Przeczytaj także:
Obecnie zatrzymania prawa jazdy kierowcy za granicą, nie skutkuje w praktyce zakazem prowadzenia w innych krajach (wyjątkiem jest utrata prawa jazdy w kraju macierzystym). Unijni urzędnicy pracują więc nad przepisami o „ogólnounijnej” utracie prawa jazdy. Jednak problemem będzie zapewne ujednolicenie różnych dopuszczalnych stężeń alkoholu w poszczególnych krajach (od 0 do 0,8 promila). Ponadto planowane jest ujednolicenie systemów punktów karnych i obniżenie wieku kierowców ciężarówek do 18 lat. Sprawdź nad czym pracuje Komisja Europejska – w zakresie transportu.
Zatrzymanie prawa jazdy za granicą jest bardzo możliwym scenariuszem. W Danii jest to konsekwencja fałszowania wskazań tachografu, a w Niemczech znacznego przekroczenia dopuszczalnej prędkości, czy jazdy pod wpływem alkoholu. Państwa członkowskie w teorii wymieniają informacje na temat praw jazdy przez siebie wydanych, wymienionych, zastąpionych, przedłużonych lub cofniętych (art. 15). Jednak w praktyce są to w zasadzie martwe przepisy, które nie mają odpowiednika w ustawodawstwach krajowych innych państw członkowskich.
„Terytorialny” zakaz prowadzenia pojazdów
W konsekwencji „zagraniczna” utrata uprawnień zwykle działa tylko na terytorium tego państwa.
Oczywiście inaczej jest w przypadku zatrzymania prawa jazdy, czy utraty uprawnień we własnym kraju. Jeśli bowiem polski kierowca straci uprawnienia w Polsce, to nie będzie mógł okazać prawa jazdy podczas ewentualnej kontroli za granicą i raczej nigdzie nie pojedzie.
Parlament Europejski poparł propozycję, by kierowcom, którzy utracą prawo jazdy z powodu przekroczenia dozwolonej prędkości w jednym z unijnych krajów, odbierać też uprawnienia we wszystkich krajach członkowskich. Przepisy jeszcze nie obowiązują, ale jest to kolejny krok w kierunku ich uchwalenia.
Zatrzymanie prawa jazdy dotyczy tylko tych jego kategorii, które wskazał Sąd. Oznacza to, że starosta nie może rozszerzać zatrzymania prawa jazdy na wszystkie kategorie w nim zawarte. Kierowca po zatrzymaniu prawa jazdy kat. B. nadal może dysponować innymi uprawnieniami i np. prowadzić ciężarówkę – tak wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, o niekonstytucyjności odbierania praw jazdy, otworzyło niektórym kierowcom drogę do uzyskania odszkodowania od Skarbu Państwa. Wyjaśniamy jakie są możliwości.
U naszych południowych sąsiadów można stracić prawo jazdy za przekroczenie prędkości oraz za używanie telefonu podczas jazdy. Wystarczy, że trzy razy złapie Cię policja.
W ostatnim czasie mocno nasiliły się zmiany przepisów dotyczących ruchu drogowego. Kolejną zmianą, jaka zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. jest utrata prawa jazdy - za zmianę zapisów aktywności na tachografie. Kierowca straci prawo jazdy na trzy miesiące. Celem tej zmiany jest wyeliminowanie z ruchu kierowców rażąco łamiących przepisy, a także podreperowanie budżetu wysokim karami.
Jedną z bardziej dotkliwych sytuacji z pewnością będzie utrata prawa jazdy za manipulację w zapisy aktywności kierowcy. Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od pierwszego stycznia.
Niedozwolone manipulacje tachografem
Za niektóre manipulacje kierowca zawodowy straci prawo jazdy na trzy miesiące. Utrata nastąpi, jeżeli:
Z artykułu dowiesz się:
Do tej pory odebranie prawa jazdy rozumianego jako dokument, nie wiązało się z odebraniem uprawnień kierującemu. Świadome tego osoby wykorzystywały tę sytuację. Prowadziły auta, a ewentualna kontrola policji, mogła się dla nich skończyć tylko niewielkim mandatem „za brak dokumentu”. Od 5 grudnia br. weszła w życie nowelizacja przepisów, która likwiduje tę lukę w przepisach. Ponadto wyeliminowano niektóre czynności administracyjne starostów związane z odbieraniem praw jazdy kierowcom prowadzącym pod wpływem alkoholu.
Dotychczas osoba, kierując pojazdem pod wpływem alkoholu, wobec której sąd orzekł zakaz kierowania pojazdami, miała cofane uprawnienia do kierowania pojazdami. Dodatkowo starosta wydawał skierowania na badania lekarskie i psychologiczne oraz na kurs reedukacyjny.
Skierowania te były wydawane w formie decyzji administracyjnych, co oznaczało m.in., że podlegały one zaskarżeniu. Mimo, że przepisy ustawy o kierujących pojazdami jednoznacznie wskazały, że te osoby są obowiązane odbyć badania czy uczestniczyć w kursach. Ale zaskarżać mogły.
Praktyka powodowała jednak, że osoby, które miały cofnięte uprawnienia do kierowania pojazdami, nie miały motywacji do odbywania badań lekarskich we wskazanych terminach (odpowiednio 1 miesiąc i 3 miesiące).
Zatrzymanie prawa jazdy w jednym kraju UE będzie działać we wszystkich krajach unijnych. Obecnie natomiast, utrata prawa jazdy poza granicami swojego kraju – obowiązuje tylko w tym państwie. KE chce też wprowadzić jednolity system punktów karnych.
Jeżeli prace nad nowymi przepisami będą postępować zgodnie z harmonogramem KE, to zmian możemy oczekiwać już na koniec 2022 r.
Z artykułu dowiesz się o:
ujednoliceniu utraty uprawnień do prowadzenia pojazdów w UE,
pracach nad ujednoliceniu systemu punktów karnych dla kierowców.
Przekroczenie prędkości o 30 km/h będzie skutkowało mandatem w wysokości 1,5 tys. zł, a spowodowanie wypadku może spowodować konieczność wypłacania renty - takie zmiany przewiduje nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym, przyjęta przez Radę Ministrów. Ustawa ma wejść w życie od 1 grudnia 2021 r.
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o kierujących pojazdami. Ma ona ujednolicić krajowe przepisy dotyczące międzynarodowego prawa jazdy z postanowieniami konwencji o ruchu drogowym. Zniknie też przepis, który sugeruje, że raz cofniętych uprawnień do kierowania pojazdami nie można już odzyskać. Niestety starostowie nadal będą mogli administracyjnie zatrzymywać prawo jazdy kat. C i D, po utracie prawa jazdy kat. B. Pomóc w tej sprawie może oczekiwany wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Sprawdź szczegóły.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »