Przeczytaj także:
Od 1 listopada br. obowiązują nowe zasady zgłaszania przewozów do rejestru SENT. Dotyczą podmiotów, które wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy oraz przewozy kabotażowe z krajów pozaunijnych. Dotyczy to więc głównie firm ze wschodu.
Senat przyjął 9 października 2024 r. bez poprawek nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona wcześniejsze stosowanie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (SENT) - przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Zmiany mają wejść w życie od 1 listopada 2024 r.
Ministerstwo Infrastruktury zrezygnowało z pomysłu rejestrowania w systemie SENT przewozów kabotażowych wykonywanych przez przewoźników z krajów UE. Obowiązek taki miał być wprowadzony od 1 stycznia 2025 r. W ocenie rządu byłaby to bariera dla firm z UE.
Rada Ministrów przyjęła zmiany w systemie SENT. Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył od 1 listopada 2024 r. przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, czyli m.in. firm z Ukrainy. Projekt zostanie teraz skierowany do uchwalenia przez parlament RP.
Pisaliśmy o tym:
Nieuzupełnienie danych w zgłoszeniu SENT i brak przekazywania danych geolokalizacyjnych pojazdu - to dwa odrębne przewinienia. Oznacza to, że na przewoźnika będą nałożone dwie kary – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. akt II GSK 1143/23.
Do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów wprowadzono projekt zmian w ustawie o delegowaniu kierowców. Przepisy nakładające na zagranicznych przewoźników obowiązek rejestracji w systemie SENT mają wejść w życie 1 lipca 2024 r. To szybciej niż zapowiadano. Wcześniej rząd zapowiadał wprowadzenie tego obowiązku od 1 stycznia 2025 r.
Trwają rozmowy Ministerstwa Infrastruktury z protestującymi przewoźnikami na granicy z Ukrainą. Jedną z propozycji zakończenia strajku jest objęcie systemem SENT transportów z Ukrainy. Byłoby to rozwiązanie prostsze, w stosunku do wprowadzania zezwoleń i nie powodowałoby niepotrzebnych konfliktów z Unią.
O protestach pisaliśmy tutaj:
Rozszerzony zostanie katalog towarów (odpadów), których przewóz jest monitorowany w systemie SENT również, gdy rozpoczyna się na terenie kraju. Dotyczy to odpadów z m.in.: farb, lakierów i klejów. Nowe przepisy wejdą w życie 12 stycznia 2024 r.
Systemem SENT objęte zostały przewozy produktów rolnych m.in. mięsa, jaj, miodu i owoców. Rozporządzenie określające nowe towary podlegające monitorowaniu transportów weszły w życie 12 sierpnia 2023 r. Sprawdź jakie są wyjątki od obowiązku zgłoszenia przewozów tych produktów do SENT.
Od 21 kwietnia 2023 r. rozszerzono przepisy o SENT m.in. o zboża, jaka, mięso drobiowe i produkty pszczele. Jednak przepisy te dotyczą tylko przewozów tranzytowych przez nasz kraj. Zmiana ta nie dotyczy transportów rozpoczynających się na terytorium Polski.
Firmy transportowe z pewnością najbardziej odczują zmianę, która zakłada zlikwidowanie możliwości odstąpienia od nałożenia kary. Po wejściu w życie nowych przepisów nawet najdrobniejsza pomyłka w zgłoszeniu SENT będzie się kończyła karą.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »