Rząd zamierza uszczelnić system monitorowania przewozu benzyny i oleju napędowego. Podmioty gospodarcze uczestniczące w obrocie będą zobowiązane do rejestracji miejsc dostarczania paliw. Pozwoli to na możliwość dostarczenia paliwa również miejsc, które nie są stacją paliw, a mają uprawnienia do odbioru paliwa. Rejestracja będzie jednorazowa, ale dane miejsca odbioru na stałe pozostaną w systemie.
Do listy towarów objętych obowiązkiem monitorowania dodano kolejne artykuły. Ponieważ przeszukiwanie kilku aktów prawnych, żeby się przekonać, czy przewóz musi być monitorowany, jest kłopotliwe, przygotowaliśmy dla Ciebie zbiorcze zestawienie wszystkich towarów, których transport trzeba śledzić.
Od 1 września lista towarów, których transport musi być monitorowany, została rozszerzona o oleje opałowe. Jest to kolejna nowelizacja przepisów o monitorowaniu przewozów, w związku z czym spis towarów, dla których wymagane jest zgłaszanie do systemu SENT, znajduje się już w kilku aktach prawnych – pierwotnej ustawie oraz kilku wydanych następnie rozporządzeniach. Żeby więc było Ci łatwiej odszukać towar, który masz przewieźć, i upewnić się, czy wymaga monitorowania, zebraliśmy je wszystkie na jednej liście.
Od połowy przyszłego roku w ciężarówkach będą montowane tzw. inteligentne tachografy. Będą one umożliwiały zdalną kontrolę, bez zatrzymywania pojazdu. A od 2024 roku obowiązkowe będą tachografy rejestrujące załadunki. Sprawdź nadchodzące zmiany!
Na 4 miliony zgłoszeń dokonano 500 tysięcy kontroli, z czego w około 6 tysiącach przypadków stwierdzono uchybienia - to wyniki audytu funkcjonowania systemu monitorowania przewozu towarów wrażliwych, wykonanego przez Krajową Administrację Skarbową. Jakie są wnioski z funkcjonowania sytemu? Sprawdź
Od 1 października w samochodach, które służą do transportu towarów objętych obowiązkiem monitorowania, trzeba będzie mieć lokalizatory. Dane z urządzenia będą przesyłane do bazy Krajowej Administracji Skarbowej.
Przewoźnicy, który mają wątpliwości co do zastosowania przepisów ustawy o monitorowaniu do wykonywanych przewozów (np. w zakresie obowiązku zgłoszenia przewozu) mają problem z uzyskaniem wiążącej interpretacji tych przepisów. Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej poinformował, że nie będzie wyjaśniał wątpliwości co do zastosowania przepisów o monitorowaniu przewozów drogowych. Do kogo się zwrócić? Jest pewne rozwiązanie.
Przewoźnicy mają wątpliwości, czy przewożąc np. olej rzepakowy w pojemnikach o objętości do 26 litrów muszą dany przewóz monitorować, jeżeli jednocześnie łączna objętość przewożonego oleju przekracza 500 litrów?
Chociaż ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów właściwie dopiero co zaczęła obowiązywać, już szykują się w niej zmiany. Dnia 31 lipca 2017 r. rząd przyjął projekt zmiany dotychczas obowiązującej ustawy. Jeszcze dobrze przewoźnicy nie okrzepli w nowo narzuconych obowiązkach, a już będą musieli zaakceptować kolejne.
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o monitorowaniu przewozów drogowych, dotyczący stosowania przez przewoźników lokalizatorów. Obowiązki firm transportowych będą jednak inne niż zapowiadano.
Funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej coraz częściej nakazują konwojowanie przewozów. Dla przewoźników oznacza to dodatkowe koszty.
Przewozisz oleje spożywcze? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie ważną wiadomość – pojawiła się informacja, od kiedy trzeba będzie monitorować przewóz tych artykułów.
Krajowa Administracja Skarbowa podała, że od 18 kwietnia, a więc od czasu, gdy obowiązują przepisy o monitorowaniu przewozów, skontrolowano aż 11% takich przewozów. Za co najczęściej nakładano kary?
Z przepisów nie wynika jednoznacznie, czy przewozy drogowe betonu gotowego do wylania są objęte przepisami ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, czy nie. Wyjaśniło to jednak Ministerstwo Finansów. Sprawdź, czego masz się trzymać.
Od wczoraj, czyli od 1 maja, ITD zaczęła nakładać kary za naruszenia przepisów nowej ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Zanim zatrzyma Cię kontrola, upewnij się, że wypełniasz wszystkie swoje obowiązki, jak należy! Za ich naruszenie grozi przewoźnikowi aż do 20.000 zł kary.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »