Zasady odbierania odpoczynków kierowcy zostały określone w przepisach rozporządzenia 561/2006 (WE) oraz w ustawie o czasie pracy kierowców.
Odpoczynek kierowcy musi stanowić nieprzerwany okres podczas którego kierowca powinien swobodnie dysponować swoim czasem. Swobodne dysponowanie czasem oznacza, że kierowca nie może jechać pojazdem, ani też wykonywać żadnych innych prac.
Z odpoczynkiem kierowcy związana jest kolejna kwestia dotycząca zapisu aktywności kierowcy na jego karcie. Zasady obsługi tachografu, używania kart kierowców oraz zapisu aktywności wynikają głównie z przepisów rozporządzania 165/2014 (UE).
Zgodnie z aktualnymi przepisami zasadą jest rejestracja całej aktywności kierowcy na jego karcie lub wykresówce, a zapis powinien być dokonywany automatycznie przez tachograf lub w drodze tzw. wpisów manualnych (ręcznych).
Z artykułu dowiesz się:
Jak sprawdzić czy błędu nie powoduje program do analizy czasu pracy?
Jak krok po kroku zmienić ustawienia w aplikacji, żeby nie wykazywała „innej pracy”?
Włoskie przepisy krajowe zezwalają na nakładanie mandatów za nadmierną prędkość w oparciu o dane z tachografów. Jest to dodatkowo ułatwione, ponieważ na włoskich autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości dla ciężarówek do 80 km/h. Włoskie służby twierdzą, że nakładanie kar jest możliwe w dwóch sytuacjach. Jakich?
Jakie są dwie przesłanki umożliwiające ukaranie za „prędkość z tachografu”?
Gdy zdarzy się awaria tachografu, na jego naprawę mamy 7 dni. Jednak od kiedy należy liczyć ten termin? Czy inspektor może rozpoznać, że naprawdę awaria zdarzyła się wcześniej i nie została usunięta na czas?
Pakiet mobilności przewiduje wprowadzenie obowiązku używania tachografów w pojazdach o dmc powyżej 2,5 tony. Będzie on dotyczył tylko tych kierowców, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy albo kabotaż.
W ramach działalności gospodarczej firma wykonuje czynności pośrednictwa w obrocie między dającym zlecenie, a kupującym. Sprzedawane rzeczy nie stanowią własności firmy (to bardzo ważne zastrzeżenie, przekładające się bezpośrednio sytuację jako przewoźnika rzeczy sprzedanych), ale są wyłączną własnością dającego zlecenie, a firma jest uprawniona do składania oświadczeń woli w imieniu dającego zlecenie.
Pakiet mobilności wprowadził obowiązek rejestrowania wszystkich aktywności kierowcy za pomocą tachografu. W praktyce więc tam gdzie kiedyś wystawiało się urlopówkę, trzeba dokonać wpisu manualnego. Jak w praktyce dokonywać takich wpisów?
Z artykułu dowiesz się, które aktywności należy wprowadzać manualnie do tachografu oraz w jakich sytuacjach możliwe jest wystawienie tzw. urlopówki.
Czy kierowca lub właściciel pojazdu może jechać do zakładu naprawczego lub serwisu znajdującego się w odległości około 80 kilometrów, bez wkładania karty kierowcy do tachografu? Uwaga: ITD może tu stosować dwa podejścia!
Czy kierowca może jechać bez włożonej do tachografu karty kierowcy w przypadku braku legalizacji tachografu? Chodzi o sytuację gdy, np. odbiera dopiero co zakupiony pojazd i musi go sprowadzić do siedziby firmy.
Kierowca musi codziennie przy rozpoczynaniu i kończeniu pracy wpisywać do tachografu symbol kraju, w którym się znajduje. Bywa jednak, że koniec pracy nie przypada w tym samym momencie, co koniec jazdy. Czy w takiej sytuacji trzeba wpisać symbol kraju dwukrotnie?
Komisja Europejska wydała komunikat w sprawie kart do tachografów. Z powodu pandemii w poszczególnych krajach występują trudności w wydawaniu nowych kart dla kierowców. Chodzi o karty których ważność dobiega końca oraz zgubionych, skradzionych lub działających nieprawidłowo. Co należy robić, gdy karta wkrótce utraci ważność?
Podczas kolejnego posiedzenie Forum do spraw tachografów, zaprezentowano między innymi nowy model tachografu inteligentnego oraz omówiono najważniejsze kwestie dotyczące obecnych jak i planowanych rozwiązań. W spotkaniu uczestniczyli urzędnicy Komisji Europejskiej, delegacje państw członkowskich i stowarzyszeń przewoźników oraz producenci tachografów i oprogramowania do analizy danych cyfrowych.
Tachograf, mimo że cyfrowy, nie obejdzie się bez wpisów manualnych. Jest szereg sytuacji, które wymagają wprowadzenia danych ręcznie. Po co? Na przykład, by podczas kontroli nie było tak zwanych pustych okresów. Dlaczego? Bo według prawa każda czynność kierowcy zawodowego powinna by odnotowana.
Od soboty 15 czerwca br. nowe ciężarówki mogą być wyposażone tylko w tzw. inteligentne tachografy. Uwaga: brak takiego wyposażenia w nowych samochodach traktowany jest jako najpoważniejsze naruszenie. Nowe tachografy obowiązują tylko na terenie Unii Europejskiej.
PWPW rozpoczęła wydawanie karty warsztatowych do tzw. inteligentnych tachografów. Od 15 czerwca wszystkie nowe pojazdy muszą być wyposażone w tachografy cyfrowe II generacji. Ich najważniejszą funkcją jest możliwość zdalnej kontroli poprawności jego działania. ITD nie będzie musiało już zatrzymywać auta, żeby sprawdzić czy urządzenie zakłócające pracę tachografu.
Firmy transportowe często nie dysponują oprogramowaniem do odczytu danych z karty kierowcy. Jak w takiej sytuacji zweryfikować czy nie doszło do przekroczenia czasu pracy? Nawet jeden drobny błąd kierowcy lub rozliczającego czas pracy, naraża firmę na kary finansowe, a nawet ryzyko utraty dobrej reputacji. Jak więc w łatwy sposób sprawdzić poprawność zapisów czasu pracy swoich kierowców przed kontrolą ITD? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »