x
Wyszukaj na stronie:
Załóż konto testowe »
Zaloguj się
Uzyskaj dostęp
Zaloguj się
x
Aktualności
Czas pracy kierowców
Czas jazdy
Przerwy kierowcy
Odpoczynki kierowcy
Inna praca kierowcy
Dyżury kierowcy
Załoga kilkuosobowa
Tachografy
Gdzie zaliczyć ten okres?
Czy muszę przestrzegać czasu pracy kierowców?
Dokumentacja
List przewozowy
Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu
Wykresówki i dane z kart do tachografu
Licencja transportowa, zaświadczenie npw
Umowy z kierowcami
Ewidencja czasu pracy kierowców
Jakie dokumenty mam okazać do kontroli?
Zaświadczenie o niekaralności
Certyfikaty kompetencji zawodowych
Regulaminy i inne dokumenty firmowe
Oświadczenie o dodatkowym zatrudnieniu
Zezwolenia na przewozy szczególne
Kadry
Akta osobowe
Zatrudnianie i zwalnianie kierowców
Wynagrodzenia
Rozliczanie czasu pracy kierowców
Delegowanie, podróże, diety i ryczałty
Kontrole i kary PIP
Systemy i harmonogramy czasu pracy
Urlopy, zwolnienia, dni wolne
Kontrole ITD
Przebieg kontroli
Kary i odwołania
Przewozy na potrzeby własne
Pojazdy i ładunki
Kabotaż, cross-trade
Problemy z ładunkami
Transport busami do 3.5 tony
Zarządzanie
Polski Ład dla transportu
Logistyka i łańcuch dostaw
ABC jak założyć firmę transportową
Zarządzanie firmą
Problemy z klientami
Prawo dla kierowcy
x
Wyszukaj na stronie:
Załóż konto testowe »
Zaloguj się
Uzyskaj dostęp
Zaloguj się
x
Aktualności
Czas pracy kierowców
Czas jazdy
Przerwy kierowcy
Odpoczynki kierowcy
Inna praca kierowcy
Dyżury kierowcy
Załoga kilkuosobowa
Tachografy
Gdzie zaliczyć ten okres?
Czy muszę przestrzegać czasu pracy kierowców?
Dokumentacja
List przewozowy
Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu
Wykresówki i dane z kart do tachografu
Licencja transportowa, zaświadczenie npw
Umowy z kierowcami
Ewidencja czasu pracy kierowców
Jakie dokumenty mam okazać do kontroli?
Zaświadczenie o niekaralności
Certyfikaty kompetencji zawodowych
Regulaminy i inne dokumenty firmowe
Oświadczenie o dodatkowym zatrudnieniu
Zezwolenia na przewozy szczególne
Kadry
Akta osobowe
Zatrudnianie i zwalnianie kierowców
Wynagrodzenia
Rozliczanie czasu pracy kierowców
Delegowanie, podróże, diety i ryczałty
Kontrole i kary PIP
Systemy i harmonogramy czasu pracy
Urlopy, zwolnienia, dni wolne
Kontrole ITD
Przebieg kontroli
Kary i odwołania
Przewozy na potrzeby własne
Pojazdy i ładunki
Kabotaż, cross-trade
Problemy z ładunkami
Transport busami do 3.5 tony
Zarządzanie
Polski Ład dla transportu
Logistyka i łańcuch dostaw
ABC jak założyć firmę transportową
Zarządzanie firmą
Problemy z klientami
Prawo dla kierowcy
x
Aktualności
Czas pracy kierowców
Czas jazdy
Przerwy kierowcy
Odpoczynki kierowcy
Inna praca kierowcy
Dyżury kierowcy
Załoga kilkuosobowa
Tachografy
Gdzie zaliczyć ten okres?
Czy muszę przestrzegać czasu pracy kierowców?
Dokumentacja
List przewozowy
Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu
Wykresówki i dane z kart do tachografu
Licencja transportowa, zaświadczenie npw
Umowy z kierowcami
Ewidencja czasu pracy kierowców
Jakie dokumenty mam okazać do kontroli?
Zaświadczenie o niekaralności
Certyfikaty kompetencji zawodowych
Regulaminy i inne dokumenty firmowe
Oświadczenie o dodatkowym zatrudnieniu
Zezwolenia na przewozy szczególne
Kadry
Akta osobowe
Zatrudnianie i zwalnianie kierowców
Wynagrodzenia
Rozliczanie czasu pracy kierowców
Delegowanie, podróże, diety i ryczałty
Kontrole i kary PIP
Systemy i harmonogramy czasu pracy
Urlopy, zwolnienia, dni wolne
Kontrole ITD
Przebieg kontroli
Kary i odwołania
Przewozy na potrzeby własne
Pojazdy i ładunki
Kabotaż, cross-trade
Problemy z ładunkami
Transport busami do 3.5 tony
Zarządzanie
Polski Ład dla transportu
Logistyka i łańcuch dostaw
ABC jak założyć firmę transportową
Zarządzanie firmą
Problemy z klientami
Prawo dla kierowcy
x
Wyszukaj na stronie:
Uzyskaj dostęp
Załóż konto testowe »
Zaloguj się
x
Aktualności
Przewozy na potrzeby własne
Dokumentacja
List przewozowy
Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu
Wykresówki i dane z kart do tachografu
Licencja transportowa, zaświadczenie npw
Umowy z kierowcami
Ewidencja czasu pracy kierowców
Jakie dokumenty mam okazać do kontroli?
Zaświadczenie o niekaralności
Certyfikaty kompetencji zawodowych
Regulaminy i inne dokumenty firmowe
Oświadczenie o dodatkowym zatrudnieniu
Zezwolenia na przewozy szczególne
Pojazdy i ładunki
Kabotaż, cross-trade
Problemy z ładunkami
Transport busami do 3.5 tony
Kontrole ITD
Przebieg kontroli
Kary i odwołania
Czas pracy kierowców
Czas jazdy
Przerwy kierowcy
Odpoczynki kierowcy
Inna praca kierowcy
Dyżury kierowcy
Załoga kilkuosobowa
Tachografy
Gdzie zaliczyć ten okres?
Czy muszę przestrzegać czasu pracy kierowców?
Kadry
Akta osobowe
Zatrudnianie i zwalnianie kierowców
Wynagrodzenia
Rozliczanie czasu pracy kierowców
Delegowanie, podróże, diety i ryczałty
Kontrole i kary PIP
Systemy i harmonogramy czasu pracy
Urlopy, zwolnienia, dni wolne
Zarządzanie
Polski Ład dla transportu
Logistyka i łańcuch dostaw
ABC jak założyć firmę transportową
Zarządzanie firmą
Problemy z klientami
Prawo dla kierowcy
Narzędzia:
Przydatne narzędzia
Procedury
Wzory dokumentów
Akty prawne
Podcasty i wideo
E-biblioteka
Informator transportowca
Odwołania od kar ITD
Zadaj pytanie
Zwiń
Filtruj treść
Rodzaj przewozu
Transport rzeczy
Transport osób
Przewóz na potrzeby własne
ADR
Odpady
Kraj
Polska
Niemcy
Francja
Wielka Brytania
Austria
Inne
Typ pojazdu
Ciężarówki po wyżej 3,5 t
Bus towarowy do 3,5 t
Autobus powyżej 9 miejsc z kierowcą
Bus do 9 miejsc z kierowcą
Pojazd specjalny
Filtruj
Strona główna
Słowa kluczowe
czas pracy kierowcy
czas pracy kierowcy
Zaświadczenie o działalności
Pytanie:
Czy poniższe usprawiedliwione nieobecności kierowcy w pracy z racji tej, że nie są to urlopy wypoczynkowe ani zwolnienia lekarskie należy na zaświadczeniu o działalności zaznaczać jako „miał czas wolny lub odpoczywał”?
Urlop okolicznościowy,
Urlop bezpłatny,
Urlop ojcowski (zasiłek macierzyński),
Zasiłek opiekuńczy na członka rodziny,
Urlop wychowawczy,
Urlop inny (np. krwiodawca).
Karol Lankamer
18 czerwca 2013 r.
Regulaminy i inne dokumenty firmowe
Jakie dokumenty musi okazywać kierowca w przewozach osób w trakcie kontroli drogowej?
Pytanie:
Jakie dokumenty związane z czasem pracy kierowców musi mieć przy sobie kierowca, który raz wykonuje przewozy regularne, raz okazjonalne?
Łukasz Prasołek
16 lipca 2012 r.
Jakie dokumenty mam okazać do kontroli?
Wynagrodzenie dla kierowcy pracującego w nocy ponad 10 godzin
Pytanie:
Czy kierowcy, który pracuje w porze nocnej ponad 10 godzin, należy się wynagrodzenie i dodatek za nadgodziny wynikające z przekroczenia limitów określonych w przepisach? Jestem zatrudniony w trybie zadaniowym, ale pracodawca narzuca mi z góry dzień i godzinę rozładunku/załadunku. Przez to czasem naruszam art. 21 ustawy o czasie pracy kierowców, czyli pracuję ponad 10 godzin w dobie, mimo że część tej pracy to praca w porze nocnej (spóźnienie się na rozładunek grozi konsekwencjami finansowymi ze strony pracodawcy).
Joanna Kaleta
24 maja 2012 r.
Wynagrodzenia
Archiwalny
Kierowca zleceniobiorca - czy podlega normom czasu pracy kierowców
Pytanie:
Czy kierowcę - zleceniobiorcę obowiązują przepisy dotyczące czasu pracy kierowców? Na jednym z portali znalazłem odpowiedź na tak postawione pytanie, którą może zacytuję tutaj: „Jakie prawa i obowiązki ma kierowca - zleceniobiorca? Czy można zatrudnić kierowcę ciężarówki na umowę zlecenia? Czy obowiązują go przepisy dotyczące czasu pracy? Jakie będzie miał z tego tytułu prawa? Jakie składki należy za niego płacić?
Prawo nie zabrania zatrudnić kierowcy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Kierowcy zatrudnionemu na umowę zlecenie przysługują jedynie uprawnienia wynikające z tej umowy. Dotyczy to także czasu pracy. Strony zlecenia same kształtują czas pracy i wszelkie dodatkowe prawa wynikające z tego rodzaju umowy. Jako strony umowy - zleceniodawca i zleceniobiorca - będą podlegali wyłącznie przepisom Kodeksu cywilnego. Do kierowców prowadzących pojazdy na podstawie umów cywilnoprawnych nie stosuje się ani rozporządzenia WE nr 3820/85, ani ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. nr 92, poz. 879 ze zm.). Kierowcy ci są niejako w najgorszej sytuacji, dlatego też swoje prawa muszą zagwarantować sobie łączącą między stronami umową. Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 o czasie pracy kierowców dotyczyła wszystkich, natomiast ustawa z 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców dotyczy kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Zatem 60 godzin jazdy to maksymalny czas kierowców etatowych. Przekroczenie tego limitu będzie skutkowało karą grzywny. Należy jednak podkreślić, że limit ten nie dotyczy osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnych. Oznacza to, że mogą one po odbyciu 60-godzinnej jazdy wykonywać inne zlecone zadania związane z prowadzeniem pojazdu.
Podstawa prawna: Ustawa - Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.)”.
Czy to właściwa interpretacja tego przepisu? Proszę o fachową pomoc.
Łukasz Prasołek
18 sierpnia 2011 r.
Czy muszę przestrzegać czasu pracy kierowców?
Archiwalny
Kierowca, który nie przestrzega harmonogramu ani doby pracowniczej
Pytanie:
Prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie budownictwa (wznoszenie budynków). Zatrudniamy na podstawie umowy o pracę kierowcę samochodu ciężarowego o DMC powyżej 3,5 t do wykonywania
przewozów na potrzeby własne
przedsiębiorstwa (dowożenie materiałów budowlanych na prowadzone budowy).
Kierowca ma możliwość pracy do 12 godzin na dobę, jest zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy, w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym.
Tworzymy
harmonogram czasu pracy
, jednak kierowca nie trzyma się tego rozkładu. Twierdzi, że będzie wyjeżdżał z materiałem w terminach najbardziej dogodnych dla niego, np. harmonogram wskazuje godziny dzienne, a on wyjeżdża w nocy, gdyż tak jest mu wygodniej. Mówi, że tworzenie harmonogramu dla niego jest bezsensowne, ponieważ nie można przewidzieć, kiedy będzie trzeba wyjechać i dokąd. Jak dział kadr może zabezpieczyć się przed prawnymi konsekwencjami jego zachowania? Właściciel firmy nie chce go zwolnić, ponieważ pracownik ten jest jedynym kierowcą w przedsiębiorstwie.
Kierowca nie zachowuje również przepisów o dobie pracowniczej i wyrusza w trasę przed upływem 24 godzin od momentu, gdy rozpoczął pracę. Argumentuje to tym, że, zgodnie z przepisami, ma możliwość skrócenia dziennego okresu odpoczynku do co najmniej 9 godzin (trzy skrócone odpoczynki pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi). Jak to się ma do ustawy o czasie pracy kierowców, zgodnie z którą w danej dobie pracowniczej kierowca nie może rozpocząć pracy wcześniej niż po upływie 24 godzin od momentu poprzedniego rozpoczęcia pracy?
Łukasz Prasołek
25 lipca 2011 r.
Czy muszę przestrzegać czasu pracy kierowców?
Czy zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu może zastąpić wniosek urlopowy?
Pytanie:
Czy formularz
zaświadczenia Komisji Europejskiej
z 14 grudnia 2009 r. z zaznaczonym na nim urlopem wypoczynkowym (poz. 15) oraz podpisami kierowcy i wystawiającego może być traktowany jako
wniosek urlopowy kierowcy
? W naszej firmie nie były wystawiane wnioski o urlop, czy to jest obowiązkiem?
Karol Lankamer
22 lipca 2011 r.
Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu
Odpoczynek dzienny kierowcy, który jeździ i sam, i w załodze
Pytanie:
Mój kierowca jeździ raz sam, raz w załodze.
Odpoczynek dzienny
w załodze może wynosić 9 godzin. Odpoczynek skrócony pojedynczego kierowcy też 9 godzin, ale tylko 3 razy w tygodniu. Czy jeśli mój kierowca 2 razy w tygodniu ma 9-godzinny odpoczynek, gdyż jedzie w załodze, a potem 3 razy znowu ma 9-godzinny odpoczynek skrócony, gdy jedzie sam, to z punktu widzenia
ITD
wszystko jest w porządku?
Piotr Kowalski
16 czerwca 2011 r.
Czas jazdy
Archiwalny
Prywatne przejazdy pojazdem firmowym - czas jazdy kierowcy, dokumenty i tachograf
Pytanie:
Prowadzę firmę transportową i mam ciężarówkę. Czasami korzysta z niej mój mąż, np. aby przywieźć żwir pod budowę domu lub przy pracach polowych (pracuje jako rolnik). Mąż nie jest wspólnikiem w mojej firmie. Jakie dokumenty powinien mieć przy sobie w takich sytuacjach? Czy jego
wykresówki
też powinnam trzymać w dokumentach?
Piotr Kowalski
9 czerwca 2011 r.
Czy muszę przestrzegać czasu pracy kierowców?
Czas pracy kierowców i dokumenty przy transporcie żywności
Pytanie:
Wykonuję usługi transportowe -
transport żywności
(artykułów spożywczych) w Warszawie i okolicach. Jakie dokumenty i jakie reguły związane z
czasem pracy kierowców
mnie obowiązują, w przypadku gdy przewożę taki towar na krótkich trasach - do 50 km?
Piotr Kowalski
5 maja 2011 r.
Czas jazdy
Przewóz na potrzeby własne lawetą - tachograf i czas pracy kierowcy
Pytanie:
Firma, której jestem współwłaścicielem, zajmuje się wynajmem i naprawą wózków widłowych. Wynajęte wózki widłowe dostarczamy do klienta i odbieramy własnym transportem - lawetą, czyli samochodem ciężarowym, przystosowanym do przewozu pojazdów. DMC naszej lawety wynosi 4790 kg. Własnym transportem odbieramy od klientów również wózki do naprawy i odwozimy je po naprawie. Nie zatrudniamy kierowcy, przewozy wykonuję osobiście. Teren naszego działania to Warszawa i miejscowości podmiejskie (do 50 km od siedziby firmy). Posiadam zaświadczenie o wykonywaniu
przewozów na potrzeby własne
. Proszę o informację, czy muszę mieć sprawny
tachograf
i rejestrować
czas pracy
oraz jakie dokumenty powinienem posiadać podczas przewozów. Mam prawo jazdy kat. A, CE i DE wydane w 1977 r.
Piotr Kowalski
21 kwietnia 2011 r.
Przewozy na potrzeby własne
Czas pracy kierowcy - dzielenie odpoczynku tygodniowego
Pytanie:
Mam pytanie w związku z
czasem pracy kierowcy
. Czy
tygodniowy okres odpoczynku
, tj. co najmniej 45 godzin, można dzielić? Czy wolno np. odebrać 24 godziny w ciągu tygodnia i 21 godzin odpoczynku pod koniec tygodnia pracy kierowcy?
Piotr Kowalski
17 marca 2011 r.
Odpoczynki kierowcy
Archiwalny
Praca kierowcy w niedzielę - czy możliwa po 5 dniach pracy w tygodniu
Pytanie:
Czy mogę pracować w niedzielę lub sobotę przy założeniu, że pracowałem od poniedziałku do piątku po ok. 11 godzin dziennie, wliczając w to nie więcej niż 6 godzin jazdy i ok. 2 godzin gotowości do pracy?
Karolina Płaczek
22 października 2010 r.
Rozliczanie czasu pracy kierowców
Archiwalny
Czas pracy kierowcy w okresie 3-tygodniowym - jak rozliczać
Pytanie:
Po przerwie urlopowej trwającej 30 dni rozpocząłem pracę - kierowanie pojazdem. Mój czas pracy wyglądał następująco:
czwartek - ogólny czas jazdy i pracy łącznie 8 godzin, przerwa dzienna 9 godzin,
piątek - łączny czas pracy 8 godzin, przerwa dzienna 11 godzin,
sobota - 3 godziny jazdy, po czym od godziny 10.00 do poniedziałku do godziny 10.00 przerwa weekendowa.
Następnie od poniedziałku, od godziny 10.00, do soboty, do godziny 16.00, z zachowaniem odpowiednich przerw i odpoczynków dziennych, wypracowałem 56 godzin (w tym czas jazdy i inna praca). Ile godzin mogę wypracować przez całe 3 tygodnie? Czy nadgodziny z drugiego tygodnia, tj. 11 godzin (56 godzin - 45 godzin), mogę zaliczyć do pierwszego tygodnia, czy muszę je zrekompensować krótszym prowadzeniem pojazdu w trzecim tygodniu? Mam tachograf cyfrowy i kartę kierowcy.
Karolina Płaczek
15 października 2010 r.
Rozliczanie czasu pracy kierowców
Rekompensata za skrócenie odpoczynku tygodniowego
Pytanie:
Gdy skracam odpoczynek tygodniowy z 45 do 24 godzin, muszę go zrekompensować przed upływem 3. tygodnia po skorzystaniu z tego odpoczynku. Czy to znaczy, że oprócz spełnienia bieżących warunków odnośnie do przerw dziennych i tygodniowych (przed upływem 3. tygodnia po wykorzystaniu skróconego 24-godzinnego odpoczynku tygodniowego) należy odbyć dodatkowo odpoczynek 21-godzinny? O 21 godzin został skrócony odpoczynek - zamiast 45 godzin kierowca odpoczywał 24 godziny. Czy rekompensowana liczba godzin musi wynieść minimum 21 godzin? Czy ta rekompensata może zostać wykorzystana w jakikolwiek dzień tygodnia? Czy do odpoczynku dziennego 11-godzinnego można dołączyć zaległą rekompensatę ze skróconego odpoczynku tygodniowego, a więc 11 godzin + 21 godzin = 32 godziny? Czy też zaległa rekompensata musi być wykorzystana przy okazji odbywania kolejnego odpoczynku tygodniowego (45-godzinnego), a więc w wymiarze 45 godzin + 21 zaległych?
Piotr Kowalski
7 września 2010 r.
Wynagrodzenia
Archiwalny
Ciężarówka należąca do rolnika a ustawa o transporcie
Pytanie:
Czy rolnik posiadający dużą ciężarówkę podlega pod ustawę o transporcie drogowym? Czy musi mieć w pojeździe zainstalowany tachograf? Czy ma obowiązek go używać? Jakie dokumenty są wymagane podczas przewozu? Chodzi o osobę, która przewozi tylko własne produkty rolne, ale chce tym samochodem przywieźć sobie też węgiel z odległego Śląska.
Władysław Kwiatkowski
14 lipca 2010 r.
Czy muszę przestrzegać czasu pracy kierowców?
« pierwsza
«
1
2
3
»
ostatnia »
5439
2962
5721
3024
3711
3034
3691
3710
3391
3127
3758
3607
3606
3649
3707
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
Nagrody i wyróżnienia
Sprawdź inne nasze serwisy:
firmatransportowa.wip.pl
»
czaspracykierowcow.wip.pl
»
zarzadzajacytransportem.wip.pl
»
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Sprawdź szczegóły »
x