Rozpoczął prace zespół, który ma opracować elektroniczny system do zgłaszania przewozów nienormatywnych. Za jego pośrednictwem będzie można m.in. zgłaszać przewozy, uzupełniać i aktualizować zgłoszenia i podawać trasę przejazdów.
Zgodnie z aktualną definicją nienormatywnym jest:
"pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku, wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych przewidzianych w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym".
Jak widać z tej definicji w zakresie parametrów określających dopuszczalne normy należy stosować wyłącznie przepisy ruchu drogowego.
W poprzednim brzmieniu tego przepisu oprócz przepisów kodeksu drogowego na normatywność miały wpływ także przepisy ustawy o drogach publicznych. Jednakże z uwagi na fakt zrównania nośności dróg, odstąpiono od tego zapisu.
Wobec tego rodzi się pytanie - kiedy pojazd jest pojazdem normatywnym i gdzie należy szukać wzorców normatywności?
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Przez Internet można będzie składać nie tylko wnioski, ale też otrzymać zezwolenie. Nowe przepisy umożliwiają wydawanie zezwoleń w formie elektronicznej (e-decyzji). Nadal utrzymana zostanie możliwość złożenia wniosku w formie papierowej.
Wnioski o wydanie zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych będzie można składać elektronicznie. Na razie jest to projekt – przekazany do konsultacji międzyresortowych.
Od 13 marca weszła w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Zmiany są bardzo duże – większość dróg ma nośność do 11,5 t, zmienił się system zezwoleń na przejazdy nienormatywne, a także kategorie zezwoleń. I co jeszcze?
Od 13 marca wejdzie w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Wprowadza spore zmiany nie tylko w zakresie nacisków osi, ale też w systemie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Nowelizacja wprowadza nową V kategorię zezwoleń umożliwiającą poruszanie się pojazdów nienormatywnych przewożących ładunki niepodzielne. Zezwolenia te wydaje się dla pojazdów, których ruch, ze względu na ich wymiary, masę lub naciski osi, nie jest możliwy na podstawie pozostałych zezwoleń, kategorii I–VI. Jaka będzie wysokość kar za przejazd bez zezwolenia? Jak w nowych przepisach uregulowano odpowiedzialność nadawcy i załadowcy? Czy zniknął problem podwójnego karania? Ile wynoszą opłaty za wydanie zezwolenia?
Od 13 marca br. zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Podobnie jak w poprzedniej wersji ustawy określa ona, że zezwolenia na przejazdy ponadnormatywne mogą być wykonywane tylko na ładunki niepodzielne. Jednak jaka będzie definicja ładunki niepodzielnego? Jak dobrać właściwe zezwolenie? Ile wyniosą sankcje z a brak zezwolenia ?
Obecny system zezwoleń (obowiązujący do 12 marca br.) jest uznawany za niefortunnie skonstruowany i sprawia sporo problemów nie tylko przedsiębiorcom, ale też organom kontrolnym. Dodatkowo część przepisów jest w praktyce martwa, jak przykładowo te o zezwoleniu kat. I, które miały umożliwiać dojazd do drogi o wyższej nośności. Po wyroku TSUE zarządcy dróg odmawiali jego wydawania, a kontrolujący nie wymagali jego posiadania. Dlatego w nowych przepisach liczba zezwoleń została zmniejszona z siedmiu do pięciu. Zlikwidowano całkowicie zezwolenie kat. I oraz połączono dotychczasowe kat. V i VI z uwagi na wykreślenie z zezwoleń nacisków osi poniżej 11,5 t. Nowe przepisy będą obowiązywać od 13 marca br.
Przewoźnik kupujący samochód, na który będzie chciał uzyskać odstępstwo od warunków technicznych (np. odnośnie dmc lub gabarytów) - zamiast do resortu infrastruktury będzie kierowany do Transportowego Dozoru Technicznego (TDT. Z jednej strony oznacza to przyspieszenie procedury, a z drugiej konieczność uiszczenia 450 zł. Sprawdź po co i kiedy wejdzie w życie ta zmiana.
W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad projektem nowelizacji przepisów dotyczących ruchu pojazdów nienormatywnych. Celem jest zapewnienie możliwości poruszania się pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t po drogach publicznych w Polsce bez konieczności uzyskiwania zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego. Uwaga, jest to na razie projekt. Nie został jeszcze przyjęty przez Radę Ministrów. Przedstawiamy, co będzie zawierał.
W związku z planowaną nowelizacją niemieckich przepisów o ruchu drogowym tamtejszy minister transportu zamierza zrównać zasady ubiegania się o zezwolenia na transport ponadgabarytowy dla wszystkich przedsiębiorstw. Takie same mają być nie tylko procedury uzyskania zezwoleń, ale także ich cena.
Nie będzie trzeba zmieniać tablic na nadwoziu, oznaczających 25-metrowe ciężarówki, przy przejeździe pomiędzy Belgią a Holandią. Oba te kraje podpisały porozumienie w sprawie oznaczeń długich ciężarówek.
Sądy administracyjne wskazują, że używane powszechnie przez ITD. wagi SAW 10 C nie mogą służyć do pomiaru masy pojazdów, których liczba osi jest większa niż trzy. Dyskusyjne jest też ustalanie masy rzeczywistej pojazdów przy użyciu tylko jednej pary wag. Na te dwa podstawowe problemy z ważeniem pojazdów w Polsce nakłada się jeszcze jeden – polskie drogi są wciąż niedostosowane do unijnego obciążenia 11,5 tony na oś. Stąd tak duża liczba przeciążeń i kar! Przedstawiamy problemy polskiego transportu wagi ciężkiej.
Przewoźnik za przejazd pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia odpowiada zawsze, natomiast załadowca tylko wtedy jeżeli w jakiś sposób zgodził się na złamanie przepisów – tak wynika z orzeczenia WSA. Dlatego to przewoźnik powinien zadbać o zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »