Tylko część spraw związanych z używaniem wykresówek jest szczegółowo uregulowana w przepisach. Pozostałe wymogi wynikają z interpretacji przepisów stosowanych przez ITD. Sprawdź, za co najczęściej inspektorzy nakładają kary!
Wiele firm wciąż jeszcze dysponuje starszymi pojazdami, które mają zainstalowane tachografy analogowe. Kontrolerzy natomiast wciąż wykrywają mnóstwo błędów związanych z ich używaniem.
Polecamy także:
Dlatego warto ciągle przypominać kierowcom o podstawowych zasadach korzystania z tachografów, kart kierowców i wykresówek. Za prawidłową obsługę tachografu i wykresówek odpowiada nie tylko kierowca, ale też firma i zarządzający transportem.
Oto 8 błędów, które inspektorzy najczęściej wykrywają u kierowców, używających tachografów analogowych.
Zakup wykresówek wcale nie jest taki prosty, ponieważ trzeba pamiętać, że w tachografie analogowym mogą być używane tylko te tarczki, które są przeznaczone do tego typu tachografu. Najważniejsze są dwa parametry: zakres pomiarowy prędkości oraz tzw. znak zatwierdzenia typu oznaczony symbolem e1 z odpowiednią cyfrą. Obie te informacje znajdziemy zarówno na wykresówce, jak też na tabliczce znamionowej tachografu.
Kolejną sprawą, na którą musimy zwrócić uwagę, jest rodzaj tachografu, ponieważ część z nich dodatkowo wymaga rejestracji obrotów silnika pojazdu.
Ponadto trzeba uważać, bo niektóre wykresówki nie mają na tylnej stronie rubryk do ręcznej rejestracji aktywności kierowcy. Wobec tego nie mogą być używane do ręcznej rejestracji czasu pracy kierowcy, gdy dojdzie do awarii tachografu, ani do wyrysowania odpoczynków kierowcy. Tymczasem przepisy w niektórych przypadkach dopuszczają możliwość odręcznego wyrysowania odpoczynku zamiast wystawiania urlopówki.
Dość często zdarza się, że kierowca ma przy sobie zbyt mało wykresówek – zarówno tych zarejestrowanych, jak i czystych, potrzebnych podczas kursu. Tymczasem kierowca musi podczas kontroli udokumentować swoją aktywność z dnia kontroli oraz 28 dni wstecz.
W pojeździe nie powinno być wcześniejszych wykresówek, sprzed 28 dni, oprócz, oczywiście, sytuacji gdy kierowca jest w długiej trasie. Wykresówki z dłuższego okresu mogą wzbudzić podejrzenie kontrolerów, że nadzór nad pracą kierowcy jest prowadzony nieprawidłowo.
Jeśli chodzi o to, ile czystych wykresówek powinien mieć przy sobie kierowca, to przepisy zawierają tylko ogólne wytyczne. Mówią, że kierowca powinien być wyposażony w wystarczającą liczbę wykresówek, trzeba jednak brać pod uwagę długość okresu pracy kierowcy oraz to, że każdy kierowca musi mieć swoje własne wykresówki i że może się zdarzyć sytuacja, gdy będzie trzeba wymienić wykresówki, które zostały zniszczone lub zatrzymane przez kontrolerów. W związku z tym zupełnie inną liczbę wykresówek musi mieć kierowca codzienne powracający do bazy, a inną ten, który wyjeżdża w długie, kilkudniowe trasy.
Oczywiście najlepiej i najłatwiej jest zaopatrzyć kierowcę w całe pudełko wykresówek, a nie wydawać mu za każdym kursem po kilka sztuk. Również kierowca musi czuwać nad odpowiednim zapasem czystych wykresówek, ponieważ jeżeli się skończą, to nie może bez nich pracować.
Kolejną kwestią jest to, kiedy kierowca powinien włożyć wykresówkę do tachografu. Przepisy stanowią, że momentem decydującym jest chwila przejęcia pojazdu. Pamiętajmy jednak, że często przed przejęciem pojazdu kierowca wykonuje inne czynności związane z pracą, takie jak pobranie dokumentów, prace biurowe czy nawet dojazd do pojazdu będącego w trasie. W takich sytuacjach przed włożeniem wykresówki do tachografu kierowca musi dokonać ręcznej rejestracji tych aktywności na tylnej stronie wykresówki.
Przed umieszczeniem tarczy w urządzeniu rejestrującym kierowca musi wpisać w środkowym polu swoje pełne imię (nie inicjał) i nazwisko, datę i miejscowość, w której włożył wykresówkę, numer rejestracyjny pojazdu oraz stan licznika kilometrów przed ruszeniem w trasę.
W trakcie dnia pracy kierowca musi czuwać nad prawidłowym zapisem, ponieważ może się zdarzyć, że wykresówka z różnych przyczyn zatnie się w tachografie. W takich przypadkach należy natychmiast wymienić ją na zapasową wykresówkę.
Często zdarza się, że kierowca musi się w trakcie dniówki przesiąść do pojazdu z tachografem cyfrowym lub innego pojazdu z tachografem analogowym. W tym pierwszym przypadku kierowca powinien zakończyć wykresówkę (wpisać miejscowość i datę zakończenia jej używania oraz stan licznika kilometrów). Musi ją także zabrać ze sobą do następnego pojazdu.
Natomiast jeżeli kierowca przesiada się do innego pojazdu z tachografem na tarcze, to musi sprawdzić, czy wykresówka używana w pierwszym pojeździe pasuje do tachografu z drugiego. Jeśli parametry tachografu są zgodne z parametrami na wykresówce, to kierowca powinien dalej używać tej samej wykresówki, co w poprzednim pojeździe. Musi tylko pamiętać o wpisaniu zmiany pojazdu na tylnej stronie wykresówki. Jeżeli natomiast parametry nie pokrywają się, to należy używać drugiej wykresówki.
Często kierowcy mają wątpliwości, kiedy można wyjąć wykresówkę oraz czy wolno otworzyć tachograf w trakcie dnia pracy. Przepisy stanowią bowiem, że nie wyjmuje się wykresówki przez zakończeniem dziennego okresu prowadzenia pojazdu, jeśli nie wystąpią powody umożliwiające otwarcie tachografu. Oczywiście jest jednak wiele różnych sytuacji, w których konieczne będzie wcześniejsze zakończenie wykresówki.
Problemem może być także zlecenie kierowcy dodatkowego zadania już po zakończeniu wykresówki. W takich sytuacjach kierowca powinien ponownie włożyć tę samą wykresówkę do tachografu, zaś okres, podczas którego była ona poza tachografem, należy uzupełnić za pomocą ręcznego wyrysowania brakującej aktywności.
Gdy kierowca zmienia pojazd, często pozostaje nieudokumentowany okres wynikający z upływu czasu pomiędzy wyjęciem wykresówki z jednego tachografu a włożeniem jej do drugiego. Powinno to zostać odnotowane za pomocą wpisu manualnego. Ta zasada obowiązuje też, gdy w trakcie dniówki najpierw kierowca jeździ pojazdem z tachografem cyfrowym, po czym przesiada się na tachograf analogowy.
Najczęstsze usterki tachografów to zacięcie się wykresówki, wynikające albo z wady samej wykresówki, albo nieprawidłowego umieszczenia jej w tachografie, albo z usterki tachografu. W dwóch pierwszych sytuacjach najczęściej problem ustaje po wymianie wykresówki.
Jeśli jednak mamy do czynienia z usterką tachografu, kierowca musi ręcznie rysować wszystkie aktywności w odpowiednich rubrykach na tylnej stronie wykresówki. Ponadto trzeba niezwłocznie pojechać do serwisu tachografów, żeby usunąć problem. Jeśli pojazd jest w trasie, to termin na naprawę wynosi maksymalnie siedem dni od momentu usterki. W sytuacji gdy nie ma możliwości powrotu pojazdu w tym terminie z trasy, usterkę należy naprawić w trakcie realizacji zadania przewozowego.
Podstawowe zasady używania tachografu analogowego:
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: