Jeśli właściciel firmy transportowej odpowiednio określi okresy rozliczeniowe swojej pracy oraz pracy kierowców zatrudnionych na zlecenie, inspektorom ITD będzie bardzo trudno ocenić, czy naruszył przepisy, czy nie. Jak to zrobić?
Kierowca trzy razy podróżował promem – czy przekroczył normy dotyczące odpoczynków? Jeśli tak, to jakie kary mu grożą? Kiedy kończy się i kiedy rozpoczyna kolejny okres dzienny kierowcy?
W trakcie realizacji zadania przewozowego kierowca został zatrzymany do kontroli drogowej przez funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego. Kontrola obejmowała także sprawdzenie czasu pracy kierowcy. W związku z tym kierowca wyjął swoją kartę kierowcy na ten czas z tachografu. Co powinien zrobić z kartą po zakończeniu kontroli?
Karę za brak ewidencji czasu pracy inspektor może nałożyć tylko w określonych sytuacjach. I tylko w odniesieniu do niektórych kierowców. Sprawdź których!
Wielu przewoźników ma przekonanie, że za wielodniowe okresy, gdy kierowca nie jeździł pojazdem z tachografem, trzeba wystawiać po dwa zaświadczenia o nieprowadzeniu dziennie albo nawet jeszcze więcej, jeśli w ciągu dnia wykonywanych było kilka aktywności. Nic bardziej mylnego, za cały taki okres wystarczą tylko dwa zaświadczenia. Jak je wypełnić, żeby nie zapłacić kary?P
Taryfikator kar nakładanych przez ITD przewiduje sankcję w wysokości 10.000 zł za niepoddanie się lub uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli w całości lub w części. Inspektorzy mają prawo zastosować tę karę, gdy kontrolowany nie współpracuje z kontrolującym lub kiedy inspektor wskutek działania firmy nie może przeprowadzić swoich czynności. Karę za utrudnianie kontroli można dostać nie tylko w firmie, ale też na drodze
Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego stosują podczas kontroli tzw. metodę odcinania. Sprawdź w jaki sposób sprawdzają długość przerw inspektorzy. Dzięki temu unikniesz kar.
Zgodnie z rozporządzeniem nr 561/2006 kierowca, który podróżuje promem lub pociągiem, może podzielić regularny dzienny odpoczynek. Musi jednak spełnić kilka warunków.
Kara za utrudnianie kontroli Inspekcji Transportu Drogowego wynosi 10.000 zł. Jednak co należy rozumieć przez utrudnianie? Przepisy tego nie określają! Sprawdź jakie działania ITD może uznać za „utrudnianie”.
ITD przy wydawaniu decyzji nie może pomijać dokumentów dostarczanych już po kontroli w firmie. Oznaczałoby to zatajenie dowodów ważnych dla rozstrzygnięcia sprawy. Firma dostarczyła urlopówkę po czasie, a bez niej GITD oskarżyła ją o: nieokazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, danych z karty kierowcy i z tachografu cyfrowego – 500 zł za każdy dzień. WSA orzekł, że urlopówka uchyla oskarżenie o nieokazanie dokumentów. GITD obszedł się smakiem na 6750 zł.
W projekcie nowelizacji ustawy o transporcie przewidziano nowe zasady dotyczące prowadzenia kontroli w firmach transportowych. Inspektorzy będą przeprowadzać kontrole według nowych procedur, zmiany obejmą też kary za brak dokumentów.
Jeśli kierowca będzie przeszkolony, a przewoźnik przedstawi organom kontrolnym zaświadczenie z odbytego szkolenia, firma może się uwolnić od kary za źle opisane tarczki. Ale nie w każdej sytuacji. Kiedy można się w ten sposób obronić, a kiedy nic to nie da?
Podstawy prawne i problematyka kontroli przeprowadzanej przez poszczególne organy. Prawa i obowiązki organu kontrolującego oraz podmiotu kontrolowanego. Jak postępować w przypadku kontroli.
Jeżeli w wyniku kontroli funkcjonariusze znajdą wystarczające dowody pozwalające podejrzewać, że doszło do manipulacji w tachografie, będą mogli skierować pojazd do zatwierdzonego warsztatu na kontrolę. Takie zmiany planuje resort infrastruktury.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »