Przewoźników realizujących przewóz żywności oraz produktów roślinnych i zwierzęcych do Wielkiej Brytanii czekają od 30 kwietnia 2024 r, kolejne zmiany. Kontrola z docelowych miejsc przeznaczenia, przeniesiona zostanie do punktów kontroli granicznej. Sprawdź szczegóły.
Przeczytaj także:
Przewoźnicy zajmujący się transportem schłodzonych mięs mielonych i przetworów mięsnych do Wielkiej Brytanii muszą przygotować się na zmianę przepisów i spełnienie dodatkowych wymogów. Zaczną one obowiązywać od końca stycznia 2024 r.
Trzy terminy wejścia w życie nowych zasad eksportu towarów do UK
Brytyjczycy przedstawili roboczą wersję projektu dotyczącego nowego modelu kontroli granicznych. Niektóre jego zasady mają obowiązywać od października 2023 r. Model ten ma mieć zastosowanie do importu ze wszystkich krajów do Wielkiej Brytanii.
Zgodnie z zapowiedziami z końcem marca 2023 r. przestaje obowiązywać okres przejściowy, w którym przewoźnicy nie otrzymują kary za naruszenie nowych przepisów. Te nowe przepisy to zakazy: wykonywania kabotaży wjeżdżając na pusto np. z Irlandii, operacji intermodalnych oraz transportów z UK do krajów trzecich. Przepisy te weszły w życie już kilka miesięcy temu, ale do tej pory za ich naruszenie służby kontrolne stosowały jedynie pouczenie. Od 1 kwietnia br. za naruszenie przepisów nakładane będą kary pieniężne!
Od 1 stycznia 2023 r. w Wielkiej Brytanii nastąpiła zmiana trzech kluczowych kwestii w dostępie do wewnętrznego rynku transportowego dla przewoźników z UE. Przewoźnicy z polski nie mogą wykonywać: kabotaży wjeżdżając na pusto np. z Irlandii, operacji intermodalnych oraz transportów z UK do krajów trzecich. Uwaga: do 31 marca br. DVSA nie będzie nakładać kar za naruszenie nowych przepisów - kierowca otrzyma tylko pouczenie!
Wielka Brytania kolejny raz przesuwa termin wprowadzenia kontroli granicznych. To już czwarte przeniesienie terminu wprowadzenia kontroli świeżej żywności na granicy Wielkiej Brytanii. Kontrole miały rozpocząć się od lipca br., jednak termin ten przesunięto na koniec 2023 r.
Od 1 stycznia 2022 r. w Wielkiej Brytanii zaczną obowiązywać nowe przepisy celne, związane z brexitem. Wszystkie kontrole, przewożone przez granicę, będą podlegać kontroli celnej. Bez numeru GMR kierowca nie zostanie wpuszczony.
Przypominamy: od jutra podróżowanie do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej będzie możliwe jedynie przy pomocy paszportu. Od tego dnia obywatele UE, EOG oraz Szwajcarii nie będą mogli już przekroczyć brytyjskiej granicy na podstawie krajowego dowodu osobistego. Dotyczy to również kierowców zawodowych.
Od 12 lipca do 8 sierpnia br. w Wielkiej Brytanii będą obowiązywały wydłużone normy czasu jazdy kierowców. Ma to być recepta na braki kadrowe w transporcie spowodowane odpływem kierowców m.in. z Polski i Rumunii. Kierowcy mogą prowadzić do 11 godzin dziennie, a w ciągu dwóch tygodni mogą prowadzić nie 90, a 99 godzin.
Kierowcy samochodów ciężarowych mogą zwiększyć swoje dzienne limity jazdy z 9 do 10 godzin lub zmienić tygodniowy schemat odpoczynku przez 4 tygodnie od poniedziałku 12 lipca do 8 sierpnia.
Z artykułu dowiesz się o konsekwencjach wydłużenia czasu pracy kierowców w Wielkiej Brytanii.
Od 1 października 2021 r. polski dowód osobisty nie wystarczy, żeby kierowca mógł przekroczyć granicę między UE a Wielką Brytanią. Jeśli ktoś nie ma takiego paszportu, to ostatni dzwonek, żeby złożyć wniosek. Brexit spowodował już spadek polskiego eksportu do WB o 16 proc., a importu o prawie jedną trzecią. Uwaga na kolejki chętnych do wyrobienia paszportów!
Jeśli więc kierowca zamierza wykonywać takie przewozy, a nie ma paszportu, powinien jak najszybciej złożyć wniosek o jego wydanie. Czasu nie pozostało wiele. Co prawda wyrobienie paszportu trwa do 30 dni, ale może się okazać, że na wizytę konieczną do złożenia wniosku też trzeba będzie poczekać.
Z artykułu dowiesz się, czy dla kierowców zawodowych przewidziano jakiś wyjątek w zakresie posiadania paszportu jadąc do Wielkiej Brytanii po 1 października 2021 r.
Wielka Brytania przesunie kolejne etapy wdrażania kontroli celnych na granicy z UE. Dotyczy to np. produktów rolno-spożywczych, które pierwotnie już od 1 kwietnia 2021 r. miały wymagać uprzedniego zgłoszenia i odpowiedniej dokumentacji zdrowotnej. Sprawdź nowy harmonogram.
Certyfikaty kompetencji zawodowych wydane osobom zarządzającym transportem przez Wielką Brytanię przed opuszczeniem Unii Europejskiej zachowują nadal swoją ważność i są traktowane jak dokumenty wydane w państwie członkowskim UE. Tak wynika z odpowiedzi ministra infrastruktury, udzielonej organizacji Transport Logistyka Polska.
Jaką stawkę VAT zastosować do usługi transportowej w ruchu do Wielkiej Brytanii? Usługę wykonujemy dla polskiego kontrahenta, ale transport odbywa się na trasie załadunek Polska - rozładunek Wielka Brytania lub załadunek Wielka Brytania - rozładunek Polska. Czy w związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z UE powinniśmy od takich przewozów na rzecz polskich kontrahentów wykonywać ze stawką 0%?
Jak po brexicie wystawić faktury za usługi transportowe dla firmy z Wielkiej Brytanii? Czy to będzie eksport usług transportowych?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »