Gdy kierowca spóźni dowiezienie towaru na miejsce, spedytor z reguły ma prawo obniżyć fakturę za fracht. Jednak nie w każdej sytuacji, więc zawsze należy sprawdzić, czy nie zachodzi jedna z okoliczności, które to uniemożliwiają.
1. Brak winy przewoźnika
W przewozach krajowych przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności za opóźnienie w przewozie przesyłki, gdy powstało z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, niewywołanych winą przewoźnika, albo z powodu właściwości towaru lub wskutek siły wyższej.
Przeczytaj także:
Czy nieterminowe złożenie dokumentów pozwala nie płacić za fracht?
Podobnie jest to uregulowane w konwencji CMR. Przewoźnik nie musi płacić odszkodowania za opóźnienie, gdy zostało spowodowane winą osoby uprawnionej, jej zleceniem niewynikającym z winy przewoźnika, wadą własną towaru lub okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec. To przewoźnik musi udowodnić, że do takich zdarzeń doszło.
2. Kwota w umowie
Kwoty, którymi można obciążyć przewoźnika, wynikają z ogólnych warunków umowy z kontrahentem, ze zlecenia przewozowego albo z przepisów. Dlatego, gdy dojdzie do obciążenia, sprawdź, na jakiej podstawie została określona jego kwoty. Może się okazać, że ogólne warunki umowy przewidują karę umowną niższą niż szkoda, którą chce Cię obciążyć zleceniodawca.
3. Sprawdź, czy była reklamacja
Upewnij się, czy klient we właściwy sposób i we właściwym terminie złożył reklamację. Jeśli nie, to nie ma prawa Cię obciążać. Konwencja CMR wskazuje, że opóźnienie dostawy może stanowić podstawę do odszkodowania tylko wówczas, gdy zastrzeżenie zostało skierowane na piśmie w terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy. W polskim prawie przewozowym na złożenie reklamacji przewidziano dłuższy termin – aż 2 miesiące.
4. Sprawdź terminy
Upewnij się, czy fracht ma być obniżony za opóźnienie w dostarczeniu przesyłki, czy w podstawieniu pojazdu pod załadunek.
Konwencja nie znajduje zastosowania do sytuacji nieterminowego podstawienia pojazdu pod załadunek. Podobnie sprawę regulują przepisy polskiego prawa przewozowego – jeśli mimo opóźnienia w podstawieniu pojazdu przewoźnik dotrzyma terminu dostarczenia towaru na miejsce, nie poniesie konsekwencji.
Oczywiście za opóźnienie w podstawieniu pojazdu pod załadunek zlecenie przewozowe, umowa przewozowa albo ogólne warunki do tej umowy mogą przewidywać karę umowną. Wówczas przewoźnik może mieć obniżony fracht za takie zdarzenie. Jednak pamiętaj, że kary umowne są możliwe do nałożenia tylko w transporcie krajowym. Umowa CMR wymaga udowodnienia, że zleceniodawca poniósł szkodę, więc kary umowne w transporcie międzynarodowym nie mogą być stosowane.
5. Sprawdź kwotę
Prawo przewozowe stanowi, że odszkodowanie płacone przez przewoźnika z powodu zwłoki w przewozie nie może przewyższyć dwukrotności kwoty przewoźnego.
W przewozach międzynarodowych odszkodowanie nie może przewyższyć kwoty przewoźnego. Limit odpowiedzialności jest więc dwukrotnie niższy niż w przypadku prawa przewozowego. Nie daj się wykorzystywać – wielu zleceniodawców zagranicznych próbuje obciążać polskich przewoźników kwotami dużo wyższymi, uzasadniając to np. twierdzeniem, że na skutek opóźnienia w dostawie towarów trzeba było zatrzymać linię produkcyjną. Nie wolno im tego robić.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: