Polska policja opublikowała wstępne statystyki dotyczące bezpieczeństwa na polskich drogach w 2024 roku. Każdy kierowca powinien z nimi się zapoznać, by jeszcze lepiej zrozumieć to, jak zmienia się sytuacja na przestrzeni lat. W jaki sposób zmiana prawa wpłynęła na bezpieczeństwo pieszych? Ile osób zginęło na polskich drogach w 2024 roku? Tak wyglądał 2024 rok na polskich drogach.
Wstępne dane polskiej policji, opublikowane 1 stycznia 2025 roku wskazują, że na polskich drogach w 2024 roku zginęło 1881 osób. To symboliczny spadek o 0,6% względem roku poprzedzającego. Niestety, najprawdopodobniej nie wynika to z postawy kierowców, czego dowodem mogą być kolejne, tym razem niepokojące dane. W 2024 roku policja odnotowała 21528 wypadków drogowych, w których rannych zostało 24825 osób. To wzrosty o odpowiednio 2,8 i 2,9% w porównaniu do 2023 roku. Przybyło także kolizji i to aż o 6,2% - w 2024 roku było ich 388601.
Źródło: KGP
Dużo bardziej pozytywnie rysują się statystyki dotyczące liczby pijanych kierowców w Polsce. W ramach prowadzonych w minionym roku działań policjanci przeprowadzili ponad 16 milionów badań na zawartość alkoholu w organizmie. To wzrost aż o 15,8% względem 2023 roku. Skutkiem było wykrycie 91300 nietrzeźwych kierowców, co jest liczbą mniejszą o 4,5% w porównaniu do roku poprzedzającego. Przyczyniło się to także do poprawy innych kluczowych statystyk.
Statystyki policyjne za 2024 rok wskazują, że odnotowano 1201 wypadków (9,8% mniej niż w 2023 r.) spowodowanych przez kierowców przebywających pod wpływem alkoholu. Odnotowano w nich 151 ofiar śmiertelnych, czyli mniej o 28,8% niż w 2023 roku. To krzepiące dane, choć policja nadal musi prowadzić regularne kontrole i akcje profilaktyczne, by wyeliminować nietrzeźwych kierowców z dróg.
Źródło: KGP
Według najnowszych policyjnych danych w 2024 roku zatrzymano aż 26155 kierujących, którzy w obszarze zabudowanym przekroczyli prędkość o ponad 50 km/h. Nie pomogły wyższe mandaty, bowiem liczba ta stanowi wzrost aż o 10,1% względem 2023 roku.
"Dla przedziału przekroczenia prędkości od 51 do 60 km/h kwota mandatu karnego wynosi 1500 zł. Obok konsekwencji finansowych kierowca musi liczyć się z otrzymaniem punktów karnych – w tym wypadku 13 pkt. Kierowca, który przekroczył dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym o przynajmniej 51 km/h musi liczyć się z utratą prawa jazdy i jest to kara niezależna od pozostałych obciążeń. Dokument odbierany jest na okres 3 miesięczny. Jazda bez niego wiąże się z kolejnym mandatem i wydłużeniem utraty prawa jazdy za prędkość" - przypomina policja.
Wielu kierowców zastanawiało się jak kwestie pierwszeństwa na pasach wpłyną na bezpieczeństwo pieszych po zmianie przepisów. Otóż w 2024 roku liczba wypadków z udziałem pieszych spadła o 4,7% do poziomu 4719 wypadków. Śmierć w ich wyniku poniosło 419 osób, czyli mniej o 7,9% niż w 2023 roku.
O ile zatem liczba ofiar śmiertelnych w Polsce w 2024 roku spadła, podobnie jak liczba pijanych kierowców, to policyjne statystyki pokazują wyraźnie pola do poprawy. Przedstawiciele formacji mundurowej jasno określili, że w wielu obszarach potrzebna jest intensyfikacja działań. Jakich?
Sądowy zakaz prowadzenia pojazdów nadal okazuje się niespecjalnie efektywny. Tylko w 2024 roku policjanci zatrzymali 16534 osoby, które naruszyły sądowy zakaz prowadzenia pojazdów (czyn z art. 244 kk). 8281 osób nie stosowało się do decyzji właściwego organu o cofnięciu uprawnień do kierowania (czyn z art. 180a kk), a 263 kierowców zlekceważyło 3-miesięczny okres zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o wartość większą niż 50km/h na obszarze zabudowanym oraz 44 kierowców kierujących w okresie obowiązywania wydłużonego do 6 miesięcy okresu zatrzymania prawa jazdy.
Źródło: KGP
Do powyższych dochodzą kwestie związane ze statystykami kolizji i wypadków drogowych, których przybyło względem 2023 roku.
"W ramach „Krajowego Programu działań profilaktycznych na lata 2024-2026 koordynowanych przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji”, pod głównym hasłem: „Dla każdego jest miejsce na drodze” prowadzone są liczne działania informacyjno-edukacyjne skierowane do poszczególnych grup uczestników ruchu drogowego, takie jak „Bezpieczne ferie”, „Na Drodze – Patrz i Słuchaj”, „Jednośladem bezpiecznie do celu”, „Bezpieczne wakacje”, „Bezpieczna droga do szkoły”, „Świeć przykładem – Noś odblaski!”, „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”. Jednocześnie prowadzone są inne działania profilaktyczne propagujące problematykę bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak Dzień Bezpiecznego Kierowcy, Europejski Tydzień Mobilności – ROADPOL Safety Days oraz Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych" - czytamy w komunikacie prasowym policji.
Wskazano, że głównymi celami jest prowadzenie kontroli kierujących oraz działań edukacyjnych. Zapowiedziano brak taryfy ulgowej wobec nietrzeźwych i znajdujących się pod wpływem środków odurzających kierowców. Policja będzie współdziałać z organami państwowymi, samorządowymi oraz organizacjami społecznymi, aby statystyki policyjne za 2025 rok wyglądały korzystniej niż te za 2024 rok.
Źródło: Policja.pl, zdj. tyt. KPP w Cieszynie
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: