załadunku dokonuje inny podmiot niż nadawca lub odbiorca, to na kim spoczywa odpowiedzialność za poprawne rozmieszczenie towaru w pojeździe? Czy można tą odpowiedzialnością obciążyć na przykład przewoźnika poprzez odpowiedni zapis w liście przewozowym?
Z artykułu dowiesz się: jak przewoźnik (kierowca) powinien bronić się, a raczej pilnować procesu załadunku - żeby później nie ponosić odpowiedzialności - za uszkodzenie towaru z powodu jego nieprawidłowego załadunku.
Zyskaj dostęp i korzystaj z:
Mam już dostęp
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: