Ministerstwo finansów przygotowało przepisy, na podstawie których gaz LPG przewożony na podstawie dokumentu e-DD będzie wyłączony z systemu monitorowania SENT. Zarejestrowanie przewozu w e-DD ma być wystarczającym zabezpieczeniem takiego transportu. Nowe przepisy wejdą w życie dzień po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
W jaki sposób należy dokonać zgłoszenia w SENT, gdy jesteśmy przewoźnikiem i jednocześnie handlujemy danym towarem. Wygląda to tak, że kupujemy olej sojowy od kontrahenta X, a sprzedajemy nabywcy Y. Odbieramy olej z magazynu firmy X i zawozimy bezpośrednio do magazynu Y. Jednak chcemy aby żeby nabywca Y nie wiedział, że olej zakupiliśmy od firmy X, a także żeby firma X nie znała danych końcowych nabywcy Y. Czy możemy np. podać kontrahentowi X w adresie dostawy - parking na trasie przewozu, następnie zamknąć ten SENT, a następnie dokonać kolejnego zgłoszenia SENT - od parkingu do kontrahenta Y? Czy jest to możliwe?
Od daty kontroli drogowej w zakresie SENT naczelnik urzędu celno-skarbowego ma 6 miesięcy na wszczęcie postępowania. Po tym okresie nie może już wszcząć postępowania – tak wynika z precedensowego rozstrzygnięcia WSA. Ma to dyscyplinować organy celno-skarbowe, które wszczynają postępowania - w zakresie nałożenia kary pieniężnej - w ciągu nawet kilkunastu miesięcy od daty przeprowadzenia tzw. kontroli drogowej.
Czy istnieje konieczność zgłaszania odbioru/transportu/dostaw odpadów w systemie monitorowania przewozu towarów w systemie PUESC (tzw. dokument SENT). Jeśli tak to od kiedy i jakiego rodzaju zgłoszenie? Jesteśmy RIPOK-iem, zajmujemy się odbiorem, transportem oraz zagospodarowywaniem odpadów.
Produkujemy mieszanki paszowe. Czy mieszanka paszowa składająca się z oleju sojowego (która podlega zgłoszeniu SENT) i margaryny płynnej (która nie podlega zgłoszeniu SENT), podlega zgłoszeniu SENT? Mieszanka ma nr PKWiU 10.91.10.0. 2. Z jakim kodem CN należy ją zgłosić, jeżeli podlega zgłoszeniu? Czy ilość oleju sojowego w mieszance ma znaczenie do zgłaszania SENT? Czy należy zgłaszać do SENT olej rzepakowy i słonecznikowy pozostający po smażeniu frytek i kiełbasy, odbierany przez nas z barów i restauracji?
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chce złagodzenia kar za SENT. W swoim raporcie rzecznik MSP przeanalizował przepisy oraz toczące się w sądach sprawy przewoźników, którzy odwołali się od kar, nałożonych na nich w związku z przewozami SENT. Na tej podstawie stwierdził, że kary są za wysokie i zbyt często nakładane.
Od 1 października 2020 r. dokonywanie zgłoszeń SENT (przesyłanie i aktualizacja) przez podmioty: wysyłające, odbierające, sprzedające i nabywające z konta prostego albo z konta zaawansowanego bez rejestracji podmiotu albo bez rejestracji reprezentacji w obszarze SENT, nie będzie możliwe.
Przewoźnicy i kierowcy mogą regulować zobowiązania bezgotówkowo. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zawarła umowę na świadczenie takich usług. Elektroniczne płatności przyśpieszą obsługę firm transportowych w urzędach celno-skarbowych.
Lista towarów objętych monitoringiem zostanie wkrótce rozszerzona o syntetyczny alkohol metylowy. Obecnie przepisy o SENT obejmują tylko metanol (alkohol metylowy) – niebędący pochodzenia syntetycznego. Monitoring będzie dotyczył transportów ponad 500 litrów tego alkoholu.
Podmiot podlegający systemowi monitorowania przewozu towarów – przyłapany podczas kontroli na naruszeniu obowiązków określonych ustawą o SENT – nie może uwolnić się od odpowiedzialności administracyjnej poprzez skorygowanie zgłoszenia w toku kontroli. Tak wynika z wyroku NSA.
Niewpisanie numeru licencji, zezwolenia lub zaświadczenia do zgłoszenia SENT podlega karze. Tłumaczenie, że stało się tak przez pomyłkę albo przeoczenie, a system pozwala na zamknięcie zgłoszenia bez tego numeru - nie ma znaczenia. Co może uchronić przed karą?
Kończy się okres przejściowy dot. obowiązku rejestracji podmiotów pośredniczących (sprzedawcy) i podmiotów zużywających (nabywcy) paliwa opałowe. Od 1 kwietnia 2020 r., aby sprzedać lub kupić paliwa do celów grzewczych, konieczne będzie złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego na formularzu AKC-RU.
Od wdrożenia przepisów dotyczących monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów upłynęły ponad dwa lata. Do najczęstszych przewinień przewoźników należy naruszenie obowiązku zgłoszenia lub podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym. W takich przypadkach grzywna dla przedsiębiorcy może sięgać nawet 10 tysięcy złotych. Jakie są inne problemy z SENT?
Minister finansów zmienił rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Monitoringiem objęto towary z pozycji ex CN 2711 (propan, butan i mieszaniny propanu oraz butanu), bez względu na ich ilość w przesyłce. Tym samym systemem monitorowania zostanie objęty przewóz gazu płynnego LPG.
Od 1 września br. zaczną obowiązywać kolejne przepisy uszczelniające obrót olejami. Kary dla przewoźników wynosić będą od 10.000 zł. do 100.000 zł. Sprawdź co się zmienia.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »