Komisja Europejska wyjaśniła, jak należy odbierać rekompensaty za odpoczynki skrócone w dwóch kolejnych tygodniach. Przewoźnicy mieli wątpliwości, czy rekompensaty muszą być dołączone do odpoczynku regularnego, czy mogą być dołączone do innego odpoczynku, byle wypadały przed odpoczynkiem regularnym. Doprecyzowano też, że wydłużenie czasu jazdy o 1 lub 2 godziny, nie może spowodować naruszenia dwutygodniowego limitu czasu prowadzenia pojazdu, który wynosi 90 godzin. Sprawdź czy opóźniania w załadunku lub rozładunku uprawniają do przedłużenia czasu jazdy!
Komisja Europejska przygotowała wyjaśnienia w zakresie niektórych spornych przepisów pakietu mobilności. Przedstawiamy omówienie jak odbierać odpoczynki 45 godz. poza kabiną kierowcy. Sprawdź czy służby kontrolne mogą wymagać od kierowców przedstawiania dokumentów – gdzie spędzili odpoczynek? Czy liczy się tylko kontrola „na gorącym uczynku”? Co jeśli część odpoczynku kierowca spędza na promie?
Kierowca zrobił dwa odpoczynki tygodniowe skrócone trwające odpowiednio 43 i 44 godziny. Zrekompensował je na drugi dzień dodając brakujące części odpowiednio: 9 + 2 godz. i 11 + 1 godz. Trzeci odpoczynek ma być odbierany jako tygodniowy regularny więc kierowca zjeżdża na bazę na 45 godz. Czy taki „plan” jest zgodny z obowiązującym pakietem mobilności? Zaznaczam, że kolejny tygodniowy odpoczynek będzie regularny, stosownie do wymogu, że w czterech kolejnych tygodniach muszą być przynajmniej 2 tygodniowe odpoczynki regularne i 2 skrócone.
Przewoźnikowi, który nie zapewni kierowcy pojazdu dostawczego noclegu w higienicznych, bezpiecznych i komfortowych warunkach, grozi we Francji wysoka kara. Noclegi w pojeździe nie są już dozwolone. Dotyczy to dostawczaków o dmc do 3,5 tony.
Jeszcze w sierpniu (lub wrześniu) zaczną obowiązywać przepisy zakazujące odbywania 45 godzinnych odpoczynków w kabinie pojazdu. Sprawdź dokładnie, które odpoczynki będzie można odebrać w aucie, a kiedy konieczny będzie hotel. Wprowadzono też o bowiązkowy powrót kierowcy do kraju lub miejsca zamieszkania kierowcy - maksymalnie co cztery tygodnie.
Kierowca może w jednym tygodniu odebrać dwa odpoczynki 24-godzinne czyli skrócone. Czy w takiej sytuacji trzeba je oba zrekompensować? Kiedy i który? Sprawdź.
Każdy odpoczynek tygodniowy łączy w sobie elementy zarówno dziennego odpoczynku, jak i przedłużenia go do rozmiarów odpoczynku tygodniowego. Czy wobec tego odpoczynek dzienny przerywany przeprawą promową może być częścią odpoczynku tygodniowego?
Załóżmy, że kierowca w poprzednim tygodniu miał skrócony odpoczynek tygodniowy, a teraz znowu odpoczywa tylko 35 godzin. Sądzisz, że takie rozłożenie odpoczynków jest niezgodne z przepisami? Nie zawsze.
Z porady dowiesz się:
Jeśli kierowca skrócił odpoczynek tygodniowy, musi w ciągu następnych trzech tygodni dodać do jednego z odpoczynków tyle godzin pauzy, ile wyniosło skrócenie – jest to rekompensata. Trzeba jednak pamiętać, że rekompensata może być dodana wyłącznie do odpoczynku trwającego minimum 9 godzin. Istnieje też możliwość łączenia rekompensat. Jak? Sprawdź.
Kierowcy rzadko korzystają z możliwości odebrania odpoczynków dzielonych. Niesłusznie, ponieważ w niektórych sytuacjach jest to najlepszy sposób, żeby najszybciej dojechać do celu. Dlaczego?
Kierowca w ciągu dwóch kolejnych tygodni musi wykorzystać co najmniej dwa regularne tygodniowe odpoczynki lub jeden regularny i jeden skrócony. Co jednak zrobić, gdy kierowcy wypadną z rzędu dwa odpoczynki krótsze niż 45 godzin?
Szósty dzień tygodnia pracy kierowcy to moment, kiedy najłatwiej zapracować na karę od ITD. Tego dnia łatwo o przekroczenia norm, ponieważ kierowca zbliża się do limitów wyznaczonych dla tygodnia i dwóch tygodni. O czym należy pamiętać?
Chcesz wykonywać autobusami międzynarodowe przewozy regularne osób poza obszarem państw Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii, Liechtensteinu lub Szwajcarii? Potrzebujesz na to zezwolenia. Do wniosku należy dołączyć schemat czasu pracy i odpoczynku kierowców. Załączamy go.
Zdarza się, że z powodu opóźnień w rozładunku kierowca musi na niego oczekiwać w kabinie. Co stanie się w sytuacji, gdy akurat wypada mu obowiązek odebrania odpoczynku 45-godzinnego? Jak lawirować między kowadłem odbiorcy, a młotem kontrolerów? Będzie trudno!
Zasady dokumentowania aktywności kierowcy w okresach kiedy karta kierowcy jest poza tachografem - zmieniły się wraz z wprowadzeniem pakietu mobilności. Obecnie - teoretycznie - wystarczy robienie tylko tzw. wpisów manualnych na tachografie. Urlopówkę wystawia się natomiast w sytuacji, gdy zrobienie takiego wpisu wstecz, jest niemożliwe.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »