Od 15 grudnia br. wszystkie osoby przekraczające granicę zewnętrzną Schengen - mają obowiązek okazania negatywnego wyniku testu. Dotyczy to również kierowców ciężarówek, w tym zaszczepionych przeciw SARS-CoV-2. Bez testu trzeba odbyć 14-dniowa kwarantannę.
Jakie świadczenia przysługują obecnie kierowcy poddanemu kwarantannie albo – gdy stwierdzono u niego zakażenie wirusem SARS-CoV-2 – izolacji w warunkach domowych za okres nieobecności w pracy?
W rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii opisano warunki wypłacania świadczeń z tytułu kwarantanny oraz izolacji w warunkach domowych. Te warunki nie zmieniły się w stosunku do poprzedniego stanu prawnego, więc Twoim pracownikom za okres izolacji lub kwarantanny przysługują takie same świadczenia, jak do tej pory. Jakie to świadczenia?
Tak, należy wypłacić pracownikowi wynagrodzenie, o którym mowa w art. 92 Kodeksu pracy. Przysługuje ono pracownikowi za okres nieświadczenia pracy na kwarantannie także wówczas, gdy okres ten przypada na dni wolne od pracy.
Od 30 marca 2021 r. podróżni przybywający do Polski ze strefy Schengen podlegają obowiązkowej kwarantannie, chyba że przedstawią negatywny wynik testu na COVID-19, nie starszy niż 48 godzin. Podróżni przybywający spoza strefy Schengen, są natomiast bez wyjątku kierowani na kwarantannę, niezależnie od posiadanego testu. Osoby zaszczepione szczepionką są zwolnione z kwarantanny.
W czasie epidemii niektórzy kierowcy nie pracują z powodu przestoju, kwarantanny albo idą na urlop bezpłatny. Który punkt należy zaznaczyć w druku o działalności kierowcy po takim okresie?
Okresy obowiązkowej kwarantanny i izolacji w warunkach domowych powinny zostać ujęte w ewidencji czasu pracy jako okresy usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Dowodami potwierdzającymi odbywanie obowiązkowej kwarantanny lub izolacji w warunkach domowych są m.in. informacje udostępniane przez ZUS na profilu informacyjnym płatnika składek (PUE ZUS) lub pisemne oświadczenie pracownika.
Są pracownicy, którzy boją się zarażenia koronawirusem albo podejrzewają u siebie objawy COVID-19 i w związku z tym chcą pozostać w domu, aby poddać się samoizolacji. Ministerstwo pracy poinformowało, że to od decyzji pracodawcy zależy, czy i na jakiej podstawie uzna nieobecność pracownika w takiej sytuacji za usprawiedliwioną i płatną.
Osobie objętej ubezpieczeniem chorobowym, która nie może wykonywać pracy wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny, przysługuje wynagrodzenie chorobowe, względnie zasiłek chorobowy. Podstawą do wypłaty tych świadczeń dla osób odbywających kwarantannę jest decyzja inspektora sanitarnego, a dla osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących z osobą poddaną kwarantannie na podstawie decyzji inspektora sanitarnego – oświadczenie osoby wspólnie zamieszkującej lub gospodarującej z osobą, która odbywa obowiązkową kwarantannę.
Rada Unii Europejskiej zatwierdziła skoordynowane podejście do ograniczeń w swobodnym przepływie osób w związku z pandemią COVID-19. Decyzja ta ma pozwolić na uniknięcie zatorów granicznych, które występowały podczas pierwszej fali pandemii.
Już od 13 czerwca Polacy po powrocie do kraju nie muszą odbywać obowiązkowej kwarantanny. Również obywatele Unii Europejskiej mogą bez przeszkód wjeżdżać do Polski. Zniesione zostały, wprowadzone w marcu, tymczasowe kontrole graniczne na granicach wewnętrznych UE.
Pandemia spowodowała, że część kierowców pozostała w domu. Nie pracują z powodu: przestoju, kwarantanny lub urlopu bezpłatnego. Jaki punkt należy zaznaczyć w druku o działalności kierowcy?
Kierowcy wykonujący przewóz drogowy po przekroczeniu granicy państwowej są zwolnieni z odbycia obowiązkowej kwarantanny. Dotyczy to kierujących: ciężarówkami, autobusami, busami do 3.5 t wykonującymi transport drogowy oraz busami przewożącymi do 9 osób. Jakie dokumenty musi przy sobie posiadać kierowca? Czy zwolnienie dotyczy kierowców spoza UE zatrudnionych w Polsce. Co zrobić, gdy kierowca wraca do kraju na odpoczynek samochodem osobowym?
Od 27 kwietnia 2020 r. Turcja zniosła obowiązkową 14-dniową kwarantannę dla kierowców samochodów ciężarowych. Kierowcy poddawani są badaniu lekarskiemu i zobowiązani są do podpisania oświadczenia, że opuszczą terytorium Turcji w przeciągu 72 h od wjazdu.
Zwolnieni z obowiązkowej kwarantanny są nie tylko kierowcy ciężarówek i autobusów. Zwolnienie obejmuje również kierowców wykonujących przewóz drogowy pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o DMC nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »