Chociaż ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów właściwie dopiero co zaczęła obowiązywać, już szykują się w niej zmiany. Dnia 31 lipca 2017 r. rząd przyjął projekt zmiany dotychczas obowiązującej ustawy. Jeszcze dobrze przewoźnicy nie okrzepli w nowo narzuconych obowiązkach, a już będą musieli zaakceptować kolejne.
Chociaż mogłabym napisać o błędach legislacyjnych pewnie całą książkę to jednak ważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorcy na pewno jest to, z czym te wszystkie zmiany się wiążą. I jak nie zwariować w tym chaosie? O dziwo dość szybko przyszło z pomocą Ministerstwo Finansów.
Ze względu na nieprecyzyjne przepisy ustawy w obowiązującym brzmieniu, Ministerstwo wyjaśniało, że ustawa nie obowiązuje w przypadku przewozu betonu gotowego do wylania, ale z kolei systemowi monitorowania drogowego podlega przewóz towarów objętych wybranymi 6-cyfrowymi podkategoriami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla obrotu krajowego albo 4-cyfrowymi pozycjami Nomenklatury Scalonej (CN) dla przewozu przez terytorium kraju, w obrocie wewnątrzwspólnotowym i obrocie wyrobami akcyzowymi. Dużo niejasności pojawiło się również przy oleju rzepakowym. Pierwotnie przewóz tego towaru miał być objęty ustawą, ostatecznie jednak z tego zrezygnowano, ale prawie nikt nie wycofał się z wcześniej przekazywanych przedsiębiorcom informacji. Stąd i do tej kwestii przewoźnicy mieli sporo pytań. Wyjaśnione zostało, że przewóz ten nie jest objęty ustawą. Na marginesie zaznaczyć należy, że jak już wszyscy upewnili się, że przewozu tego towaru nie trzeba rejestrować, znowu pojawia się informacja, że jednak trzeba będzie. Czy ostatecznie przepisy w tym zakresie zostaną znowelizowane – zobaczymy.
W razie wątpliwości Ministerstwo udostępnia w formacie pdf wykaz towarów objętych ustawą. Każdy przewoźnik może sprawdzić je tutaj: https://puesc.gov.pl/web/puesc/e-przewoz.
Bardzo dużo problemów jest również z rejestracją w elektronicznym systemie. I tutaj mamy pomoc: na stronie Ministerstwa udostępniono krok po kroku w formie przejrzystych slajdów, oficjalną instrukcję wypełniania zgłoszeń - puesc.gov.pl/web/puesc/sent-szkolenia. Zamieszczone na stronie Ministerstwa filmiki zdecydowanie ułatwiają proces zgłoszenia. Jeśli pomimo udogodnień i pomocy, która jest oferowana przez Ministerstwo, przewoźnik nadal ma wątpliwości należy skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy.
Przed nami kolejne zmiany w ustawie. W tym miejscu od razu zaznaczenia wymaga, że póki co powstał tylko projekt, a mając w pamięci zmiany wprowadzane do wcześniejszego projektu ustawy, zanim zaczęła ona obowiązywać w jej ostatecznym brzmieniu, można spodziewać się dużej ilości zmian do samego końca procesu legislacji. Na szczęście po to mamy tzw. vacatio legis, żeby można było zapoznać się z tekstem faktycznie uchwalonej ustawy, zanim ta zacznie obowiązywać. Dopóki nie ma podpisu prezydenta, wszystkie rozważania to tylko spekulacje. Od dnia ogłoszenia zmiany ustawy w Dzienniku Ustaw będziemy mieli 14 dni na dostosowanie się do zmian, a do części o karach będziemy mogli przygotowywać się aż 3 miesiące. Takie właśnie terminy są na ten moment podawane jako okresy przejściowe od publikacji ustawy do czasu jej obowiązywania.
Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, proponowane zmiany uzupełnią system o drugi komponent, tj. o dane geolokalizacyjne, na które składać się mają w szczególności: dane przekazywane z lokalizatorów oraz zewnętrznych systemów lokalizacji w postaci współrzędnych geograficznych dotyczących położenia środka transportu, daty i godziny pozyskania tych współrzędnych, daty i godziny zatrzymania środka transportu oraz numeru lokalizatora albo urządzenia. Zmiany te mają na celu zapewnienie bardziej skutecznego funkcjonowania i lepszego monitorowania (kontroli) przewozu towarów. Po ich wprowadzeniu system monitorowania drogowego przewozu towarów będzie składał się z dwóch podstawowych elementów: teleinformatycznego rejestru (będą w nim przetwarzane i gromadzone dane geolokalizacyjne pozyskane z lokalizatora lub zewnętrznego systemu lokalizacji) oraz telekomunikacyjnego urządzenia końcowego (wyposażonego np. w moduł GPS) z oprzyrządowaniem i oprogramowaniem, umożliwiającym bieżące nadzorowanie trasy przewozu towarów. W nowych przepisach na przewoźnika nałożony ma być obowiązek uzupełnienia zgłoszenia przewozu towaru o indywidulany numer lokalizatora albo urządzenia zainstalowanego w środku transportu. Przewoźnicy, którzy nie mają własnych narzędzi służących monitorowaniu swojej floty samochodowej, będą mogli skorzystać z aplikacji, którą trzeba będzie zainstalować np. na smartfonie posiadającym nawigację GPS. Aplikacja będzie udostępniana bezpłatnie przez Krajową Administrację Skarbową.
Na ten moment Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej zaaprobowanie projektu ustawy i kierunku, w którym chce rozwijać wprowadzanie pakietu przewozowego. Należy się spodziewać, że wkrótce parlament wróci do obradowania nad ustawą i już za niedługo pojawią się nowe przepisy.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: