Od 1 października 2020 r. dokonywanie zgłoszeń SENT (przesyłanie i aktualizacja) przez podmioty: wysyłające, odbierające, sprzedające i nabywające z konta prostego albo z konta zaawansowanego bez rejestracji podmiotu albo bez rejestracji reprezentacji w obszarze SENT, nie będzie możliwe.
Przewoźnicy i kierowcy mogą regulować zobowiązania bezgotówkowo. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zawarła umowę na świadczenie takich usług. Elektroniczne płatności przyśpieszą obsługę firm transportowych w urzędach celno-skarbowych.
Lista towarów objętych monitoringiem zostanie wkrótce rozszerzona o syntetyczny alkohol metylowy. Obecnie przepisy o SENT obejmują tylko metanol (alkohol metylowy) – niebędący pochodzenia syntetycznego. Monitoring będzie dotyczył transportów ponad 500 litrów tego alkoholu.
Podmiot podlegający systemowi monitorowania przewozu towarów – przyłapany podczas kontroli na naruszeniu obowiązków określonych ustawą o SENT – nie może uwolnić się od odpowiedzialności administracyjnej poprzez skorygowanie zgłoszenia w toku kontroli. Tak wynika z wyroku NSA.
Niewpisanie numeru licencji, zezwolenia lub zaświadczenia do zgłoszenia SENT podlega karze. Tłumaczenie, że stało się tak przez pomyłkę albo przeoczenie, a system pozwala na zamknięcie zgłoszenia bez tego numeru - nie ma znaczenia. Co może uchronić przed karą?
Od wdrożenia przepisów dotyczących monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów upłynęły ponad dwa lata. Do najczęstszych przewinień przewoźników należy naruszenie obowiązku zgłoszenia lub podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym. W takich przypadkach grzywna dla przedsiębiorcy może sięgać nawet 10 tysięcy złotych. Jakie są inne problemy z SENT?
Od 1 września br. zaczną obowiązywać kolejne przepisy uszczelniające obrót olejami. Kary dla przewoźników wynosić będą od 10.000 zł. do 100.000 zł. Sprawdź co się zmienia.
Od dwóch lat przewoźnicy zobowiązani są do rejestrowania transportu towarów wrażliwych. Monitoring przewozów miał ukrócić nielegalny obrót m.in. alkoholem, smarami, paliwami, tytoniem. Czy te restrykcyjne zasady oraz srogie kary, nawet do 100.000 zł przyniosły efekt? Statystyki mówią, że tak.
Kolejne produkty zostały zwolnione z obowiązku zgłaszania do rejestru towarów, których przewóz jest monitorowany. Sprawdź najnowsze zmiany.
Od wczoraj, czyli od 1 maja, ITD zaczęła nakładać kary za naruszenia przepisów nowej ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Zanim zatrzyma Cię kontrola, upewnij się, że wypełniasz wszystkie swoje obowiązki, jak należy! Za ich naruszenie grozi przewoźnikowi aż do 20.000 zł kary.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »