Wyjęcie karty kierowcy podczas odpoczynku nie jest traktowane jako przerwanie odpoczynku dziennego lub tygodniowego. Natomiast w pewnych wyjątkowych okolicznościach może faktycznie dojść do jego przerwania zarejestrowaniem tzw. innej pracy. Wskazana nieprawidłowość może wynikać z ustawień konfiguracyjnych programu do analizy czasu pracy kierowcy. I od tego ostatniego elementu należy zacząć rozwiązanie tego problemu.
Zasady odbierania odpoczynków kierowcy zostały określone w przepisach rozporządzenia 561/2006 (WE) oraz w ustawie o czasie pracy kierowców.
Odpoczynek kierowcy musi stanowić nieprzerwany okres podczas którego kierowca powinien swobodnie dysponować swoim czasem. Swobodne dysponowanie czasem oznacza, że kierowca nie może jechać pojazdem, ani też wykonywać żadnych innych prac.
Z odpoczynkiem kierowcy związana jest kolejna kwestia dotycząca zapisu aktywności kierowcy na jego karcie. Zasady obsługi tachografu, używania kart kierowców oraz zapisu aktywności wynikają głównie z przepisów rozporządzania 165/2014 (UE).
Zgodnie z aktualnymi przepisami zasadą jest rejestracja całej aktywności kierowcy na jego karcie lub wykresówce, a zapis powinien być dokonywany automatycznie przez tachograf lub w drodze tzw. wpisów manualnych (ręcznych).
Z artykułu dowiesz się:
Jak sprawdzić czy błędu nie powoduje program do analizy czasu pracy?
Jak krok po kroku zmienić ustawienia w aplikacji, żeby nie wykazywała „innej pracy”?
Odpoczynek musi być zarejestrowany za pomocą piktogramu „łóżko” i może być odnotowany zarówno w sposób automatyczny lub ręczny.
Odpoczynek nie może być przerwany innymi aktywnościami kierowcy. Z punktu widzenia przepisów mówiących o użytkowaniu tachografów i kart kierowców samo włożenie lub wyjęcie karty „na odpoczynku” - nie powoduje jego przerwania.
Natomiast może dojść do przerwania odpoczynku w sytuacji zarejestrowania przez kierowcę podczas tej czynności np. co najmniej jednej minuty „innej pracy”.
Zarejestrowanie na tachografie „innej pracy” stanowi już przerwanie odpoczynku i może mieć wpływ przy analizę prawidłowości wykorzystywania odpoczynków.
Należy zaznaczyć, że z zasady działanie kierowcy może być prawidłowe, ponieważ w sytuacji oddalenia się od pojazdu i braku możliwości korzystania z tachografu kierowca ma prawo wyjęcia karty z tachografu. Następnie ma też obowiązek zarejestrowania w trybie wpisu manualnego swojej aktywności przy kolejnym włożeniu karty do tachografu.
Dlatego należy przeanalizować dokładnie zapis na karcie kierowcy oraz porównać go z zapisem tachografu.
Natomiast samo wyjęcie lub włożenie karty do tachografu nie przerywa odpoczynku kierowcy.
Jeżeli mamy taką sytuację, to w programie do analizy czasu pracy kierowców, należy zrobić symulację i sprawdzić czy naruszenie faktycznie występuje lub czy jest to tylko wskazanie programu.
Pamiętajmy, że aplikacja jest narzędziem pomocniczym do analizy i służy tylko pomocniczo w pewnych kwestiach - natomiast decydującym faktem o naruszeniu lub jego braku jest wydruk z tachografu.
Należy wykonać raport z programu i porównać go z wydrukiem z tachografu. W takiej sytuacji może się okazać, że zarówno program, jak i wydruk - wskazują naruszenie w postaci przerwania odpoczynku. Oznacza to konieczność przeszkolenia kierowcy w zakresie prawidłowej obsługi tachografu oraz w zakresie norm czasu pracy.
Natomiast może okazać się, że program pokaże naruszenie (przerwanie odpoczynku), ale na wydruku takiego naruszania nie będzie.
Przeczytaj także:
Do czego służy karta przedsiębiorstwa?
Oczywiście analiza wydruku nie jest łatwa i może stanowić spory problem. Wyjściem z sytuacji jest albo zgłoszenie się do specjalistów o pomoc, albo wykonanie pewnej symulacji.
Symulacja zmiany ustawień
Podsumowując - najprawdopodobniej nie dochodzi w przedstawionej sytuacji do naruszenia przepisów. Samo włożenie i wyjęcie karty z tachografu nie stanowi przerwania odpoczynku. Kierowca podczas opuszczenia pojazdu ma przecież prawo do wyjęcia karty z tachografu, a następnie ręcznego dokonania wpisu aktywności niezarejestrowanych przez tachograf.
Przepisy o oddaleniu się kierowcy
a) jeśli pojazd wyposażony jest w tachograf analogowy – wprowadza się na wykresówkę ręcznie, w drodze automatycznej rejestracji lub innym sposobem, czytelnie i nie brudząc wykresówki; lub
b) jeśli pojazd wyposażony jest w tachograf cyfrowy – wprowadza się na kartę kierowcy przy użyciu urządzenia do manualnego wprowadzania danych, w jakie wyposażony jest tachograf.
Państwa członkowskie nie nakładają na kierowców obowiązku przedkładania formularzy potwierdzających ich czynności w trakcie oddalenia się od pojazdu.
Art. 4 lit. f WE 561/2006: „dzienny okres odpoczynku” oznacza dzienny okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny dzienny okres odpoczynku” lub „skrócony dzienny okres odpoczynku”
Przeważnie w takiej sytuacji naruszenia generowane przez aplikację wynikają z jej nieprawidłowych ustawień, które należy zweryfikować w pierwszej kolejności.
Gdyby jednak okazało się, że naruszenie faktycznie występuje, to wtedy firma zobowiązana jest do zdyscyplinowania kierowcy w zakresie przestrzegania norm czasu pracy. W grę wchodzi zarówno doszkolenie go, jak też różnego rodzaju działania dyscyplinujące, które zależą od formy współpracy z kierowcą.
Jeżeli kierowca jest zatrudniony na umowę o pracę to można sięgnąć po środki określone w Kodeksie pracy. Jeśli natomiast pracuje na umowę zlecenie lub jest na tzw. samozatrudnieniu - to trzeba stosować wyłącznie środki dyscyplinujące wskazane w danej umowie wiążącej kierowcę z firmą.
Szybko przygotuj i wypełnij bezpłatnie każdy dokument, jakiego potrzebujesz: od dokumentacji ZUS, po umowy pracownicze, od PIT- ów po dokumenty transportowe. Wyszukujesz dokument, widzisz wzór, jak go wypełnić, edytujesz, drukujesz, gotowe. Jeszcze nigdy sporządzanie dokumentów nie było tak proste. Zobacz i przekonaj się sam!
Teraz już bez trudu śledzisz zmiany prawne i wydarzenia ważne dla branży, aby wiedzieć o każdej ważnej zmianie przepisów lub rozporządzeniu.
Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: