Krajowa Inspekcja Transportu Drogowego dysponuje już urządzeniami do kontroli tzw. inteligentnych tachografów. Podstawowa różnica polega na tym, że znika element losowości - badany jest każdy przejeżdżający pojazd! Ale są też ograniczenia: nie wszystkie dane można skontrolować w ten sposób np. inspektor nie zobaczy przekroczenia czasu jazdy czy to dziennego czy tygodniowego. Sprawdź, jak przebiega kontrola inteligentnych tachografów montowanych od 2019 r. Kiedy inspekcja będzie "widziała" wszystkie przekroczenia w przejeżdżającym pojeździe? Już od 2023 r.
Jako pierwsi w Polsce i trzeci w Europie w urządzenie do przeprowadzania kontroli za pomocą technologii DSRC zostali wyposażeni inspektorzy z Pomorskiego WITD.
Z ich relacji z przeprowadzonego testu systemu na autostradzie A1 wynika, że zdalną kontrolę przechodziło średnio osiem ciężarówek na godzinę. W wielu z nich pobrane parametry wskazywały na możliwość popełnienia naruszeń.
Z artykułu dowiesz się:
Jak przebiega kontrola pojazdów wyposażonych w inteligentne tachografy?
Jakie dane widzą inspektorzy?
Czego nie mogą stwierdzić inspektorzy podczas kontroli zdalnej?
Kiedy nadejdzie kolejna generacja tachografów, oferująca nowe możliwości zbierania danych?
Może się zdarzyć, że wykresówki albo dane z tachografów zostaną utracone – skradzione, zniszczone albo niechcący skasowane. Jakie tłumaczenia będą dla inspektora wystarczające, żeby nie nakładał kary , a jak na pewno się nie wytłumaczysz ? Sprawdź!
Przechowywanie wykresówek oraz danych cyfrowych należy do podstawowych obowiązków firmy przewozowej. W trakcie kontroli na drodze kierowca jest zobowiązany do okazania wykresówek lub danych cyfrowych z ostatnich 28 dni. Po tym okresie musi zwrócić te dokumenty do firmy, która powinna je przechowywać przez rok. Dokumenty te należy gromadzić chronologicznie oraz odpowiednio je zabezpieczyć przez ewentualną utratą. Inspektorzy ITD bardzo skrupulatnie sprawdzają dokumentację potwierdzającą czas pracy kierowcy i sceptycznie podchodzą do tłumaczeń, dlaczego wykresówki lub dane cyfrowe z karty kierowcy i tachografu cyfrowego zostały utracone. Każdy taki przypadek trzeba nie tylko odpowiednio uzasadnić, ale przede wszystkim udowodnić.
Z artykułu dowiesz się, że:
Okres kontrolowany na drodze zostanie – zgodnie z pakietem mobilności – wydłużony z 28 do 56 dni. Zmiana ta spowoduje, że ujawnione zostaną naruszenia, które obecnie pozostają bez kary. Przepisy te wejdą w życie od 2025 r. ale już warto wiedzieć co się zmieni. Uwaga, wydłużony okres kontroli będzie narzędziem w rękach kontrolerów np. niemieckich i francuskich - do „uporządkowania” (czy też wyeliminowania polskich firm) kabotażu, na swoich rynkach.
Obecnie na drodze można zweryfikować dzień kontroli i 28 dni poprzednich, ale przepisy pakietu mobilności wprowadzają w tym zakresie znaczącą zmianę.Okres kontrolny od początku 2025 roku zostanie dwukrotnie wydłużony – z 28 do 56 dni. Dlaczego dopiero za 4 lata? Wtedy tachografy analogowe będą już rzadko stosowane, a kontrola danych cyfrowych jest o wiele szybsza.Po wejściu w życiu przepisów o wydłużeniu kontrolowanego okresu o wiele częściej będą odnotowywane nieprawidłowości w zakresie rekompensaty za skrócenia odpoczynków tygodniowych.Teraz inspektor nie ma możliwości weryfikacji rekompensat podczas kontroli drogowych, ponieważ przy normalnym skróceniu odpoczynku (na starych zasadach) kierowca ma czas na rekompensatę do końca trzeciego tygodnia następującego po tym, w którym było skrócenie. Zazwyczaj okres kontroli tego nie obejmuje.
Od trzech lat funkcjonuje baza naruszeń, do której trafiają informacje zarówno od organów licencyjnych jak i krajowych oraz zagranicznych służb kontrolnych - krajowy rejestr elektroniczny przedsiębiorstw transportu drogowego (KREPTD). W zasadzie we wszystkich krajach członkowskich podobne systemy działają od lat, a Polska była jednym z ostatnich krajów, które go wprowadziły. Warto także podkreślić, że jest on przystosowany do wymiany danych z innymi krajami członkowskimi UE w ramach ogólnoeuropejskiej bazy danych European Register of Road Transport Undertakings (ERRU).
Kto ma dostęp do rejestru?Co zawiera ewidencja przedsiębiorców?Co zawiera ewidencja naruszeń?Jakie informacje mają organy licencyjne?Jak wygląda sprawdzenie dobrej reputacji?Czy firma rokuje na poprawę?Ocena pod kątem dostępu do transportu Ile czasu na odwołanie?Czy utrata reputacji jest zasadna?
Czy odmawiając kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w siedzibie firmy oprócz kary pieniężnej ponosi się jeszcze jakieś konsekwencje? Czy nie zgadzając się na kontrolę płacimy karę w wysokości 12 tys. zł i na tym kończy się sprawa? Czy też powoduje to jakieś jeszcze inne skutki, a jeśli tak to jakie?
Lawety do transportowania aut często mają z tyłu wysuwane elementy, które powodują przedłużenie pojazdu. Jak inspektor mierzy długość takiego pojazdu – razem z tym wysuwanym elementem czy bez niego?
Zdaniem NSA brak NIP-u nie jest przeszkodą do rozpoczęcia kontroli ITD. Jeśli odmówisz inspektorom wejścia do firmy, bo w upoważnieniu nie mają NIP-u Twojej firmy, zapłacisz karę za uniemożliwienie kontroli.
Od 10 grudnia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie formularza listy kontrolnej i formularza protokołu kontroli. Rozporządzenie wprowadziło nowy wzór formularza: listy kontrolnej oraz protokołu kontroli – stosowane przy kontroli przewozu towarów niebezpiecznych. Sprawdź szczegóły.
Kierowca zawodowy musi spełniać wymagania przewidziane w ustawie o transporcie drogowym. Wśród nich są wymogi związane nie tylko z wiekiem i prawem jazdy określonej kategorii, ale też szkoleniami oraz badaniami lekarskimi. Zobacz, na co zwróci uwagę inspektor.
Jakich dokumentów zażąda inspektor podczas kontroli? Co sprawdzi w związku z przepisami o czasie pracy kierowców? Co obejmuje kontrola stanu technicznego pojazdu? Przeczytaj, a będziesz wiedział, co sprawdzić przed wyjazdem, żeby nie narażać się na kary.
Kontrola ITD w firmie może wiązać się z nałożeniem kar kosztujących wiele tysięcy złotych. Tego wydatku można jednak uniknąć i to za niewielką część tej kwoty. Jak? Wystarczy się do kontroli przygotować, dowiedzieć się co będzie kontrolowane i przygotować na wszelkie pytania. Pomóc w tym mogą odpowiednie szkolenia, prowadzone również przez inspektorów ITD. Zapraszamy do korzystania z najbliższych kursów.
Przekroczenie norm rozporządzenia nr 561/2006 można usprawiedliwić, jeśli w trakcie przewozu doszło do jakichś nieprzewidzianych zdarzeń. Wówczas kierowca powinien je opisać na odwrocie wykresówki lub na wydruku z tachografu cyfrowego i powołać się na art. 12 rozporządzenia 561, który pozwala na takie odstępstwo. Jednak nie każdy opis będzie uwzględniony przez inspektora. Sprawdź, na co trzeba uważać.
Istnieją sytuacje, w który szczególnie zasadne jest odwoływanie się od kary, ponieważ jest bardzo duża szansa, że GITD uwzględni odwołanie. Jaki okoliczności na to wpływają?
Zdarza się dość często, że kierowca przed wyjściem z pracy do domu zapomni przełączyć tachograf na „łóżko”. W takiej sytuacji na karcie zamiast odpoczynku zapisuje się praca. Co można zrobić, żeby uniknąć kary?
Resort infrastruktury przygotowuje nowe rozporządzenie dotyczące systemu oceny ryzyka występowania naruszeń przepisów transportowych. Wiadomo już, że przy ustalaniu współczynnika ryzyka, nie będą brane pod uwagę kontrole w firmie, tylko na drodze. Ograniczona zostanie też grupa podmiotów wykonujących kontrole. Sprawdź czy zmienią się wagi za naruszenia?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »