Szwedzki rząd zaproponował łagodniejsze podejście do przewoźników. W przypadku niektórych naruszeń związanych z czasem pracy kierowców sprawa skończy się na upomnieniu. Na takie ulgowe traktowanie będą jednak mogli liczyć sprawcy drobnych naruszeń, którzy nie byli karani w okresie czterech lat wstecz. Takie rozwiązanie ma pełnić funkcję edukacyjną. Uwaga: dotyczyć to będzie tylko kontroli przeprowadzanych przez niektóre służby!
Przeczytaj także:
Pobierz ebook:
W przypadku kontroli w siedzibie przedsiębiorcy - kontrolerzy mogą sięgnąć rok wstecz. Taki stan prawny wynika z przepisów unijnych rozporządzenia 165/2014 (UE), jak też umowy AETR. Natomiast na drodze kontrola może objąć tylko 28 dni wstecz.
Dopiero od 1 stycznia 2025 r. okres podlegający kontroli drogowej zostanie wydłużony do 56 dni. Należy też podkreślić, iż wymagania te wynikną z przepisów obowiązujących wszystkie służby kontrolne niezależnie od kraju oraz rodzaju formacji kontrolnej.
Twoja firma otrzymała właśnie zawiadomienie o kontroli Inspekcji Transportu drogowego? Czy wiesz, jak przebiega taka kontrola? Jak przygotować się do tej procedury? Jeśli firma mieści się w kilku lokalizacjach, czy inspektorzy mogą jechać w różne miejsca? Czy kontrolowane są także pojazdy czy tylko dokumenty? Jakie kary może nałożyć inspektor? Jak odwołać się od decyzji wojewódzkiego inspektoratu transportu drogowego w sprawie nałożenia kary? Czy warto złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego?
Jedną ze zmian wprowadzonych przez pakiet mobilności jest możliwość kontaktowania się kierowcy podczas kontroli drogowej z firmą i zarządzającym transportem (lub inną osobą odpowiedzialną). Nowe uprawnienie ma spowodować, żeby w trakcie kontroli zebrać wszystkie niezbędne dowody. Kierowca może więc poprosić o dosłanie brakujących dokumentów. Jakich?
Dotychczas kontrolerzy nie tylko nie dopuszczali takiej możliwości, a wręcz czasami nawet zabraniali kontaktu kierowcy z firmą. Wcześniej, do oceny stanu faktycznego służyły WYŁACZNIE dokumenty będące w pojeździe lub ewentualne zeznania kierowcy.
Nowy przepis umożliwia dosłanie podczas kontroli niektórych dokumentów, np. mailowo lub na telefon kierowcy. Natomiast - nie wszystkie dokumenty będą mogły zostać dosłane.
Katalog dokumentów, które muszą być w pojeździe określony jest w art. 87 ustawy o transporcie drogowym. Brak tych dokumentów nawet w sytuacji dosłania podczas kontroli - nie będzie zwalniał z odpowiedzialności firmy lub zarządzającego.
Z artykułu dowiesz się:
Jakie dokumenty firma będzie mogła dosłać kierowcy?
Jakie formularze muszą być zawsze w pojeździe?
Jakie dodatkowe uprawnienia otrzymało ITD w związku z brakiem dokumentacji w aucie?
Zakończyły się prace nad zmianami w prawie o ruchu drogowym. Przewidziano w nich ułatwienia związane z dokumentami i procedurami stosowanymi w transporcie drogowym, np. rejestracją pojazdów. Ustawa wejdzie w życie 4 grudnia 2020 r., ale od tej zasady przewidziano wiele wyjątków. Sprawdź daty.
Lawety do transportowania aut często mają z tyłu wysuwane elementy, które powodują przedłużenie pojazdu. Jak inspektor mierzy długość takiego pojazdu – razem z tym wysuwanym elementem czy bez niego?
Policja oraz ITD sprawdzi przebieg pojazdów niemal przy każdej kontroli, nawet tych na lawetach. Ale są wyjątki: pojazdy bez akumulatora, na górnym pokładzie lawety, itd. Niemniej, od 1 stycznia 2020 r. sprawdzanie liczników stanie się obowiązkową częścią niemal każdej kontroli drogowej.
Od 4 września br. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie kontroli przewozu drogowego. Jedną z głównych zmian było wprowadzenie administracyjnej odpowiedzialności zarządzającego transportem. Zmianie uległy też protokoły i wzory dokumentów.
Prawo Macrona (potocznie zwane Loi Macron) weszło w życie 1 lipca 2016 r. Od tego czasu polscy przewoźnicy muszą zapewniać kierowcom, realizującym transport na terenie Francji, minimalną lokalną stawkę godzinową. W przypadku nieprzestrzegania tych przepisów przedsiębiorcom grożą dotkliwe mandaty.
Znajomość lokalnego prawa przewozowego jest podstawą wykonania bezpiecznego transportu za granicą. W przypadku Francji, gdzie prawo transportowe i drogowe jest bardzo rygorystyczne, należy też znać uprawnienia poszczególnych służb kontrolnych.
Francuskie prawo drogowe obok niemieckiego jest jednym z najbardziej rygorystycznych w Europie. Kary finansowe są bardzo wysokie, a funkcjonariusze celni i inspektorzy - nieubłagani. Oto kilka porad, które pomogą przewoźnikom uniknąć niesłusznie wystawionego mandatu.
W trakcie realizacji zadania przewozowego kierowca został zatrzymany do kontroli drogowej przez funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego. Kontrola obejmowała także sprawdzenie czasu pracy kierowcy. W związku z tym kierowca wyjął swoją kartę kierowcy na ten czas z tachografu. Co powinien zrobić z kartą po zakończeniu kontroli?
Inspekcja Transportu Drogowego wkrótce stanie się służbą i będzie przeprowadzała kontrole 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. Także w nocy. Ukróci to nocne jazdy przeładowanych ciężarówek ze wschodu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »