Przepisy pakietu mobilności po raz pierwszy zauważyły, iż istnieje zasadnicza różnica w transporcie drogowym osób i w transporcie towarów. Skutkiem tego jest wprowadzone 22 maja 2024 r. rozporządzenie nr 1258/2014 (UE). W przepisach tego rozporządzenia unijnego wprowadzono sporo nowości w zakresie czasu pracy kierowców. Niestety żeby skorzystać z tych odstępstw należy przestrzegać ściśle określonych przesłanek, co w praktyce może skutkować tym, że kierowcy będą niechętnie korzystali z nowych możliwości.
Przeczytaj także:
Firma planuje wykonywać tzw. przewozy regularne specjalne, czyli niepubliczne przewozy regularne określonej grupy osób, z wyłączeniem innych osób. Na taką kwalifikację wskazuje charakter planowanych przez firmę transportowych. Przewóz drogowy niepełnosprawnych dzieci do i z odpowiednich placówek, odbywa się w określonych dniach i godzinach. Niewątpliwie wskazuje to na regularność wykonywanych przewozów.
Jestem kierowcą mikrobusu, na etacie w państwowej jednostce budżetowej. Mikrobus posiada 17 miejsc z kierowcą, a DMC nie przekracza 4,5 t. Pojazd wyposażony jest w tachograf i służy na potrzeby własne oraz do niezarobkowego przewozu osób na potrzeby jednostki budżetowej miasta (prowadzącej działalność gospodarczą, ale nie związaną z transportem). Czy więc na podstawie art. 13 Rozporządzenia 561/2006 podpunkt „a” lub „i” podczas przewozu osób, jestem zwolniony z obowiązku logowania karty kierowcy w tachografie lub czy mogę ustawić tachograf na OUT? Czy w przewozach przez Niemcy również jestem zwolniony ze stosowania art. 5-9 omawianego rozporządzenia? Posiadam zaświadczenie o przewozach NPW wydane przez urząd miasta.
Przepisy pakietu mobilności dotyczą zarówno przewozów krajowych, jak i międzynarodowych w tym także przewozu osób. Ale są pewne wyjątki zarezerwowane tylko dla transportu towarów. Sprawdź, które przepisy odnoszą się do przewozu osób.
W pojeździe nie może być więcej osób niż wynosi liczba miejsc siedzących albo połowa liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących. Nowe przepisy obowiązują od 1 czerwca br.
W związku z nadal trwającą epidemią, ale jednocześnie powolnym odmrażaniem gospodarki Komisja Europejska przygotowała wskazówki dla przewoźników, jakich zasad powinni przestrzegać przy przewozie podróżnych. Co warto wprowadzić?
Kierowca autokaru może odłożyć tygodniowy odpoczynek o maksimum 12 kolejnych dób po poprzednim regularnym odpoczynku tygodniowym. Dotyczy to kierowców wykonujących pojedynczy okazjonalny międzynarodowy przewóz osób. Na co jednak trzeba musi uważać? Sprawdź.
Przy transporcie międzynarodowym osób - nie trzeba składać wykazu pojazdów do GITD. Inspekcja powinna jednak najpierw wezwać firmę do naprawienia potencjalnych uchybień, a nie od razu karać odbierając licencję. Sprawdź, jak firma udowodniła naruszenie przepisów przez GITD w sądzie.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »