W kolejnych latach przybędzie dróg ekspresowych w Polsce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) właśnie ogłosiła przetargi na budowę 16-kilometrowego i 20-kilometrowego odcinków drogi ekspresowej S52. Przetarg GDDKiA na S52 dotyczy odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), usprawniających ruch z Krakowa do Bielska-Białej.
GDDKiA w swoich komunikatach z 13 i 20 stycznia tego roku poinformowała o ogłoszenie dwóch przetargów na budowę odcinków drogi ekspresowej S52 o długości 16 km i 20 km. Ten pierwszy połączy przyszłe węzły Bielsko Biała Hałcnów i Bulowice. Przetarg GDDKiA dotyczy przeprowadzenia prac geologicznych, przygotowania projektu budowlanego oraz uzyskania pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Kilka dni później ogłoszono analogiczny przetarg na budowę 20-kilometrowego odcinka S52 pomiędzy węzłami Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska Wschód.
Zbieranie ofert w przetargach potrwa odpowiednio do 18 lutego i 25 lutego bieżącego roku.
Polecane: Afera korupcyjna w opolskim ITD. Funkcjonariusze i właściciele firm transportowych zatrzymani
Pierwszy przetarg w sprawie odcinka ekspresówki S52 Chocznia - Kalwaria Zebrzydowska Wschód unieważniono ze względu na niewielkie zainteresowanie i wysokie oferty. Wprowadzono garść zmian po spotkaniach z geologami.
"Wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli zgłaszać swoje oferty na określone części. Teraz podzieliliśmy przetarg na cztery osobne postępowania i dziś ogłaszamy drugie z nich. Obejmuje ono najdłuższy odcinek, 1/3 z przyszłych 62,8 km Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52, uzyskanie pozwolenia na jej budowę (czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) i przygotowanie projektu wykonawczego" - przekazało GDDKiA.
Ekspresówka S52 na odcinku Chocznia - Kalwaria Zebrzydowska Wschód będzie równocześnie obwodnicą dwóch miast, południową Wadowic i północną Kalwarii Zebrzydowskiej. Dzięki niej wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z obu miast. Jaka jest jego skala? Według wyników Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021 drogą tą każdego dnia przemieszcza się nawet 20 tysięcy samochodów.
"Ekspresówka S52 zaczynać się będzie na zachód od Wadowic, w Choczni, na skrzyżowaniu z dzisiejszą DK52. Stąd pobiegnie na południe, gdzie przetnie się z drogą krajową nr 28. Tu powstanie węzeł Wadowice i tu też będzie łączyć się z przygotowywaną obwodnicą Wadowic. Następnie trasa skręci na wschód, przetnie ponownie DK52 (w miejscu węzła Jaroszowice) i dotrze do Kalwarii Zebrzydowskiej. Tu powstaną dwa węzły - Kalwaria Północ (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 953) i Kalwaria Wschód" - podaje GDDKiA.
Warto przeczytać: Zielony Ład podniesie ceny aut. PZPM apeluje o złagodzenie kar za emisję
Pierwsze postępowanie w sprawie tego odcinka unieważniono wiosną 2024 roku, a powodem było niewielkie zainteresowanie wykonawców i wysoka wartość ofert. W porównaniu z poprzednim przetargiem pojawiło się kilka istotnych różnic, które wskazuje GDDKiA w swoim komunikacie.
"Wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części. Teraz podzieliliśmy przetarg na cztery osobne postępowania i dziś ogłaszamy pierwsze z nich. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na jej budowę (czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Wykonawca przygotuje też projekt wykonawczy" - czytamy.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: