Wielka Brytania rozpoczęła testy systemu zdalnego odczytywania danych z tachografów. Jeśli testy wypadną pomyślnie będzie to piąty kraj w Europie, w którym stosowana jest technologia zdalnego odczytu i kontroli danych z tachografów.
Przepisy zezwalają na jazdę z uszkodzoną kartą przez 15 dni, a z uszkodzonym tachografem przez 7 dni. Czy dotyczy to tylko kierowców, którzy wracają z długiej, międzynarodowej trasy? A jeśli kierowca pracuje lokalnie i codziennie wraca na bazę, to też może jeździć przez 15 (problem z kartą) oraz 7 (uszkodzony tachograf) dni?
Przepisy przewidują możliwość wykonywania przewozów drogowych zarówno w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jak i tachografu. Jednak w każdym z tych przypadków uregulowania są nieco inaczej określone, więc należy ściśle przestrzegać warunków, które to umożliwiają. Dopuszczalne okresy oraz warunki wykonywania takich przejazdów zawarte są w unijnym rozporządzeniu nr 165/2014.
Zarówno karta kierowcy, jak i tachograf są urządzeniami technicznymi, więc w każdym momencie mogą się zepsuć. W przypadku karty uszkodzenia mogą być mechaniczne, np. pęknięcie, złamanie, odkształcenie, lub techniczne – gdy dane nie rejestrują się prawidłowo na karcie, nie da się ich odczytać itd. Natomiast jeśli chodzi o tachograf, najczęściej uszkodzenia mają charakter typowo techniczny.
Z artykułu dowiesz się:
- czy kierowca może jeździć dłużej niż 15 dni z uszkodzoną kartą,
- jakie kary mogą grozić za jazdę uszkodzoną kartą lub tachografem.
Jakie kary grożą przedsiębiorcy oraz zarządzającemu transportem w sytuacji, gdy kontrolujący stwierdzi nieprawidłową pracę selektorem aktywności przez zatrudnionego kierowcę? Firma przy zatrudnianiu, odebrała od kierowcy oświadczenie, że został w tym zakresie przeszkolony oraz posiada umiejętności posługiwania się tego typu tachografem. Po wykryciu naruszenia firma ukarała kierowcę upomnieniem oraz zagroziła nałożeniem nagany w przypadku powtórnego naruszenia.
Za nieprawidłowe operowanie przełącznikiem tachografu odpowiada kierowca. Kara może wynieść 100 złotych za każdy dzień, nie więcej jednak niż jeden tysiąc złotych.
Nieprawidłowe przełączenie tachografu jest częstym błędem kierowców. Zasady odpowiedzialności za takie naruszenie, w krajowych przepisach, zostały uregulowane w ustawie o transporcie drogowym. Zgodnie z postanowieniami przywołanej ustawy za nieprawidłowe operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności, odpowiada kierowca na podstawie taryfikatora nr 1 wymienionej ustawy. Zgodnie z lp.7.3 kierowca podlega sankcji w wysokości 100 złotych za każdy dzień, nie więcej jednak niż jeden tysiąc złotych.
Kara możliwa też dla przedsiębiorcy
Z punktu widzenia zasad uregulowanych w ustawie transportowej kierowca jest podstawowym podmiotem odpowiedzialnym za rozpatrywane naruszenie. Niemniej jednak taryfikator kar dla firm przewiduje możliwość nałożenia kary za to naruszenie również na przedsiębiorcę, a kara jest w wysokości analogicznej jak dla kierowcy (lp. 6.3.11 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym).
Od soboty 15 czerwca br. nowe ciężarówki mogą być wyposażone tylko w tzw. inteligentne tachografy. Uwaga: brak takiego wyposażenia w nowych samochodach traktowany jest jako najpoważniejsze naruszenie. Nowe tachografy obowiązują tylko na terenie Unii Europejskiej.
W trakcie głosowań nad Pakietem Mobilności regulacje dotyczące czasu pracy oraz odbierania przerw i odpoczynków rozszerzono na pojazdy o DMC powyżej 2,4 tony. Parlament przyjął bowiem zmiany w Rozporządzeniu 561/2006. Co to oznacza? Przepisy z zakresu czasu pracy zarezerwowane dotąd wyłączenie dla transportu ciężkiego – będą obowiązywać również busy poniżej 3,5 tony. Takich wymogów nie da się spełnić bez tachografu na pokładzie busa.
Od połowy przyszłego roku w ciężarówkach będą montowane tzw. inteligentne tachografy. Będą one umożliwiały zdalną kontrolę, bez zatrzymywania pojazdu. A od 2024 roku obowiązkowe będą tachografy rejestrujące załadunki. Sprawdź nadchodzące zmiany!
Od początku września w branży transportowej nastąpią znaczne zmiany. Zaczną obowiązywać aż dwie duże regulacje: nowelizacja ustawy o transporcie drogowym oraz nowa ustawa o tachografach. Akty te regulują zasady stosowania tych urządzeń w drobiazgowy sposób. Zmieni się również taryfikator kar. Jak wyglądało wdrożenie tachografów do użytku i co nas czeka w kolejnych latach?
Zbliżający się koniec okresu urlopowego oznacza dla transportowców nadejście wielu zmian. Już od 3 września zaczną obowiązywać nowe taryfikatory kar oraz nowe przepisy o tachografach. W październiku wejdą w życia zmiany w systemie SENT. Ponadto wciąż oczekujemy informacji co dalej z Pakietem Mobilności. Swoje propozycje odnoście wynagradzania kierowców zgłaszał też Minister Infrastruktury. Sprawdź na co się przygotować, wraz z nadejściem jesieni!
Zmiany w ustawie o transporcie oraz ustawa o tachografach miały wejść w życie 1 czerwca, ale tak się nie stanie, ponieważ posłowie nie zdążyli przegłosować ich na czas. Prace sejmowe nad ustawami dopiero się rozpoczęły.
Zmieni się procedura kontrolowania tachografów, a także wymogi dla warsztatów zajmujących się instalacją i serwisowaniem tych urządzeń. Zmodyfikowany zostanie również wykaz kar nakładanych przez ITD z załącznika do ustawy o transporcie drogowym. Sprawdź, na czym będą polegały zmiany.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »