Czy kierowcy można wypisać urlop w trakcie trwania odpoczynku 24 lub 45-godzinnego? Kierowca ma system pracy równoważny.
Kierowca wykorzystał w sposób nieprzerwany „wolne” i „urlop” (120 godzin = 5 dób) na przełomie dwóch tygodni. Odpoczynek został odebrany w następujący sposób: do północy w niedzielę 50 godzin i po północy resztę czyli 70 godzin. Czy można to zaliczyć jako tygodniowe odpoczynki regularne dla dwóch sąsiadujących tygodni?
Pakiet mobilności zabronił, w wielu sytuacjach, odbierania odpoczynków w kabinie. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby jednak taki odpoczynek został zaakceptowany przez służby kontrolne? Sprawdź jak obecnie brzmią przepisy.
Jak po zmianach związanych z wejściem w życie pakietu mobilności wygląda kwestia rekompensaty za skrócony odpoczynek tygodniowy? Poprzednio kierowca na rekompensatę miał trzy tygodnie, które liczyły się od poniedziałku następującego po zakończeniu skróconego odpoczynku. Jak to wygląda teraz?
W oby systemach prawnych tzn. w rozporządzeniu nr 561/2006 oraz w umowie AETR - przewidziany jest wyjątek polegający na odłożeniu odpoczynku tygodniowego do dnia po dwunastym okresie pracy. Jednak przepisy te zostały w obu tych aktach prawnych inaczej sformułowane. Co to w praktyce oznacza?
Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 1 marca 2020 r. Karany będzie nie tylko przewoźnik, lecz również kierowca. Od marca br. podwyższone zostaną kary za odbieranie odpoczynków 45-godzinnych w kabinie pojazdu.
Kierowca w ciągu dwóch kolejnych tygodni musi wykorzystać co najmniej dwa regularne tygodniowe odpoczynki lub jeden regularny i jeden skrócony. Co jednak zrobić, gdy kierowcy wypadną z rzędu dwa odpoczynki krótsze niż 45 godzin?
Oprócz odpoczynku regularnego i skróconego istnieje jeszcze jedna forma odbierania odpoczynku dziennego. Jest to odpoczynek dzielony, który pozwala na zrobienie krótkiej pauzy, nawet gdy skrócenie odpoczynku jest już niedozwolone. Jak i kiedy go stosować? Sprawdź!
Komisja Europejska uznała, że aby nałożyć karę za odbieranie 45-godzinnego odpoczynku, konieczne jest przyłapanie kierowcy na „gorącym uczynku”. Nie można więc karać kierowcy po fakcie, za sam brak rachunku z hotelu. Kierowca nie jest zobowiązany do archiwizowania takich dokumentów.
Sankcje za spędzanie tygodniowych odpoczynków regularnych w kabinie wprowadziły do swoich taryfikatorów już m.in. Francja, Belgia, Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. W Polsce nie nakłada się takiej kary. Jednak można przypuszczać, że kary zaczną nakładać następne kraje, szczególnie Europy Zachodniej.
Z projektu pakietu mobilności ma być usunięty zakaz odbywania przez kierowców 45-godzinnych odpoczynków w kabinach pojazdów. W Komisji Parlamentu Europejskiego ds. Transportu i Turystyki trwają dalsze prace nad pakietem mobilności – zbiorem przepisów, które będą regulować transport w Unii Europejskiej.
W przypadku odpoczynku tygodniowego, po sześciu 24-godzinnych okresach, obowiązuje on każdego kierowcę – niezależnie od tego czy jeździ solo czy w załodze. Sprawdź jak go zaplanować, jeżdżąc pojedynczo i w duecie.
Od 1 stycznia 2019 r. Hiszpanie zaczną nakładać kary za spędzanie przez kierowców regularnych odpoczynków tygodniowych w kabinie pojazdu. Ile wyniosą nowe sankcje i kto będzie je płacił?
Kontrolerzy mogą ukarać za odebranie 45-godzinnego odpoczynku w kabinie – w ciągu następnych 28 dni. Wynika to z ubiegłorocznego wyroku TSUE, który zakazał spędzania odpoczynków regularnych w kabinach. Przepisy te oprócz Francji, restrykcyjnie przestrzegane są już w Holandii, Belgii, Anglii, Niemczech oraz we Włoszech. Polscy przewoźnicy muszą zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.
Kierowca autokaru może odłożyć tygodniowy odpoczynek o maksimum 12 kolejnych dób po poprzednim regularnym odpoczynku tygodniowym. Dotyczy to kierowców wykonujących pojedynczy okazjonalny międzynarodowy przewóz osób. Na co jednak trzeba musi uważać? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »